دنیای اقتصاد: کارشناسان و رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند، زیردریایی بدون سرنشین کوچکی که اخیرا از سوی یکی از کشتی‌های نیروی دریایی چین در دریای چین جنوبی کشف و مصادره شد بخشی از تلاش‌های نظارتی آمریکا در این راه آبی مورد مناقشه است.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا که متعهد به رویکردی تهاجمی‌تر در رابطه با چین و سیاست‌های نظامی ـ‌ اقتصادی شده است؛ درباره مصادره این زیردریایی غیرمعمول، توئیت‌های تحریک آمیزی را منتشر و پکن را به سرقت تجهیزات متهم کرد. برای نخستین بار است که این نوع زیردریایی بدون سرنشین مصادره شده است. پنتاگون به‌صورت علنی درخصوص این رویداد شکایت کرد و گفت: برای پس گرفتن این زیردریایی بدون سرنشین توافقی را منعقد کرده است. چین می‌گوید: به‌دنبال راهی مناسب برای بازگرداندن این زیردریایی است، اما واشنگتن را به بزرگ کردن موضوع متهم کرده است. چین نسبت به هرگونه فعالیت نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی بسیار مشکوک است، چرا که تقریبا بر کل این منطقه ادعای مالکیت دارد.

روزنامه خلق حزب کمونیست چین، تریبون رسمی حزب حاکم این کشور روز گذشته در گزارشی نوشت: کشتی USNS Bowditch که این زیردریایی را تحت کنترل داشته در جاسوسی از چین همانند یک مهاجم سریالی عمل کرده است. کم‌اهمیت جلوه دادن اقدامات این زیردریایی نمی‌تواند نیت حقیقی پشت پرده را مخفی کند. این زیردریایی که در دریای چین جنوبی شناور بوده است تنها بخشی از استراتژی نظامی آمریکا از جمله در رابطه با چین محسوب می‌شود. پنتاگون می‌گوید: این زیردریایی به‌صورت قانونی برای جمع آوری داده‌هایی درباره میزان شوری، دما و تمیزی این آب‌ها در ۵۰مایلی شمال غرب خلیج سابیک فیلیپین مشغول عملیات بوده است.

یکی از کارشناسان چینی گفت: کشتی USNS Bowditch یک کشتی نظارت نظامی بدنام است که از سال ۲۰۰۲ میلادی در آب‌های ساحلی چین عملیات نظارتی و شناسایی انجام داده است. داده‌های مربوط به اقیانوس برای تشکیلات کشتی‌ها، مسیرهای زیردریایی و برنامه ریزی جنگی مهم و حیاتی هستند در نتیجه با توجه به تجارت قبلی بسیار عادی است که نیروی دریایی نسبت به فعالیت‌های این کشتی مشکوک باشد. در همین حال یک کارشناس چینی دیگر گفت: آمریکا از بهانه‌های غیرنظامی برای جمع‌آوری اطلاعاتی که ممکن است پیامدهای نظامی به همراه داشته باشد، استفاده کرده است. به محض آنکه یک زیردریایی بدون سرنشین برای عملیات نظارتی وارد آب‌های ما شود می‌تواند انواع اطلاعات را درباره مسیرهای زیردریایی نیروی دریایی‌مان جمع‌آوری کند که تهدیدی جدی برای امنیت دریایی ما محسوب می‌شود.

این در حالی است که هیوآ چون‌یینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در یک کنفرانس خیری تاکید کرد که پکن مخالف هرگونه فعالیت‌های دریایی ایالات‌متحده در این منطقه است. او همچنین از کلمه «دزدی» که ترامپ به کار برده است ابراز تنفر کرد و گفت که چینی‌ها این زیردریایی بدون سرنشین را ندزدیده و به دنبال راهی مناسب برای بازگرداندن آن هستند. او افزود: چین این دستگاه را پیدا کرد و براساس رفتار حرفه‌ای آن را ضبط و توقیف کرد. چه اینکه این زیردریایی از آب بیرون کشیده شده، چه در درون آب باقی مانده باشد، مهم این است که رفتار چین حرفه‌ای بوده است.

هر چند تاکنون از میان آمریکایی‌ها تنها ترامپ واکنش نشان داده است اما این نگرانی در بین متحدان منطقه‌ای آمریکا پیش آمده است که چرا واشنگتن آنچنان‌که باید، نسبت به توقیف این زیردریایی بدون سرنشین واکنش نشان نداده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، همسایگان چین و متحدان منطقه‌ای ایالات‌متحده از سکوت واشنگتن به‌شدت نگران شده‌اند. از دید همسایگان چین، در مقابل دیدگان آمریکا، پکن زیردریایی متحد خود را توقیف کرده، اما به آن واکنشی نشان نداده است. همین امر موجب شده تا متحدان منطقه‌ای آمریکا اینگونه فکر کنند که ممکن است ایالات‌متحده در مواقع بحرانی نیز واکنش مناسبی نشان ندهد.

ایوان گراهام، مدیر امنیت ملی بین‌المللی در موسسه لووی می‌گوید: چین با این اقدامش در حال آزمایش ترامپ بوده است. در واقع این کشور قصد داشته است تا واکنش ترامپ را نسبت به موضوعاتی اینچنینی بسنجد. از سوی دیگر این باور در سراسر آسیا به‌وجود آمده است که باراک اوباما اصلا واکنش مناسبی به چین نشان نداده است. تنها واکنش اوباما درخصوص این مساله تقاضا برای بازگرداندن زیردریایی بدون سرنشین بوده است.