دنیای اقتصاد - شادی آذری: اجلاس ۴ روزه داووس با همه حاشیه‌ها و مباحثش به پایان رسید. در روز پایانی این اجلاس، رهبران مالی جهان اعلام کردند افزایش ارزش دلار، بدتر شدن وضعیت مالیات‌ها، قانون‌زدایی و سیاست‌های تجاری، بزرگترین خطراتی هستند که اقتصاد جهان را موردتهدید قرار می‌دهند.

در روز پایانی این اجلاس، کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول در پاسخ به پرسشی درباره رویدادهای غیرمنتظره و مخرب موسوم به «قوی سیاه» که می‌توانند اقتصاد جهان را در سال ۲۰۱۷ تحت‌تاثیر قرار دهند، به خطراتی که ریشه در وعده‌های سیاسی دونالد ترامپ دارند اشاره کرد. لاگارد گفت:‌ «اگر شکست‌هایی که در نتیجه رویدادهای سال ۲۰۱۶ در سال ۲۰۱۷ انتظارشان را داریم همه اثرات منفی خود را برجای گذارند، از وخامت اوضاع در حوزه مالیات‌ها گرفته تا عرصه تجارت و مقررات مالی، آنگاه تبعات ویران‌کننده‌ای به بار خواهد آمد.» البته رهبران تجاری حاضر در اجلاس پایانی داووس محرک‌های اقتصادی موردانتظار در دوران ترامپ را که قرار است سرمایه‌گذاری بر زیرساخت‌ها را افزایش و مالیات‌ها را کاهش دهد، مورد تحسین قرار دادند اما در عین حال اعلام کردند که نگرانی‌ها و نااطمینانی‌های زیادی وجود دارد. رئیس بزرگترین مرکز مدیریت پول جهان به‌نام مرکز بلک‌راک گفت گرچه چنین اقداماتی می‌توانند موجب حمایت از بازارهای مالی برای دست‌کم ۱۰۰ روز نخست ریاست‌جمهوری ترامپ شوند، مشخص نیست که هزینه‌های آن چگونه باید تامین شود. لری فینک همچنین در زمینه خطراتی که افزایش ارزش دلار و افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو در پی خواهند داشت، هشدار داد و گفت که چنین شرایطی کاخ سفید را در تنگنایی از سوی بانک مرکزی قرار خواهد داد. وی گفت که سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در سال جاری می‌تواند موجب افزایش «زیاد» ارزش دلار آمریکا شود و «باید آگاه باشیم که قرار است در دنیایی با دلار گران زندگی کنیم.» هم اکنون دلار در بالاترین رکورد ۱۴ ساله خود در برابر یورو قرار دارد و این تهدیدی است علیه رقابتی بودن اقتصاد آمریکا.

یکی از انتقاداتی که همواره به اجلاس داووس مطرح بوده، این بوده که برخی بر این باورند این اجلاس تنها یک گردهمایی گروه‌هایی از خواص است که در آن به نوشیدن و خوش‌گذرانی می‌پردازند. اوبید چینوی، مستندساز و یکی از روسای مجمع‌جهانی اقتصاد در دفاع از اجلاس داووس امسال گفت که این اجلاس افرادی را با پیشینه‌هایی متفاوت برای حل مشکلات جهان گردهم آورده است. وی گفت: «یکی از مهم‌ترین نکات در مورد داووس این است که همه اینجا در دسترس هستند و داووس اجلاسی جامع است.» فقرزدایی، مبارزه با تغییرات جوی، روش‌های دستیابی به «اهداف توسعه باثبات» و کاهش نابرابری‌های جنسیتی از دیگر مقوله‌هایی بود که در این اجلاس به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد.