فتنه روسی در واشنگتن

دنیای اقتصاد: راز و رمز موجود بر سر دونالد ترامپ و روسیه در حال آسیب رساندن اساسی به ریاست‌جمهوری وی است، همزمان پوشش رسانه‌ای این اتهامات به کاخ سفید و اعتبار آن لطمه اساسی وارد کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، واشنگتن تبدیل به آینه‌هایی در سالنی بزرگ شده است که دیگر تشخیص واقعیت از تصویر منعکس شده در آن سخت و دشوار است که واقعیت را از شایعه تشخیص داد. واشنگتن به انبوهی از تئوری‌های توطئه‌جویانه و خشمگینانه تبدیل شده است.

در یک نظرسنجی جدید که از سوی سی‌ان‌ان و «ORC» صورت گرفته است، ۵۵ درصد مردم نگران این هستند که تیم انتخاباتی ترامپ با عوامل روسی در ارتباط باشند. افزون بر این بیش از دو سوم مردم آمریکا گفته‌اند که یک دادستان ویژه باید مسوولیت تحقیق در مورد پرونده ترامپ با روسیه را بر عهده بگیرد. در این رابطه به تفکیک اعلام شده است که ۴۳ درصد از جمهوری‌خواهان، ۸۲ درصد از دموکرات‌ها و ۶۷درصد از مستقل‌ها می‌گویند که این پرونده باید به دست یک دادستان خاص بیفتد.

کاخ سفید در واکنش به این ادعا که خارج از عرف دیپلماتیک با روسیه در ارتباط بوده است، دست به طراحی یک بازی جدید زده و گفته است که باراک اوباما، برج ترامپ را از یک ماه پیش از انتخابات شنود می‌کرده است. در عین حال جریانی در داخل کنگره خواهان افشای رابطه دولت ترامپ با روسیه هستند. سناتور کریس کونز روز دوشنبه گفت: در این هفته اطلاعات مربوط به پرونده تحقیق از روسیه و دخالت آن کشور در انتخابات آمریکا به کمیته اطلاعات سنا ارسال خواهد شد. آلیسون کمروتا، سناتور دموکرات و اهل «دله‌ور» در برنامه «روز جدید» نیز اعلام کرد که انتظار نداشته باشید تا این اطلاعات عمومی شود؛ اما ارائه این اطلاعات به انتظار افرادی که خواهان روشن شدن این موضوع هستند، پایان می‌دهد و این یک قدم بزرگ به حساب می‌آید.

در این رابطه گفته می‌شود که چند سازمان و آژانس و افراد این اطلاعات را جمع‌آوری کرده‌اند. با فتنه‌ به‌وجود آمده بر سر روسیه حالا ممکن است که اذهان کاخ سفید و حکومت به این موضوع معطوف شود. افزون بر این، این احتمال به لحاظ سیاسی وجود دارد که دشمنان ترامپ تمام هم و غم خود را روی این رسوایی متمرکز و کار کاخ سفید را برای عبور از این مساله سخت‌تر کنند. با این حال، در میان این همه ابهام در فضای سیاسی آمریکا یک چیز عیان است و آن اینکه روسیه برنده بازی این میدان است؛ زیرا روسیه به‌دنبال ایجاد این هرج و مرج و آشوب در داخل آمریکا و کاخ سفید است و امید دارد که اتفاقات داخلی آمریکا به هرج و مرج بیشتر ختم شود تا خود آمریکا به دموکراسی ضربه بزند. بن ساسی، سناتور جمهوری‌خواه روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در میان یک بحران مدنی و اعتماد عمومی گیر افتاده‌ایم.

