دنیای اقتصاد: دونالد ترامپ چه در روزهایی که سرگرم رقابت‌های انتخاباتی بود و چه در روزهای اخیر که بلیت ورود به کاخ سفید را دریافت کرده، همچنان خبرساز است. سخنان و مواضع رئیس‌جمهور آینده آمریکا که اول بهمن وارد کاخ سفید می‌شود چنان ضد و نقیض و جنجال‌برانگیز است که با هر سخنی موجی به‌دنبال آن به‌وجود می‌آید. ناهار ترامپ در دفتر روزنامه نیویورک‌تایمز از همان دست اتفاقاتی است که بازهم موجی به‌دنبال خود ایجاد کرده است. توماس فریدمن، تحلیلگر نیویورک‌تایمز، در یکی از سرمقاله‌های این روزنامه منتقد ترامپ می‌نویسد: جالب است... دونالد ترامپ برای ناهار به دفتر نیویورک‌تایمز آمد. بگذارید نظر و برداشت خودم را هنگام اولین برخوردم با او از زمان اعلام ریاست‌جمهوری مطرح کنم.

توماس فریدمن با اشاره به مواضع تند ترامپ در مورد تغییرات آب و هوایی و شکنجه می‌نویسد: او از آن افراط‌گرایی‌ها عقب‌نشینی کرده و آشکارا اعلام کرد که در حال تجدیدنظر در آنها است. اینکه این تجدیدنظر چقدر و تا کجا باشد، معلوم نیست. باید منتظر ماند و دید. به نظر فریدمن تصمیمات بسیاری هست که یک رئیس‌جمهور می‌گیرد اما جانشین او آن را یا کنار گذاشته یا اصلاح می‌کند. به باور این تحلیلگر، اما یک تصمیم هست که تاثیراتی عظیم و غیرقابل تغییر به دنبال خواهد داشت. این تغییرات نه‌تنها در مورد آمریکا که برای جهان هم مصداق دارد: تصمیم ترامپ برای کاهش استفاده از زغال‌سنگ، حرکت به‌سوی انرژی‌های پاک و هدایت جهان به‌سوی کاهش دی‌اکسیدکربن پیش از اینکه به چرخه‌ای برسد که موجب اختلالات غیرقابل پیش‌بینی آب و هوایی شود.

فریدمن می‌گوید: وقتی از رئیس‌جمهوری منتخب در مورد تغییرات‌ آب و هوایی و اجلاس پاریس پرسیدم، بدون ثانیه‌ای مکث گفت: «به دقت آن را بررسی می‌کنم... با ذهنی باز به استقبال این مساله می‌روم. هوای تمیز مساله‌ای بسیار حیاتی است. آب پاک و تصفیه شده هم بسیار مهم است.» وقتی از ترامپ پرسیده شد: «آیا فکر می‌کنید مسبب تغییرات آب و هوایی فعالیت بشر است؟» وی چنین پاسخ داد: «فکر می‌کنم ارتباطاتی هست اما میزان یا اندازه این ارتباط روشن نیست و بستگی به میزان و نحوه فعالیت شرکت‌هایمان دارد.» ترامپ در دیدار با مسوولان نیویورک‌تایمز اعلام کرد که در بسیاری از سخنان، شعارها و مواضع انتخاباتی خود بازنگری کرده است. ترامپ یکی از کسانی بود که در شعارهای انتخاباتی خود بارها از شکنجه (غرق مصنوعی با آب) سخن به میان آورده بود اما فریدمن می‌نویسد وقتی از او پرسیدم آیا ارتش آمریکا همچنان از این روش برای به‌حرف آوردن مظنونان تروریستی استفاده خواهد کرد یا خیر، ترامپ چنین پاسخ داد که پس از صحبت با ژنرال «جیمز. ان. ماتیس»، (فرمانده سابق نیروی دریایی آمریکا، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در جنوب افغانستان در سال ۲۰۰۱ و رهبر تفنگداران دریایی در سال ۲۰۰۴ در فلوجه عراق) نظر خود را عوض کرده است.

