دنیای اقتصاد: نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه موفق شد به کمک ترکیه بخش عظیمی از شهر استراتژیک الباب را از دست گروه داعش خارج کند. رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید نیروهای داعش الباب را ترک می‌کنند و دیگر چیزی به پایان کار نمانده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز یکشنبه پیش از آغاز سفرمنطقه‌ای ۳ روزه خود به بحرین، عربستان سعودی و قطر در فرودگاه آتاترک استانبول به خبرنگاران گفت: الباب در محاصره سربازان ترکیه و همچنین ارتش آزاد سوریه قرار دارد و این نیروها در حال پیشروی به سوی مرکز شهر هستند. اردوغان تاکید کرد بیمارستان الباب که در مرکز شهر قرار گرفته آزاد شده است. شهر الباب در ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد و از سال ۲۰۱۴ به تصرف گروه داعش درآمده است. گروه داعش اکنون با فرار از این شهر آخرین منطقه نفوذی خود را در استان حلب نیز از دست می‌دهد. ترکیه در چارچوب عملیات موسوم به «سپر فرات» که در ماه اوت ۲۰۱۶ آغاز شده است در الباب سوریه برای بیرون راندن نیروهای داعش به ارتش آزاد سوریه کمک می‌کند. در عملیات سپر فرات تاکنون ۶۷ سرباز ترکیه کشته شدند. به گفته مقامات ترکیه هدف آنها از عملیات سپر فرات تامین امنیت مرزها و دور کردن گروه‌های کرد سوریه و داعش از منطقه مرزی این کشوراست. گفته می‌شود که ترکیه با آغاز عملیات سپر فرات قصد دارد مانع از تاسیس منطقه واحد کردستان سوریه شود.

ایجاد منطقه امن

رئیس‌جمهوری ترکیه اخیرا با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا نیز گفت‌وگوی تلفنی انجام داده است. او می‌گوید ایجاد یک منطقه امن را با ترامپ درمیان گذاشته است. اردوغان تصریح می‌کند: «هدف ما ایجاد یک منطقه امن (چهار تا پنج هزار کیلومترمربع) عاری از تروریسم در سوریه است. با ایجاد این منطقه امن از مهاجرت جلوگیری می‌شود و برای پناهجویان سوری منطقه‌ای مسکونی ساخته خواهد شد. مهاجران سوری که در اردوگاه‌های ترکیه زندگی می‌کنند نیز به کشورشان بازمی‌گردند.»

اردوغان: منبج و رقه هم آزاد می‌شود

رئیس‌جمهوری ترکیه در پاسخ به این پرسش که آیا عملیات‌ ارتش ترکیه در خاک سوریه بعد از بیرون راندن گروه داعش از شهر الباب به پایان خواهد رسید، صریحا می‌گوید ارتش این کشور به تنهایی حمله به شهرهای منبج و رقه را هم آغاز خواهد کرد. رقه در دست داعش است و شهر منبج را گروه‌های کرد سوریه در ماه اوت سال جاری از کنترل داعش خارج کردند. گرچه نبرد در حلب و پیرامون آن در سوریه عملا به پایان رسیده است، اما در نقاط دیگر سوریه آتش جنگ هنوز روشن است. از سوی دیگر اما تلاش‌ها نیز‌برای برقراری یک آتش بس و استقرار صلح در سوریه از طرف کشورهای منطقه ادامه دارد.

در این رابطه برای نخستین بار نشستی در ۲۳ ژانویه با حضور هیات‌هایی از ترکیه، ایران، روسیه، آمریکا (حضور سفیر آمریکا در قزاقستان)، نمایندگان حکومت دمشق، مخالفان سوری و استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد. این نشست در قیاس با نشست‌های قبلی پیرامون سوریه نتیجه بخش بوده است.