خط و نشان تیلرسون برای چین

دنیای اقتصاد: جنگنده‌های اف ۳۵، به‌عنوان جدیدترین و گران‌ترین و مناقشه‌انگیزترین جنگنده آمریکایی در تاریخ این کشور، روانه ژاپن شدند. به گزارش سی‌ان‌ان، روز دوشنبه ۱۶ فروند از این جنگنده‌ها از آریزونا برخاستند و به سوی شهر ایواکونی (استان یاماگوتی) در ژاپن به پرواز در آمدند. این شهر فاصله زیادی از هیروشیما ندارد. اعزام این جنگنده‌های ۱۰۴ میلیون دلاری به ایواکونی نشان از «تعهد واشنگتن به دفاع از ژاپن با مدرن‌ترین و به روزترین تجهیزات» دارد. قرار است این جنگنده‌ها جانشین جنگنده‌های قدیمی F/ A-۱۸ و AV-۸ Harrier شوند.

ستوان یکم، کارولین فورت، از یگان اعزامی سوم تفنگداران دریایی می‌گوید این جنگنده‌های چند منظوره از قابلیت انعطاف پذیری در عملیات‌های چند منظوره برخوردارند و قادر به منهدم کردن اهداف زمینی و هوایی هستند. او می‌گوید این جنگنده‌های رادار گریز که دارای قابلیت‌های مرگبار است از جنگنده‌های نسل پنجم است که باعث شده این جنگنده یک ابزار حمایتی مدرن در تمام شرایط مختلف آب و هوایی باشد. به گزارش سی‌ان‌ان، جنگنده‌های تک موتوره F-۳۵ سه نوع است: مدل A مورد استفاده نیروی هوایی ایالات‌متحده است، مدل B مورد استفاده تفنگداران دریایی است و مدل C به بخشی از ناوگان نیروی دریایی ایالات‌متحده تبدیل خواهد شد.

این جنگنده‌ها به برخی از متحدان آمریکا از جمله ژاپن فروخته شده است تا توازن قدرت در برابر چین حفظ شود. مدل F-۳۵ نیروی دریایی متفاوت از دیگر مدل‌ها است. این مدل از ظرفیت پرواز عمودی و فرود عمودی برخوردار است تا بتواند به راحتی و به سرعت و با کمترین جاگیری از کشتی برخاسته و عملیات مورد نظر را انجام دهد. نیروی دریایی اعلام کرد که این اقدام بخشی از چرخش به سوی آسیای دولت اوباما است. با این حال، تحلیلگران می‌گویند اعزام این جنگنده‌ها به ژاپن دارای پیامی برای دشمنان بالقوه در منطقه است.

«کارل شوفر»، استاد دانشگاه هاوایی و مدیر سابق عملیات در مرکز فرماندهی مشترک اطلاعاتی آسیا- پاسیفیک می‌گوید:«به لحاظ عملیاتی، این جنگنده‌ها از قابلیت زیادی در برابر خنثی کردن تهدیدات کره شمالی و احتمالا چین برخوردارند.» او می‌گوید: «اعزام این جنگنده به آسیا و ژاپن- و نه اروپا یا خاورمیانه- یک ارزش استراتژیک نمادین دارد. این نشان می‌دهد که اولویت دولت آمریکا و نیروهای نظامی‌اش در این برهه خاص متحدان هستند.»

وزارت دفاع ژاپن می‌گوید: «در شرایطی که محیط امنیتی پیرامون ژاپن روز به روز وخیم تر می‌شود، اعزام این جنگنده‌های مدرن بازدارندگی این کشور را تقویت و اتحاد دو کشور را بیشتر و به ثبات منطقه آسیا- پاسیفیک کمک زیادی می‌کند.» به گزارش سی‌ان‌ان طی یک سال اخیر تنش میان چین و ژاپن بر سر جزایر سنکاکو افزایش یافته است. در ماه اکتبر، ژاپن اعلام کرد که در فاصله یکم‌آوریل تا ۳۰ دسامبر ۴۰۷ سورتی پرواز در واکنش به تهدید جنگنده‌های نظامی چین انجام داد. این میزان پرواز دو برابر پروازهای سال ۲۰۱۵ است. این پروازها در سال ۲۰۱۷ هم ادامه یافته است. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این جنگنده در برابر جنگنده J-۲۰ چین دست برتر دارد. وزارت دفاع آمریکا اساسا مقایسه میان این دو جنگنده را کاری عبث می‌داند.

حمله رسانه‌های چینی به رکس تیلرسون

اعزام جنگنده‌های اف ۳۵ به ژاپن در حالی صورت می‌گیرد که رکس تیلرسون، نامزد تصدی وزارت امور خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ، گفته است چین باید از دسترسی به جزایری که در دریای جنوبی چین ساخته است، منع شود. اظهارات تیلرسون که در کمیته روابط خارجه سنا برای تایید تصدی نامزدی خود صحبت می‎کرد، می‌تواند موجب افزایش تنش‌های جدی بین واشنگتن و پکن شود. سی‌ان‌ان در گزارشی دیگر به تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۱۷، به نقل از گلوبال تایمز، اعلام کرد «تا زمانی که واشنگتن اقدام به یک جنگ گسترده در دریای چین جنوبی نکند، هر رویکرد دیگری برای ممانعت از دسترسی چین به این جزیره احمقانه است.» این نشریه در سرمقاله‌ای بدون نام افزوده بود:«تیلرسون اگر می‌خواهد یک قدرت هسته‌ای بزرگ را وادار به عقب نشینی از سرزمین هایش کند بهتر است استراتژی قدرت هسته‌ای خود را افزایش دهد.»

این نشریه نتیجه گرفته بود که اظهارات تیلرسون «دور از منش حرفه‌ای» بود. گلوبال تایمز افزوده بود: «اگر تیم دیپلماتیک ترامپ می‌خواهد همچون الان آینده روابط چین- آمریکا را شکل دهد، بهتر است دو طرف آماده یک جنگ تمام عیار باشند.» به نوشته سی‌ان‌ان، نکته جالب این است که این سرمقاله بدون نام در روزنامه People's Daily- ارگان حزب کمونیست چین- نیز منتشر شد. این روزنامه انگلیسی زبان چاپ چین با تاختن به تیلرسون رویکرد او را ساده‌لوحانه، مبتنی بر تعصب و غیرواقع‌بینانه توصیف کرده و می‌نویسد تیلرسون در گام اول سیاست خارجی خود باید به روابط با چین بپردازد و استراتژی خود را به روشنی مطرح کند.

با این حال، واکنش وزارت خارجه چین به صراحت و تندی این روزنامه چینی نبود. ترامپ بارها در توییتر و در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که در مورد برنامه هایش برای شکل دادن به تجارتی جدید با چین و بهبود رابطه با تایوان جدی است. دولت اوباما نیز بارها به چین بر سر تحرکات این کشور در دریای چین جنوبی هشدار داده بود. چین مدعی ۳ هزار هکتار از این منطقه است و از سال ۲۰۱۴ نیز در حال سخت و ساز و استقرار برخی تجهیزات جنگی در دریای چین جنوبی است. تیلرسون در جلسه سنا اعلام کرده بود که فعالیت چین در دریایی که شاهد تجارت ۵ تریلیون دلاری است «بسیار نگران‌کننده» است.

ریسک ترامپ احیا می‌شود؟