تمرکز سوالات روی جلسات با روسیه

سوالاتی که در مورد ترامپ و تیم وی وجود دارد بر حول این محور می‌چرخد: آیا دیداری بین اعضای برجسته روسی با حلقه انتخاباتی ترامپ صورت گرفته است؟ و آیا بین دو طرف هماهنگی وجود داشته، به‌ویژه زمانی که نیروهای اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که روسیه سعی می‌کند در انتخابات آمریکا مداخله کند؟

آن چنان‌که تاکنون مطرح شده اف‌بی‌آی در حال بررسی این موضوع است. چند پرونده بازرسی نیز در کنگره در باب هک شدن سایت انتخاباتی دموکرات‌ها مفتوح است. این اعتقاد در بین برخی نمایندگان کنگره وجود دارد که هک سایت انتخاباتی هیلاری کلینتون تاثیر بسزایی در سرنوشت انتخابات داشته و همه‌چیز را به سود ترامپ رقم زده است. در آخرین تحولات در این زمینه، موقعیت جف سشنز، دادستان کل آمریکا زیر سوال رفته است، به‌ویژه اینکه او دوبار با سفیر روسیه دیدار داشته و پیش‌تر هر دو دیدار را تکذیب کرده بود. داستان اما زمانی پیچیده‌تر ‌شد که جف سشنز خود عضو تیمی بود که قرار است تحقیقات کاملی از دخالت روسیه در انتخابات آمریکا صورت دهد. او پس از افشای دیدارهایش با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن خود را از این تیم کنار می‌کشد. سناتور سابق آلاباما که حالا دادستان کل آمریکا است در دفاع از دیدارهای خود می‌گوید که وی در تیم ترامپ نقش مشورتی نداشته و زمان دیدار هم تحت عنوان رسمی سناتور آلاباما با کیسلیاک دیدار داشته است.

دموکرات‌ها اما بر این باورند که وی سوگند دروغ خورده و هر دو دیدار را تکذیب کرده است. شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در این خصوص می‌گوید که جف سشنز هیچ نقشی در فتنه روسیه نداشته است، اما رفتارهای ترامپ به‌گونه‌ای است که این پیغام را نمی‌رساند. برخی می‌گویند ترامپ به جای اینکه به این اتهام‌ها پاسخ دهد، موضوعی دیگر پیش کشیده و مدعی است که اوباما دستور شنود از برج وی را صادر کرده است. سارا هاکبی سندرز، معاون سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در برنامه «این هفته» شبکه «ABC News» توپ را به زمین بی‌بی‌سی و نیویورک‌تایمز می‌اندازد و می‌گوید که موضوع شنود از برج ترامپ را این دو رسانه گزارش داده بودند.

ترامپ با چندین رسانه مشکل اساسی دارد که دو رسانه‌ از میان آنها، رسانه‌هایی هستند که از زبان سارا هاکبی سندرز بیان شده است.

در این شرایط اما جیمز کلاپر، مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا در برنامه «دیدار با مطبوعات» در شبکه «NBC» اعلام کرد که هیچ آژانس اطلاعاتی از ترامپ شنود به عمل نیاورده است. نه اف‌بی‌آی نه سایر آژانس‌های اطلاعاتی، هیچ‌کدام از برج ترامپ شنود نکرده‌اند. مایک راجرز، رئیس سابق کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان به سی‌ان‌ان می‌گوید: این هم یکی دیگر از تئوری‌های متوهمانه ترامپ است که یک یا دو هفته نیز بیشتر آن را طول نخواهد داد. در روز ۱۶ فوریه ترامپ در کنفرانس خبری‌اش، هرگونه ارتباط خود را با روسیه تکذیب کرد و گفت تا آنجا که می‌داند کس دیگری هم ارتباطی با روسیه نداشته است. اما پس از این سخنان، داستان ترامپ وارد فاز دیگری شد و یکی پس از دیگری رابطه برخی از نزدیکان ترامپ با روسیه فاش شده، از جمله می‌توان به سشنز و جرد کوشنر داماد وی اشاره کرد. در گزارش‌ها اشاره شده که حداقل داماد ترامپ دوبار با سفیر روسیه دیدار داشته است. این دیدارها از سوی اعضای ترامپ زمانی رخ داده بود که آنها هنوز درگیر انتخابات ایالات‌متحده بودند.