ترامپ در این ناهار کاری با سردبیران و مسوولان نیویورک‌تایمز که منتقد سرسخت ترامپ در کوران رقابت‌های انتخاباتی بودند، اعلام کرد که ماتیس می‌گفت این شکنجه‌ها مفید نیست (بسیاری در سیا و ارتش هم مدت‌ها به این دیدگاه معتقد بودند). ترامپ می‌گوید: «از پاسخ‌های ماتیس بسیار تحت‌تاثیر قرار گرفته است.» فریدمن همچنین گریزی به مواضع خاورمیانه‌ای ترامپ زده و می‌نویسد: وقتی رئیس‌جمهوری منتخب در مورد خاورمیانه سخن می‌گفت، بسیار پر حرارت داد سخن سر می‌داد. ترامپ گفت: «دوست دارم میان فلسطین و اسرائیل صلح برقرار کنم. دلایلی دارم که براساس آن می‌توانم بگویم چنین کاری را می‌توانم انجام دهم.» ترامپ افزود: «دامادم جارد کوشنر به‌عنوان نماینده ویژه به منطقه خواهد رفت. او منطقه را خوب می‌شناسد.»

به گفته فریدمن یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وعده‌هایی که ترامپ داده و گفته به آن عمل خواهد کرد، ایجاد «میلیون‌ها» شغل با حقوق مناسب است. او به‌دنبال فشار بر شرکت‌های آمریکایی است تا در آمریکا بیشتر دست به ساخت‌وساز و خلاقیت بزنند. او هنوز آمریکا را «موطن تولید» می‌نامد و می‌گوید تولید، بزرگ‌ترین بخش در اقتصاد آمریکاست اما کارمندان اندکی دارد. فریدمن اما نگاهی انتقادی به این مساله داشته و به نقل از «وارن بنیس»، مشاور در امور مدیریتی می‌نویسد: «کارخانه‌های آینده دو کارمند خواهند داشت: یک مرد و یک سگ. مرد آنجا خواهد بود تا به سگ غذا دهد و سگ آنجا خواهد بود تا مانع از این شود که مرد به تجهیزات دست بزند.» او معتقد است اکنون رقابت‌ها به پایان رسیده اما تقلا برای شناخت برنامه‌های ترامپ تازه شروع شده است. فریدمن معتقد است یکی از ویژگی‌های ترامپ این است که به‌جای خواندن و مطالعه، با صحبت با مردم و شنیدن از آنها چیز می‌آموزد. این تحلیلگر آمریکایی معتقد است از آنجا که تعداد اندکی تصور می‌کردند که ترامپ پیروز شود، بسیاری از کسانی که گرد او جمع شدند و گوش او را در دست داشتند، شخصیت‌های افراطی داشتند.

اکنون که ترامپ به ریاست‌جمهوری برگزیده شده، تازه فهمیده چه دست گلی به آب داده است. او اکنون نه‌تنها خود را در معرض نظر دیگران قرار داده، بلکه میلیون‌ها نفر منتظر شنیدن از زبان او هستند تا ببینند و بدانند وی چه خواهد کرد. ترامپ اعلام کرده تماسی تلفنی با «بیل گیتس» و مدیرعامل اپل «تیم کوک» داشته و می‌خواهد به این وسیله موفقیت خود را تضمین کند: «من به این دلیل چنین کردم تا بتوانم عملکرد بهتری داشته باشم.» فریدمن می‌نویسد: ترامپ برای انجام این کارها ابتدا باید نگاه و مواضع خود را معتدل کند. برای آن دسته از ما که مخالف انتخاب ترامپ بودیم، وقت آن نیست که گارد خود را باز کنیم و آنجا که لازم است دیگر خط قرمز نکشیم. برای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان میانه‌رو مانند بیل گیتس و... که سرمایه‌گذاری کلانی در زمینه انرژی‌های پاک کرده‌اند، ترامپ «ممکن است»در برخی زمینه‌ها عاملی برای تشویق و ترغیب باشد. آنها باید وارد گود شوند و ترامپ را از افراط و تفریط دور کرده و در میانه و وسط نگه دارند. فریدمن مطلب خود را این گونه خاتمه می‌دهد: «برای دیدار میان یک خبرنگار و سازمانی به این وسعت که همواره اخبار او را پوشش داده و بدون ترس و واهمه علیه وی تاخته است، این ناهار بسیار آرامش بخش بود اما بدون تنش نبود. وقتی از او پرسیده شد آیا نیویورک‌تایمز می‌خواند یا خیر، ترامپ پاسخ داد: بله می‌خوانم. بیش از ۲۰ سال است که نیویورک‌تایمز می‌خوانم.»