حسن حسن و جمعی از نویسندگان
مترجم: محمدحسین باقی

در بخش قبل داعش به نقش زنان در اجتماع پرداخت و روایاتی قرآنی نیز مبنی بر جایگاه و نقش زنان ذکر شد. داعش معتقد است زنان مسلمان باید ابتدا از مریم، آسیه، خدیجه، فاطمه، عایشه و مادران مومنین، زنان صحابه و تابعان، تقلید کنند. خالق او حکم داده که او هیچ مسوولیتی بالاتر و برتر از اینکه زنی خوب باشد و همسرداری کند ندارد. دیدگاه داعش در مورد زنان متناقض است. برای اینکه خود را گروهی پیشرو درخصوص حقوق زنان نشان دهد، دیدگاهی مترقیانه ارائه می‌دهد.

این بزرگ‌ترین حق شوهران است اما این روزها به‌طور کلی متاسفانه زنان اندکی این‌گونه هستند غیر از آنانی که مورد لطف خدا هستند. اگر مردان، مرد باشند در این صورت زنان نیز زن خواهند بود. با در نظر داشتن این ذهنیت، برای زنان مسلمان مهم است که خود را به این صورت پرورش دهند و دختران خود را بر حسب فرامین الهی و دستورات خداوند بزرگ کنند. از این‌رو در حالی که اسلام به مردان تسلط می‌دهد اما به زنان نعمت اطاعت را ارزانی داشته است. این موازنه‌ای است که از بدو تولد بشریت بر آن توافق شده و چیزی است که ما به آن عادت کرده‌ایم (فرماندهی که امر می‌کند و دیگرانی که زیر فرمان او هستند، از آن اطاعت کرده و درخواست‌های او را برآورده می‌سازند). این همان چیزی است که بشریت مدت‌های مدید است بر آن اساس عمل کرده و چیزی است که همواره در دولت‌های «لیبرال» که امروزه «جوامع آزاد» نامیده می‌شوند، وجود دارد. این حق شوهر و حق همسر است. آنها در زندگی خود به شکلی دوستانه بده‌ بستانی این‌گونه دارند و می‌دهند و می‌گیرند. قرآن می‌فرماید: «و عاشروهن بالمعروف» (با آنان به نیکویی رفتار کنید). مرد مسلمان نباید از اقتدار خود سوءاستفاده کند یا آسیبی برساند. خصلت مرد مسلمان باید خوبی، نیکویی و شفقت با ضعیف باشد. این روشی طبیعی برای مردان - حتی بت‌پرستان- است. خداوند سبحانه و تعالی می‌فرماید: «اگر شما را از زنان خوش نیامد، چه بسا چیزها که شما را از آن خوش نمی‌آید، در حالی که خدا خیر کثیری در آن نهاده باشد.»

این نقش اساسی زنان و جایگاهی برحق برای آنهاست. این راه و روشی هماهنگ برای او جهت زیستن و تعامل همزمان میان فرزندانش و مردمان است، برای پرورش دادن و آموزش دادن و جهت حمایت و مراقبت برای ظهور نسل بعدی است. او نمی‌تواند نقش خود را محقق سازد اگر بی‌سواد و جاهل باشد. از این‌رو اسلام تحصیل یا دور نگه داشتن زنان از فرهنگ را جایز نشمرده و منع نکرده است.» عظمت مقامش و هدف وجودی‌اش همانا وظیفه الهی مادر شدن است. به راستی، بزرگی به او ارزانی شده است و این خواست خداست که فرزندانش به او افتخار کنند. پارسایان متمایز از دیگرانند «و نیز نیکی کردن به مادرم مرا جبار و شقی نساخته است.» (سوره مریم، آیه 32) و این سخن نبوی که «بهشت زیر پای مادران است» از سوی ابن‌ماجه نقل شده و آلبانی آن را مورد تایید و تصدیق قرار داده است.