بایکوت ترامپ

دنیای اقتصاد: در روزهایی که به مراسم سوگند ترامپ نزدیک می‌شویم اعتراضات در آمریکا شکل دیگری به خود گرفته است. معترضان هم در ساختار حاکمیت آمریکا هستند و هم در خیابان ها؛ هم سیاستمدارند و هم از عوام. گویی ترامپ رئیس‌جمهور هیچ یک نیست. اعتراضات از میان نمایندگان دموکرات شروع و به خیابان‌ها کشیده شد. در گام اول، سی‌ان‌ان در گزارشی به قلم «یوگن اسکات» می‌نویسد تعداد زیادی از دموکرات‌ها اعلام کردند که در مراسم سوگند ترامپ شرکت نخواهند کرد و آن را بایکوت می‌کنند. براساس این گزارش، یکی از دلایل مخالفت دموکرات‌ها برای حضور نیافتن در مراسم سوگند ترامپ و سپس شروع اعتراضات خیابانی به تحقیر «جان لوییس»، فعال حقوق مدنی، از سوی او باز می‌گردد. دموکرات‌ها می‌گویند به جای حضور در مراسم تحلیف در تظاهرات واشنگتن دی.سی حضور خواهند یافت. سی‌ان‌ان فهرستی از دموکرات‌هایی که در مراسم روز جمعه حاضر نخواهند شد را به این شرح فهرست کرده است:

جان لوییس، نماینده جورجیا

این فعال مدنی و نماینده جورجیا روز جمعه اعلام کرد که مراسم سوگند را بایکوت خواهد کرد، زیرا نه تنها ترامپ را به‌عنوان رئیس‌جمهوری «مشروع» قبول ندارد بلکه او را مدافع مداخله روسیه دانسته بود. او به NBC گفت: «وقتی می‌بینید که کاری خطاست، نشستن در خانه گناه است.» ترامپ در واکنش به سخنان او در مورد روسیه گفته بود «تو مرد حرف هستی نه عمل.» ترامپ گفته بود بهتر است بر «حل مشکلات و کمک به حوزه انتخابیه» ات متمرکز شوی تا شکایت در مورد نقش روسیه.

مارک تاکانو، نماینده کالیفرنیا

او نیز در توییتی ضمن همدردی با جان‌لوییس، در توییتر اعلام کرد روز جمعه حضور نخواهد یافت.

یووت کلارک، نماینده نیویورک

او در توییتی اعلام کرد که در مراسم روز جمعه شرکت نخواهد کرد، زیرا «توهین به لوییس توهین به آمریکا است.»

تدلیو، نماینده کالیفرنیا

او می‌گوید تصمیم شخصی من برای عدم شرکت در مراسم روز جمعه روشن است: «آیا من در کنار ترامپ هستم یا در کنار جان لوییس.» او سپس افزود معلوم است که در کنار لوییس هستم.

پاول‌گریجالوا، نماینده آریزونا

او دلیل عدم حضور خود را چنین اعلام کرد: «غیبت من با انگیزه بی‌احترامی به دولت یا بی‌احترامی به منصب ریاست‌جمهوری در این دموکراسی بزرگ نیست، بلکه اقدامی شخصی و اعتراضی به بی‌احترامی به میلیون‌ها آمریکایی از سوی دولتی است که قرار است مستقر شود. این دولت به اقدامات نماینده کنگره هم بی‌احترامی می‌کند.» جان کانیرز نماینده میشیگان، مارک دوسولنیه نماینده کالیفرنیا و نادیا ولازکز نماینده نیویورک نیز از دیگر دموکرات‌هایی هستند که در این مراسم حضور نخواهند یافت. ولازکز اعلام کرد در راهپیمایی اعتراضی زنان و اعتراض به سیاست‌هایی که برای زنان آمریکا مضر است شرکت خواهد کرد.

