دنیای اقتصاد: آماده شدن برای پرواز با جنگنده جاسوسی U۲ Dragonlady تقریبا مانند آماده شدن برای مسافرت فضایی است؛ خلبان باید لباس‌های فشرده زردرنگ و کلاهی بزرگ بر سر داشته باشد. این لباس باید دائما خنک نگه داشته شود در غیر این صورت خلبان ظرف ثانیه‌ای در آن از گرما می‌میرد. اما پوشیدن چنین لباسی برای خلبان این جنگنده یک ضرورت است آن هم در شرایطی که باید برای پروازهای شناسایی و جاسوسی تا ۷۰ هزار پا (معادل تقریبی ۲ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۶۰۰متر) بر فراز عراق، سوریه و خاورمیانه اوج بگیرد تا اطلاعاتی از داعش به دست بیاورد. نیروی هوایی آمریکا به خبرنگاران سی‌ان‌ان اجازه داد تا با خلبانان U۲ دیدار کنند. خلبانان با نام‌های مستعار معرفی می‌شوند. خلبان می‌گوید: «در مدت پروازهای طولانی باید یک جورهایی ذهن خود را مشغول سازید. رادیوها دائما روشن و ارتباطات مداوم با زمین برقرار است. بنابراین، ذهن شما درگیر و مشغول است.»

این جنگنده برای ارتفاعات بالا ساخته شده است. اوج آن می‌تواند از ۷۰ هزار پا نیز فراتر رود. این پرنده نیرویی قدرتمند برای نابودی رهبران ارشد داعش، خانه‌های امن آنها و مواضع آنها در میدان نبرد است. خلبان دیگر می‌گوید: «با این پرنده ما می‌توانیم به داعشی‌ها دسترسی داشته باشیم، آنها را یافته و ردیابی‌شان کنیم. سپس اطلاعات به دست آمده را به خلبانان جنگنده‌های دیگر بدهیم. ارزیابی و پردازش این اطلاعات باعث کسب اطلاعات دقیق در مورد کاری که باید انجام شود، خواهد شد.» این هواپیما محصول دوران جنگ سرد است و از دهه ۵۰ در حال پرواز است. البته این هواپیماها به روز شده و تجهیزات حساسی روی آنها نصب شده و آنها را به یک محصول ارزشمند اطلاعاتی در جنگ علیه داعش تبدیل می‌کند. با این حال، با تمام اطلاعاتی که علیه داعش به‌دست آمده اما این گروه همچنان نیرویی قدرتمند و البته «فرار» در عراق و سوریه باقی مانده و به مقاومت سخت در برابر نیروهای ائتلاف، کردها و ... می‌پردازد. اکنون نبرد موصل در عراق اگرچه ضربات سختی به داعش زده اما مقامات عراقی می‌گویند آزادی موصل شاید چند ماه به طول انجامد.

کشتار شیعیان به دست داعش

با وجود حملاتی که از هوا و زمین به داعش صورت می‌گیرد اما این گروه کاروانی از شیعیان را با یک عملیات انتحاری هدف قرار داد و باعث شهادت ۸۰ نفر شد. به گزارش نیویورک‌تایمز، این حمله از جهاتی دارای اهمیت است. اول اینکه، حمله داعش دو روز پس از آن صورت گرفت که العبادی از نیروهای امنیتی به دلیل تامین امنیت زائران در روز اربعین تجلیل کرد. به نوشته نیویورک‌تایمز، عظمت اربعین گاهی از عظمت حج در عربستان پیشی می‌گیرد. حمله به «حله» این تصور را که ارتش عراق، قدرتمند است به هم ریخت. داعش همچنان نیرویی اثرگذار در عراق به‌ویژه در موصل است. این حمله نشان می‌دهد داعش با محاسبه امنیتی و اطلاعاتی نسبتا دقیق کاروان شیعیان را هدف گرفته است. چنین به نظر می‌رسد که رسوخ نیروهای بعثی در ساختار نیروهای امنیتی عراق باعث ایجاد کانال‌هایی با داعش شده که محصول آن هدف قرار دادن کاروان شیعیان بود که در حال بازگشت به ایران بودند. اکنون حدود ۳۰ هزار نیروی امنیتی عراقی در موصل در حال نبرد خانه به خانه با داعش هستند. تسخیر موصل به معنای پایان داعش در عراق است. اما آیا داعش حاضر است بدون هزینه از موصل عقب بنشیند؟ بی‌تردید داعش عقب‌نشینی را برای دولت و کل جامعه عراق پرهزینه خواهد کرد. به گزارش نیویورک‌تایمز، حمله به «حله» دومین حمله بزرگ داعش به شیعیان پس از حمله به یک مرکز خرید در ماه جولای در بغداد بود که ۳۰۰نفر را کشت. در ماه‌های اخیر مشاوران اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و هواپیماهای بدون سرنشین حملاتی به مواضع داعش داشته‌اند و تلاش زیادی به خرج داده‌اند تا مانع بمب‌گذاری‌های انتحاری این گروه شوند اما استفاده داعش از سپر انسانی مانع پیشروی‌ها شده است. نکته مهم اینجا است که فلاح الخفاجی، رئیس کمیته امنیتی استان بابل می‌گوید بمب‌گذار، این کاروان را از قبل دنبال و تعقیب می‌کرده است و پس از توقف اتوبوس حامل زائران در ایستگاه پمپ بنزین ناگهان خود را منفجر کرد تا میزان تلفات افزایش یابد. این گروه تهدید کرده که «شعله های» نبرد را به فراتر از موصل و به میان شیعیان جنوب عراق بکشاند.