دنیای اقتصاد: جدال لفظی میان دو کره را پایانی نیست. مدتی است تنش‌ها در این شبه جزیره وارد لفاظی‌های آتشین شده است. از سوی دیگر، کره‌جنوبی به خرید جدیدترین تجهیزات نظامی روی آورده و کره‌شمالی به ساخت موشک‌های دوربرد و کلاهک‌های هسته‌ای مشغول است. به گزارش سی‌ان‌ان، کره‌جنوبی این بار خطاب به همسایه شمالی خود گفته است: به سمت ما بیایید. سر مار را قطع خواهیم کرد. خرید تجهیزات و ادوات نظامی از آمریکا نتوانسته اشتهای جنوبی‌ها را سیر کند. به عبارت دیگر، این خریدها نتوانسته به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر شمالی‌ها عمل کند. بنابراین، مقام‌های سئول به دنبال تشکیل واحدی ویژه هستند تا در صورت لزوم بتواند به عمق ساختار امنیتی و نظامی پیونگ یانگ نفوذ کند؛ اما ویژگی‌های این یگان چیست؟

به گزارش سی.ان.ان، این یگان ویژه «یگان قطع سر» نامیده می‌شود که کار ویژه‌اش هدف قرار دادن «مغز فرماندهی» کره‌شمالی از جمله هدف قرار دادن مکان‌های اختفای «کیم جونگ اون» و سایر رهبران ارشد این کشور در هنگام جنگ است. به گفته مقام‌های سئول، این یگان در «مواقع جنگ» فعال خواهد شد. این دو کشور عملا در حالت جنگی هستند؛ زیرا در سال ۱۹۵۳ قرار داد آتش بس میان آنها امضا شده و هیچ قرارداد، معاهده یا پیمانی دال بر صلح میان آنها شکل نگرفته است. گفته می‌شود؛ این یگان قرار است در سال ۲۰۱۹ تکمیل شود اما وزارت دفاع کره‌جنوبی می‌گوید این یگان «امسال تشکیل خواهد شد.» این اقدام به دنبال مجموعه‌ای از تحریکات از سوی پیونگ یانگ صورت می‌گیرد که جدیدترین نمونه آن هدف قرار دادن «کاخ آبی» سئول از سوی کیم جونگ اون در یک مانور نظامی است.

وزارت دفاع کره‌جنوبی می‌گوید: بر این باور است که همسایه شمالی با وجود تحریم‌ها و فشارهای جامعه بین‌المللی اما در سال ۲۰۱۷ هم آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خواهد داشت. رهبر کره‌شمالی در سخنان سال جدید خود اعلام کرده بود که این کشور در مرحله‌ای نزدیک به آزمایش یک موشک بالستیک قاره پیما قرار دارد. اگرچه این اقدامی نگران کننده برای سئول است؛ اما بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که موشک‌های این کشور آنقدر توسعه یافته نیست که بتواند کلاهک هسته‌ای حمل کند.

موشک‌های واقعی یا پوشالی؟

اگرچه سی.ان.ان به نقل از «بسیاری از تحلیلگران» می‌نویسد که موشک‌های این کشور آنقدر توسعه یافته نیست که بتواند کلاهک هسته‌ای حمل کند اما معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کره‌شمالی با انجام تعداد بی‌سابقه‌ای از آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی در سال گذشته نشان داده که به یک پیشرفت کیفی در حوزه موشکی و هسته‌ای دست یافته است. به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک پس از دیدار با همتایان کره‌جنوبی و ژاپنی خود اعلام کرد: «کره‌شمالی طی سال گذشته ۲۴ آزمایش موشکی و ۲ آزمایش هسته‌ای داشته است.»

