کلاف پیچیده حلب

دنیای اقتصاد: ماجرای خروج غیرنظامیان از حلب همچنان موضوع کشمکش است. روند خروج غیرنظامیان هر بار به بهانه‌ای از سوی یکی از طرف‌ها به حال تعلیق درمی‌آید و اندکی بعد دوباره از سر گرفته می‌شود. به گزارش رویترز، صبح روز جمعه چند انفجار در محلی که اتوبوس‌های حامل ساکنان شرق حلب در آنجا مستقر بودند، رخ داد. گفته می‌شد یکی از دلایل تعلیق در روند خروج ساکنان این بود که افراد مسلح در شرق حلب قصد داشتند برخی از زندانیانی را که مدت‌ها در بند خود داشتند را نیز با خود از این منطقه خارج کنند. سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرد که روند خروج متوقف شده و به کارکنان هلال‌احمر و صلیب سرخ ابلاغ شده که این مناطق را ترک کنند. هرچند ممکن است بازهم این فرآیند طی ساعت‌ها یا روزهای آینده از سر گرفته شود. فارغ از اینکه چه‌کسی پیروز میدان حلب است اما نکته مهم این است که مردم سوریه بزرگ‌ترین بازنده هستند. شاید بی‌جهت نباشد اگر آنها را «بزرگ‌ترین بازندگان قرن» لقب دهیم. با این حال، غیرنظامیان به‌صورت جسته و گریخته و در گروه‌های پراکنده حلب را ترک می‌کنند اما هنوز تعداد زیادی در زیر لوای گروه‌های شورشی با ترس و گرسنگی گذران زندگی می‌کنند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که عملیات خارج کردن ساکنان حلب چند روز به طول خواهد انجامید. این کمیته گزارش داد که بیشتر کسانی که تاکنون از شرق حلب خارج شده‌اند غیرنظامیان هستند و اولویت همچنان با زخمی‌هایی است که حالشان وخیم است چراکه مساله مرگ و زندگی در میان است. سازمان ملل و کشورهای غربی می‌گویند هنوز ۵۰ هزار نفر در شرق حلب در محاصره هستند که باید ظرف روزهای آتی از این منطقه تخلیه شوند.

کورسوی امید برای تحولات سوریه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش سوریه کنترل کامل شرق حلب را در دست گرفته است. این درحالی است که مخالفان سوری می‌گویند هنوز هزاران تن در شرق حلب در محاصره هستند و این منطقه را ترک نکرده‌اند. آنچه که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده به این معناست که تمام شورشیان مسلح به همراه خانواده‌هایشان از شرق حلب خارج شده‌اند و کسانی که هنوز در این منطقه مانده‌اند غیرنظامیانی هستند که با دولت و ارتش سوریه مشکلی ندارند. این ادعا اما از سوی شورشیان سوری و مسوولان ترکیه که یکی از طرفین مذاکرات موضوع حلب هستند رد شده است. آنها می‌گویند تاکنون تنها ۸ هزار تن از شرق حلب خارج شده‌اند و تلاش می‌شود مذاکرات برای خارج کردن هزاران تن دیگر از شرق حلب از سر گرفته شود. رویترز نیز در گزارشی نوشت که وزیر امورخارجه ترکیه روز جمعه تایید کرد مذاکراتی با هماهنگی روسیه برنامه‌ریزی شده تا مخالفان سوری و نمایندگان دولت این کشور در جریان آن در قزاقستان دیدار کنند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌تر گفت که از نزدیک با ترکیه در حال کار کردن روی مساله آغاز دور جدیدی از مذاکرات صلح سوریه با هدف برقراری آتش‌بس سراسری در این کشور است. اگر چنین اتفاقی در قزاقستان روی دهد به این معناست که می‌توان کورسوی امیدی برای تحولات سوریه یافت.

ترامپ به‌دنبال ایجاد «مناطق امن»

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا گفت، ایالات‌متحده «مناطق امن» در سوریه ایجاد خواهد کرد و از کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌خواهد تا برای این کار پول جمع‌آوری کنند. به گزارش نیویورک‌تایمز، این اولین اشاره ترامپ از زمان پیروزی در انتخابات به نقش آمریکا درباره جنگ در سوریه بود و زمانی مطرح می‌شود که دولت سوریه تقریبا تمام شهر حلب را مجددا تحت کنترل خود درآورده است. ترامپ گفت:‌ «وقتی به آنچه در سوریه رخ می‌دهد، نگاه می‌کنم بسیار تاسف‌بار است. بسیار غم‌انگیز است و ما قصد داریم تا به مردم کمک کنیم.»

او گفت که از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس می‌خواهد تا برای این پروژه پول جمع‌آوری کنند. ترامپ در زمان رقابت‌های انتخاباتی درباره ایجاد مناطق امن صحبت کرده و آن را راهی برای متوقف کردن موج مهاجران به سمت اروپا دانست. اما این اولین‌بار بود که ترامپ از زمان دریافت اطلاعات، این مساله را مجددا مطرح می‌کرد. برخی از تحلیلگران و فرماندهان نظامی هشدار دادند که این امر می‌تواند مهم و در عین حال خطرناک باشد و روند جنگ در سوریه را پیچیده‌تر کند.