دنیای اقتصاد: ریاست‌جمهوری ترامپ هرگز به معنی دست کشیدن ایالات‌متحده از دریای چین جنوبی نیست، بلکه واشنگتن در آینده همچنان به‌دنبال هژمونی منطقه‌ای است. به گزارش رویترز، روز جمعه یک اتاق فکر پرنفوذ دولتی در چین به این نتیجه رسیده است که به‌عکس آنچه تصور می‌شود دونالد ترامپ دست از منطقه دریای چین جنوبی برنخواهد داشت.

اطمینان از کنترل کامل ایالات‌متحده بر دریای چین جنوبی یکی از اصلی‌ترین راهبردهای نظامی ایالات‌متحده در منطقه پاسیفیک است. آنچه نویسندگان و آکادمیسین‌های چینی روز جمعه گفتند، در واقع اولین گزارش عمومی چین در مورد حضور نظامی ایالات‌متحده در منطقه است.

«وو شیچون» رئیس موسسه مطالعات دریای چین جنوبی در این خصوص می‌گوید: ایالات‌متحده هرگز سیاست‌های خود را در قبال دریای چین جنوبی و منطقه تغییر نخواهد داد.

رویترز در گزارش خود تاکید می‌کند که موسسه مطالعات دریای چین جنوبی موثرترین و پرنفوذترین اتاق فکرهای چین است.

ترامپ در کارزارهای انتخاباتی خود به ندرت درباره مشکلات منطقه‌ای با چین در شرق آسیا صحبت کرد، در مقابل از ارتباط اقتصادی با پکن سخن گفت اما در عین حال چین را هم متهم به جنگ ارزی کرد و گفت که روی واردات کالاهای چینی تعرفه‌های جدید خواهد گذاشت. این در حالی است که ایالات‌متحده همواره به متحدانش گفته است به تعهدات خود پایبند است و هیچ چیزی آمریکا را نسبت به اجرای تعهداتش سست نمی‌کند. شیچون در این خصوص باور دارد که تنش‌های آمریکا و چین در منطقه جنوبی در این دوره ممکن است افزایش یابد.

آب‌های دریای چین جنوبی مهم‌ترین گذرگاه دریایی کشتی‌های حامل انرژی و سوخت است و پکن مدعی است سالانه ۵ تریلیون دلار مواد سوختی و کشتی‌های حامل انرژی از این آب‌ها عبور می‌کنند و عوارض ناشی از تجارت آن هم باید به چین تعلق بگیرد. این در حالی است که همسایگان این کشور همچون مالزی، برونئی، فیلیپین، تایوان و ویتنام هم ادعای مشابهی دارند.

ایالات‌متحده اخیرا تلاش می‌کند با رویکرد چین برای محدود کردن حق کشتیرانی در این دریا مقابله کند و این ترس که بین دو کشور درگیری نظامی روی دهد افزایش یافته است. در این راستا گشت‌زنی کشتی‌های دریایی آمریکا از سوی وزارت دفاع چین غیرقانونی و تحریک‌آمیز نامگذاری شده است.

از منظر ایالات‌متحده فعالیت‌های ساخت و ساز چین در دریای چین جنوبی مشکوک است و پکن قصد دارد حوزه آب‌های دریایی خود را یکجانبه گسترش دهد. ایالات‌متحده می‌گوید که چین استراتژی انکار را در این‌خصوص در پیش گرفته اما همچنان به‌دنبال گسترش مرزهای دریایی خود است.

ژو فنگ، مدیر مطالعات دریای چین جنوبی در دانشگاه نانجینگ می‌گوید: در دوران ترامپ همچنان اصل، تداوم سیاست‌های آمریکا در منطقه پاسیفیک است و نباید انتظار داشت آمریکا به‌دنبال تغییر این سیاست‌ها باشد.

او می‌افزاید: ترامپ شاید از اصطلاح «موازنه‌سازی» استفاده نکند اما در عمل به بیشتر سیاست‌های ایالات‌متحده وفادار خواهد ماند.هر دو استاد دانشگاه بر این باور هستند که هر دو کشور در دوران ترامپ هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند.

ژو فنگ تصریح می‌کند: ترامپ را نمی‌توان در میان سایر روسای جمهوری که از سوی جمهوری‌خواهان بر سرکار آمده‌اند مستثنی دانست و آنها کسانی هستند که در زمان تصدی حکومت، هزینه‌های نظامی را افزایش می‌دهند.

نظامی‌گری در این منطقه همواره این نگرانی را مطرح کرده که یک اتفاق و حادثه ممکن است منجر به شعله‌کشیدن آتش جنگ شود.

ژو می‌گوید: «منتشر کردن این گزارش به معنای این نیست که چین آماده جنگ نیست، بلکه قصد بر این است که آمریکا و چین را از رقابت تسلیحاتی دور کنیم.»