به گفته بلینکن «اگر این آزمایش‌ها با شکست مواجه شوند باز هم یک پیشرفت محسوب می‌شوند؛ زیرا آنچه آنها آموخته‌اند بر تکنولوژی خود می‌افزایند و در آزمایش‌های بعدی از آن استفاده می‌کنند، براساس یافته‌های ما، پیونگ‌یانگ به یک پیشرفت کیفی در طول سال گذشته در ظرفیت‌های هسته‌ای و موشکی خود دست یافته است.» وی افزود هر روز که می‌گذرد، تهدیدات وارده از سوی کره‌شمالی تشدید می‌شود. معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش با اشاره به اعلام کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی مبنی بر نزدیک بودن این کشور برای انجام آزمایش موشکی بالستیک بین قاره‌ای گفت: بسیار حیاتی است که آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن و دیگر کشورها همکاری‌های خود را برای مقابله با تهدیدات کره‌شمالی افزایش دهند. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب مردم آمریکا پس از اظهارات کیم جون اون مبنی بر آزمایش موشک بالستیک بین قاره‌ای در پیامی در توییتر نوشت؛ این مساله اتفاق نخواهد افتاد. کارشناسان می‌گویند جلوگیری از وقوع چنین آزمایشی در عمل چندان آسان نیست؛ زیرا ترامپ هیچ‌گونه نشانه‌ای مبنی بر اینکه چه گام‌های جدیدی برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی برخواهد داشت، نشان نداده است. بلینکن افزود: یک کمپین تحریمی موثر علیه کره‌شمالی لازم و ضروری است. همچنین واشنگتن در هفته‌های اخیر نشانه‌های مثبتی مبنی بر اجرای تحریم‌های وارده علیه واردات زغال‌سنگ کره‌شمالی مشاهده کرده است. این تحریم‌ها باید علیه پیونگ‌یانگ حفظ شود.

یگان قطع سر

پروفسور «چوی جونگ- کون» از دانشگاه «سون سی» می‌گوید مدتی است شایع شده که کره‌جنوبی به دنبال یگان «قطع سر» بوده است. او می‌گوید این تاکتیک‌های حساس نظامی پیامی روشن برای کره‌شمالی به دنبال دارد. «چوی» می‌افزاید: این رقابت نشانه‌هاست. این استاد دانشگاه می‌افزاید: ما هنوز رهبری روشنی نداریم. ما باید یک ژست نظامیِ دفاعی داشته باشیم در عین حالی که کارویژه‌های نظامی خود را حفظ کنیم. این در حالی است که کره‌جنوبی درگیر بحران بر سر کنار زدن رئیس‌جمهور «پارک گئون های» است. بسیاری در کره‌جنوبی بر این باورند که وزارت دفاع- که متشکل از عناصر بسیار تندرو است- تا زمانی که تکلیف دولت به‌طور کامل روشن نشده نباید دست به اقدام یا تاکتیک نظامی بزند. چوی می‌گوید: «وزارت دفاع رویکرد تهاجمی را دوست دارد. آنها مایلند که کنترل بیشتری نسبت به سیاست کره‌جنوبی در قبال همسایه شمالی داشته باشد. به عبارت دیگر، بازهای وزارت دفاع می‌خواهند کنترل سیاست‌های ملی در قبال کره‌شمالی در حیطه اختیارات آنها درآید.»

به نظر می‌رسد کره‌شمالی نیز نه تنها در حملات لفظی که در مانورهای نظامی، شلیک موشک و تمسخر رسانه‌ای مقام‌های جنوبی راه افراط در پیش گرفته است. سی‌ان‌ان در گزارش دیگری می‌نویسد: «تصاویر منتشرشده در روزنامه رودونگ سینمون در کره‌شمالی نشان می‌دهد که رهبران این کشور کاخ آبی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی را به حالت تمسخرآمیزی هدف گرفته‌اند.» خبرگزاری رسمی کره‌شمالی (KCNA) می‌نویسد: «آفرین. نیروهای دشمن هیچ فضایی برای پنهان شدن ندارند و هیچ واکنشی هم نمی‌توانند نشان دهند.»

گزارش KCNA می‌افزاید:«اگر نیروهای کره‌جنوبی بخواهند اقدام متهورانه‌ای با آن یگان ویژه شان انجام دهند باید راه بسیاری بپیمایند، تیراندازی کنند، شنا کنند، بر موانع طبیعی فائق آیند و مانورهایی شبیه‌سازی‌شده را برای یک نبرد واقعی انجام دهند. هرچند آنها چنین قابلیت‌هایی ندارند.»