دنیای اقتصاد: کره‌جنوبی اعلام کرد که همسایه شمالی‌اش چهار موشک را آزمایش کرده که سه فروند از آنها در آبهای منطقه‌ای ژاپن در «دریای ژاپن» فرود آمده است. مقام‌های ارتش کره‌جنوبی می‌گویند این موشک‌ها روز دوشنبه به وقت محلی از منطقه «تونگ‌چانگ‌ری» در نزدیکی مرز شمالی چین شلیک شده‌اند. به گزارش آر.تی، خبرگزاری یونهاپ ابتدا اعلام کرده بود که یک موشک ناشناخته به سوی دریای ژاپن شلیک شده است اما بعدا اعلام شد که چهار موشک تست شده است.

به گزارش رویترز، هنوز نوع موشک‌های شلیک‌شده مشخص نشده اما منابع نظامی گمان می‌کنند این موشک‌ها می‌توانند موشک‌های بالستیک بین‌ قاره‌ای باشند که توانایی رسیدن به خاک آمریکا را دارند. یک مقام نظامی آمریکایی تاکید کرد سه فروند از این موشک‌ها هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای بوده‌اند، نداشتند. ژاپن به‌شدت این آزمایش موشکی کره‌شمالی را محکوم کرده است. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در این رابطه گفت: آزمایش جدید موشکی کره‌شمالی به وضوح نشان‌دهنده تهدیدات جدید از سوی کره‌شمالی است. کره‌جنوبی، ژاپن و آمریکا خواستار برگزاری جلسه اضطراری شورای‌امنیت شدند.

دلیل هماوردی موشکی- هسته‌ای کره‌شمالی چیست؟

کره‌شمالی معتقد است آمریکا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشنده‌های سلاح در جهان حق ندارد این کشور را از فروش یا افزایش تسلیحات نظامی بازدارد. مقام‌های کره‌شمالی بر این باورند که «این کشور [آمریکا] هزاران‌بار بیش از ما از فروش اسلحه، کشتی‌های جنگی و هواپیماهای جنگنده پول به‌دست آورده است. آن وقت به ما ملتی شیطانی می‌گویند و ما را تحریم می‌کنند». برخی کارشناسان معتقدند که این موضع‌گیری نمونه دیگری از سیاست یا دیپلماسی «قبول مخاطره» یا «چالش‌طلبی» پیونگ‌یانگ است. برخی دیگر معتقدند چنین مواضعی از سوی کره‌شمالی فقط در راستای «اجبار آمریکا به تعامل با کره‌شمالی» اتخاذ می‌شود. این گروه از تحلیلگران معتقدند موشک پراکنی‌های کره‌شمالی نه به معنای هماورد طلبی با همسایگان یا آمریکا که در راستای اقناع آنها برای تعامل با این کشور انجام می‌گیرد.

رهبران کره‌جنوبی می‌گویند همسایه شمالی « به دنبال پنجره‌ای از فرصت» است. استدلال رهبران کره‌جنوبی این است که بازی پیونگ یانگ با قمار هسته‌ای- موشکی فقط در راستای تعامل دوباره است. آنها می‌گویند وقتی رهبران پیونگ‌یانگ می‌گویند همه‌چیز برای بحث باید روی میز قرار گیرد، نشان می‌دهد که آنها مدافع این نگاه هستند. این دیدگاه وجود دارد که آمریکا هیچ آلترناتیوی در برابر کره‌شمالی ندارد جز حاشیه‌نشین کردن این کشور از طریق تعامل. کارشناسان معتقدند که استراتژی کره‌شمالی در مورد تخلفات هسته‌ای- موشکی‌اش تحت‌عنوان «پذیرش خطر» توصیف شده است. در هر حال، دیدگاه دیگر معتقد است که کره‌شمالی به دنبال «باج خواهی» از همسایگان خود است.

یک دیدگاه دیگر هم مطرح شده و آن حفظ «کیم» در قدرت است. به‌نظر می‌رسد که چین و کره‌جنوبی نسبت به این رویکرد و خنثی‌سازی بحران بدبین نباشند. همسایگان کره‌شمالی بر این باورند که هر انفجاری باعث می‌شود میلیون‌ها آواره و ناامید از کره‌شمالی تمام مرز با این کشورها را درنوردند. فروپاشی کره‌شمالی یک تهدید امنیتی دیگر هم برای چین دارد: اینکه نیروهای آمریکاییِ مستقر در کره‌جنوبی، در صورت فروپاشی کره‌شمالی، عازم مرز چین با کره شوند. با این حال به‌نظر می‌رسد که همسایگان پیونگ یانگ به علاوه آمریکا بیشتر متمایل به «مدیریت بحران» هستند تا دمیدن در آتش. آنها می‌دانند هرگونه اتفاق ناگواری برای کره‌شمالی می‌تواند تبعات اقتصادی- امنیتی نه‌تنها برای این کشورها بلکه برای شرق آسیا به دنبال داشته باشد. چنین است که کشوری مانند آمریکا هرگز به حمله نظامی نمی‌اندیشد. تنها راهکاری که هم‌اکنون پیش‌روی غرب و همسایگان کره‌شمالی وجود دارد تنها «تحریم» است، نه حمله نظامی.