دنیای اقتصاد- شادی آذری: وقوع یک جنگ تجاری می‌تواند یک فاجعه باشد اما نه برای همه. «اینک آخرالزمان»، نام فیلم کوبریک فقید می‌تواند عنوانی مناسب بر جنگ تجاری چین و آمریکا باشد.

اکونومیست در شماره جدید خود که امروز چاپ می‌شود، نوشت: با قدرت گرفتن دونالد ترامپ در تاریخ بیستم ژانویه و با توجه به تهدیدات وی مبنی بر اعمال تعرفه ۴۵ درصدی بر واردات کالاهای چینی، جنگی همچون مبارزه خیر و شر در روز قیامت، در عرصه اقتصاد جهان روی خواهد داد. شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین تنها چند روز پیش گفته بود:‌ «هیچ‌کس برنده یک جنگ تجاری نخواهد بود.» البته کاملا هم حق با او نیست. در هر فاجعه‌ای تعداد اندکی زنده می‌مانند و برخی حتی پیشرفت هم می‌کنند.

تعرفه‌هایی به این زیادی می‌توانند برای خریداران آمریکایی گوشی، کامپیوتر و پوشاک همچون مالیات عمل کند و ممکن است آنها پول چندان زیادی را از جیب خود از دست ندهند. یک مطالعه نشان داده است که در سال ۲۰۱۰ کالاها و خدمات چینی کمتر از ۳ درصد هزینه‌های مصرف‌کنندگان آمریکایی را به خود اختصاص داد. البته آمریکایی‌های فقیرتر ضربه سخت‌تری را متحمل خواهند شد چون آنها سهم بیشتری از درآمدهای خود را صرف کالاهای تجاری می‌کنند. از سوی دیگر واردکنندگان آمریکایی از تعرفه‌ها آسیب خواهند دید. واردکنندگان کالاهای الکترونیک و پوشاک نسبت به سایر واردکنندگان از حاشیه سود بیشتری بهره‌مند می‌شوند و و‌ضع تعرفه این حاشیه سود را در خود فرو می‌بلعد. رقبای آنها، با تکیه بر عرضه‌کنندگان داخلی، می‌توانند منتفع شوند و قیمت‌ها را افزایش دهند.

گرچه یک برخورد تجاری بین آمریکا و چین برای اقتصاد چین دردناک خواهد بود اما مطمئنا برای چین یک فاجعه به بار نخواهد آورد. چین توانسته است خود را از اقتصاد تجارت‌محور خلاص کند. تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی دریافته‌اند که حتی در صورت وقوع بدترین سناریوی ممکن، یعنی وضع تعرفه ۴۵ درصدی در هر دوسوی تجارت بین چین و آمریکا، صادرات چین تا حدود ۱۳ درصد افت خواهد کرد و رشد تولید ناخالص داخلی آن تا ۴/ ۱ درصد کاهش خواهد یافت. علاوه بر این میزان اتکای بزرگترین شرکت‌های چینی که در شاخص بورس چین «ام‌اس‌سی‌آی» حضور دارند، به مشتریان آمریکایی، کمتر از میزان اتکای همتایان آمریکایی آنها به مشتریان چینی است. آمریکا ۱۰ درصد از درآمدهای کمتر از ۲ درصد شرکت‌های چینی را به خود اختصاص می‌دهد و اگر جنگ تجاری بالا گیرد، سرمایه‌گذاران خارجی فرار خواهند کرد و این سهم کاهش خواهد یافت. در کوتاه‌مدت کشورهایی که به زنجیره عرضه چین وابسته‌اند همچون تایوان و کره جنوبی، به‌خاطر عدم پاسخگویی به تقاضاهایشان بازنده خواهند بود اما اگر هرگونه تعرفه‌ای فقط بر چین اعمال شود، سایر کشورها می‌توانند برنده باشند. تولیدکنندگان اسباب بازی در مکزیک و دوزندگان لباس در ویتنام شاهد افزایش تقاضای کالاهایشان خواهند بود. اعداد و ارقامی که از سوی دویچه‌بانک منتشر شده نشان می‌دهد ۱۰ درصد افت در واردات کالاهای چینی توسط آمریکا، خلأیی را ایجاد خواهد کرد اگر از سوی مکزیک پر شود، می‌تواند موجب افزایش ۳ درصدی صادرات مکزیک شود. البته این در صورتی است که مکزیکی‌ها بتوانند از دیوار بین خود و آمریکا عبور کنند.