تور آسیایی پادشاه عربستان

دنیای اقتصاد: ملک سلمان، پادشاه عربستان، شنبه شب در راس هیاتی از مسوولان این کشور ریاض را به مقصد هفت کشور آسیایی ترک کرد. این نخستین سفر آسیایی پادشاه عربستان از زمان رسیدن به قدرت در سال ۲۰۱۵ است. به گزارش رویترز، روز یکشنبه مقام‌های مالزی به استقبال او رفتند. هدف از این سفر بهبود روابط و یافتن سرمایه‌گذاری‌های جدید مالزیایی‌ها در این کشور نفتی اعلام شده است. این اولین سفر سلمان به مالزی پس از یک دهه است. سفر سلمان یک ماه به طول خواهد انجامید.

پادشاه عربستان پس از اندونزی و مالزی به برونئی، ژاپن، چین، مالدیو و اردن خواهد رفت. ملک سلمان بن عبدالعزیز در این سفر با رهبران و مسوولان هفت کشور مذکور درباره روابط دوجانبه و مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد. این سفر در چارچوب تقویت و توسعه روابط عربستان با کشورهای آسیایی و با هدف بررسی روابط دوجانبه و پاره‌ای مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی است. با این حال، رویترز می‌نویسد طی دو سال گذشته، به دلیل فساد مالی چند میلیارد دلاری در موسسه دولتی مالزی (۱MDB) که از سوی نجیب رزاق تاسیس شد پای عربستان نیز به اتفاقات و رسوایی‌های مالزی باز شده است. گفته شده این صندوق در سال ۲۰۱۳ حدود ۷۰۰میلیون دلار «هدیه مالی» از سوی دولت سعودی دریافت کرده است. با این حال، گفته شده مسوولان آرامکو با شرکت نفت دولتی پتروناس مالزی توافقنامه‌ای در زمینه طرح توسعه پالایش و پتروشیمی عربستان امضا کرده‌اند.

انتظار می‌رود که پادشاه عربستان سفرش به هفت کشور آسیایی را با حضور در نشست سران اتحادیه عرب که قرار است بیست و هشتمین دور خود را در اردن برگزار کند، پایان دهد. به گفته وزیر گردشگری اندونزی، ملک سلمان تعطیلات خود را در جزیره بالی می‌گذراند. او از اول تا نهم مارس به همراه هیات ۱۵۰۰ نفری خود در اندونزی خواهد بود. این هیات ۱۵۰۰ نفره پادشاه شامل ۱۰ وزیر و ۲۵ شاهزاده است. آخرین پادشاه عربستانی که به اندونزی سفر کرده بود ملک فیصل بود که ۴۶ سال قبل به این کشور رفت.

به نظر می‌رسد مقام‌های عربستان نگاه ویژه‌ای به آسیا دارند. آنها برای تنوع بخشیدن به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در عربستان و طرح‌های نظامی و نفتی به آسیا چشم دوخته‌اند. بر همین اساس، رویترز می‌نویسد مقامات عربستانی علاقه‌مند به جذب سرمایه‌گذاران آسیایی برای فروش پنج درصد از سهام آرامکو در سال ۲۰۱۸ هستند و برای این منظور از بانک‌های مرتبط با چین درخواست مشاوره مالی کرده‌اند. انتظار می‌رود بانک‌ها و شرکت‌های آسیایی در طرح‌های عربستان برای توسعه صنایع غیرنفتی و تقویت سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی این کشور با هدف کاهش وابستگی آن به درآمدهای نفتی، نقش مهمی ایفا کنند. عربستان در ماه اوت گذشته و در زمان سفر محمد بن سلمان، پسر پادشاه این کشور به چین، پانزده توافق‌نامه اولیه در زمینه‌های مختلف از قبیل خانه‌سازی در عربستان و نیز طرح‌های آب و ذخیره نفت با این کشور امضا کرد. عربستان همچنین توافق کرده است به همراه گروه سافت بانک ژاپن ۴۵ میلیارد دلار در یک صندوق فناوری جدید سرمایه‌گذاری کند.

عربستان در کنار تلاش برای تنوع دادن به درآمدهای خود سعی می‌کند موقعیت خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت جهان تقویت و موضع خود را به‌عنوان تامین‌کننده اصلی نفت در بازارهای آسیایی تثبیت کند. در چین به‌عنوان دومین مصرف‌کننده نفت جهان، روسیه توانسته است با از رده خارج کردن عربستان، به بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت پکن تبدیل شود. آسیا در طرح‌های عربستان برای همکاری نظامی نیز نقش دارد و مالزی و اندونزی به‌عنوان اعضای به اصطلاح ائتلاف نظامی تحت هدایت عربستان به شمار می‌روند که عربستان در دسامبر سال ۲۰۱۵ به‌صورت غیرمنتظره از تشکیل آن خبر داد.