کورت شرادر، نماینده اورگان

او در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «من با این آدم دیدار داشتم و نه تنها تحت‌تاثیر او قرار نگرفتم، بلکه آدم نچسبی بود.» این نماینده دموکرات گفت: «اگر او درست حرکت کند و به نفع کشور کار کند تلاش خواهم کرد در کنار او باشم اما تاکنون چنین چیزی را نشان نداده. ارزش ندارد به خاطر این مراسم در آن سرما حضور پیدا کنم و یخ بزنم.» ویلیام لسی کلی نماینده میسوری و باربارا لی نماینده کالیفرنیا نیز از دیگر نمایندگانی هستند که در مراسم تحلیف ترامپ حضور نخواهند یافت. خانم «لی» می‌گوید روز خود را «صرف آماده‌سازی برای مقاومت در برابر ترامپ» خواهد کرد. او می‌گوید ترامپ نشان داده که دولت او تخلفات فاحش جمهوری‌خواهان را عادی نشان خواهد داد. خوزه سرانو نماینده نیویورک، جودی چو نماینده کالیفرنیا و لوییس گوتیرز نماینده ایلینوی نیز دموکرات‌های معترضی هستند که حضور نخواهند یافت. گوتیرز می‌گوید: «نمی‌توانم در مراسم تحلیف کسی شرکت کنم که کسانی را برای دیوان عالی برخواهد گزید و عقربه را به ضرر زنان و مهاجران و به ضرر آزادی و امنیت خواهد چرخاند.»

جارد هوفمان، نماینده کالیفرنیا

این دموکرات معترض اعلام کرد که تصمیم گرفته در مراسم روز جمعه شرکت نکند. او می‌گوید: «در عوض با نمایندگان حوزه انتخابیه‌ام دیدار خواهم کرد و برنامه‌هایی تدوین خواهیم کرد. از کمک به ساخت خانه از سوی خانواده‌های محلی تا جمع‌آوری زباله‌ها در شهر تلاش خواهد کرد.» کاترین کلارک نماینده ماساچوست، ارل‌بلومنائر نماینده اورگون و آندریانو اسپایلایت نماینده نیویورک هم از دیگر دموکرات‌هایی هستند که در مراسم ترامپ حضور نخواهند یافت. آنها می‌گویند اجرای برنامه‌های ترامپ تهدیداتی برای سلامت، بهداشت، محیط زیست، برنامه‌های هسته‌ای و مهاجرت به‌دنبال خواهد داشت. برخی دیگر می‌گویند ترامپ «ما را به عقب خواهد برد».

این دموکرات‌ها تنها نیستند. جنبش‌های اعتراضی، مدنی و ضد ترامپ هم در روزهای منتهی به مراسم سوگند او در آمریکا شروع شده است. سازمان‌های حقوق مدنی آمریکا راهپیمایی اعتراضی خود را علیه نژادپرستی تبلور یافته در اقدامات ترامپ و در حمایت از صلح، بهداشت و درمان عمومی و سایر مطالبات جامعه مدنی آغاز کردند. به گزارش رویترز، هزاران تن از فعالان حقوق مدنی آمریکا اعتراضات یک هفته‌ای خود را در آستانه مراسم ادای سوگند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در واشنگتن آغاز و متعهد شدند تا به مبارزات خود برای برابری و عدالت در دولت آتی ادامه دهند.معترضان با شعار «عدالت نباشد، صلح نیست» در اطراف بنای یادبود مارتین لوترکینگ که در سه کیلومتری کنگره آمریکا واقع است، تجمع کردند. در همین ارتباط آندریانو اسپایلایت نماینده نیویورک می‌گوید بسیاری زندگی خود را وقف تحقق رویای دکتر کینگ کردند. اکنون ترامپ چوب تاراج بر این رویا زده و می‌خواهد همه چیز را دگرگون کند.

با این حال، سخنگوی معترضان گفت: «ما متحد هستیم و امید داریم. باور داریم که این تنها اولین راهپیمایی از مجموعه راهپیمایی‌های ماست.» رویترز می‌نویسد این اعتراضات ساعاتی پس از آن آغاز شد که ترامپ از جان لوییس، دموکرات و فعال حقوق مدنی آمریکا انتقاد کرد. لوییس در مصاحبه با ان‌بی‌سی گفت: معتقد است که اقدامات هکری روسیه با هدف کمک به ترامپ مشروعیت او را به‌عنوان رئیس‌جمهوری قانونی زیر سوال می‌برد.ترامپ هم در واکنشی توئیتری به آن گفت: «همش حرف، حرف، حرف- هیچ عمل یا نتیجه‌ای نیست! متاسفم!» حدود ۳۰ گروه که تقریبا تمامی آنها ضد ترامپ هستند، برای برگزاری تجمع اعتراضی در پیش، حین و پس از تحلیف ترامپ مجوز گرفته‌اند.این معترضان طی این هفته حمایت از زنان، بهداشت و درمان، آموزش عمومی، مبارزه با نژاد پرستی، برقراری صلح و موضوعات دیگری را در دستورکار دارند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا قرار است جمعه همین هفته (۲۰ژانویه) در کنگره مراسم سوگند را به جای آورد.