دنیای اقتصاد: یکی از بزرگ‌ترین بدمستی‌های تاریخ سیاسی آمریکا هشتم نوامبر رخ داد و دونالد ترامپ توانست هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها را پشت سر بگذارد و خود را به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده معرفی کند. به نوشته مجله ویک، ترامپ توانست در انتخابات اخیر ۲۹۰ رای الکترال به دست آورد که ۲۰ رای افزون‌تر از رایی بوده که برای ریاست‌جمهوری مورد نیاز است. در آرای مردمی اما هیلاری کلینتون توانست ۷/ ۴۷درصد نسبت به رای ۵/ ۴۷ درصدی از ترامپ پیشی بگیرد. انتظار می‌رفت ترامپ در انتخابات بازنده باشد. این امر را آمارهای نظرسنجی به ما گوشزد می‌کند، اما در روز انتخابات نتیجه دیگری رقم خورد. او پیرترین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده است و اولین رئیس‌جمهوری است که هیچ‌گاه پست سیاسی یا نظامی نداشته است. برای همین مهم‌ترین سوال این است که نحوه حکمرانی او چگونه خواهد بود؟

اد کلیگور در نیویورک مگزین می‌گوید: «بزرگ‌ترین تغییرات در راه است، آن هم به‌زودی.» در بیستم ژانویه، سنا، کنگره و کاخ سفید در دستان جمهوری‌خواهان خواهد بود. جوردن وایزمن در سایت «Slate» می‌نویسد: یک انقلاب دراماتیک در راه است. حتی دراماتیک‌تر از انقلابی که رونالد ریگان در سال اول حضورش در اتاق بیضی شکل به راه انداخت. انتظار می‌رود که یک کاهش عظیم مالیاتی برای ثروتمندان رخ بدهد و همزمان نیز نابودی شبکه امنیت قشر کم درآمد را باید مد نظر قرار داد. او می‌افزاید: «در حوزه نظامی، هزینه‌های دفاعی افزایش خواهد یافت و باید انتظار یک مقررات زدایی در تجارت آمریکایی داشت.»

این پرسش مطرح است که آیا ترامپ می‌تواند این تغییرات را به پیش ببرد و پاسخ آن را البته وایزمن این‌گونه می‌دهد: وی از قدرت کامل برای اجرای برنامه‌هایش برخوردار است. یکدستی کنگره با کاخ سفید می‌تواند اهداف مشترک دو نهاد را به‌زودی به سامان برساند. قانون خدمات درمانی مهم‌ترین و اولین حرکتی است که از ترامپ انتظار می‌رود در آن تغییرات عمده‌ای ایجاد کند. این تغییرات عمده را اما می‌تواند به چاقوی دولبه تشبیه کرد و آن را «خطر عمیق» هم دانست، زیرا با این قانون ممکن است ۲۰میلیون آمریکایی که به تازگی بیمه شده‌اند، با قانون جدید پس زده شوند. همچنین پیش‌شرط‌های قانون جدید امکان دارد تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها را محروم از بیمه خدمات درمانی کند. همچنین ترامپ احتمالا قانون داد-فرانک را که اوباما در سال ۲۰۱۰ به تصویب رساند، ملغی کند. قانون داد- فرانک یک چارچوب قانونی برای شرکت‌های فعال در بازار اوراق بهادار و صنعت خدمات مالی آمریکا ایجاد کرده است؛ و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی بر بنگاه‌های فعال در این بازار و صنعت دارد. از جمله مزایای این قانون می‌توان به بنیانگذاری نهادهایی برای حمایت بیشتر از مصرف‌کنندگان، بالا بردن شفافیت و حساب‌دهی گزارشگری و ایجاد قوانین سختگیرانه برای وثیقه‌های مربوط به وام‌های رهنی اشاره کرد. ترامپ در نظر دارد میراث باراک اوباما را به‌طور کل از میان ببرد. در این راستا نباید از قانون تغییرات آب و هوایی هم به سادگی گذشت. این قانونی است که ترامپ آن را بی‌فایده می‌داند و برای همین مجله «science» ترامپ را ناآگاه‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا می‌داند و حتی وی را به نوعی دشمن علم و دانش معرفی می‌کند. البته ترامپ برای از بین بردن میراث اوباما همدستانی دارد. شاید پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، میچ مک‌کانل، رئیس سنا با ترامپ در طول کارزار انتخاباتی نامزد جمهوری‌خواهان مشکلاتی داشتند و حتی شخص پر نفوذی مانند رایان در اواخر کارزار ترامپ حمایت خود را از وی قطع کرد، اما می‌توان گفت این سه نفر را یک هدف مشترک به هم نزدیک می‌کند و آن هم از بین بردن آثار ۸ ساله اوباما است. به اعتقاد جمهوری‌خواهان در این ۸ سال اوباما آمریکا را به شدت از قوانین محافظه‌کارانه دور کرده است.

یکی از حوزه‌هایی که جمهوری‌خواهان بارها اوباما را به «وا دادگی» متهم کردند همین سیاست خارجی بوده است. از این‌رو ترامپ این حوزه را با تغییرات عمده‌ای روبه‌رو خواهد کرد. دیوید ایگناتیوس در واشنگتن‌پست جزو کسانی است که بر این باور است ترامپ در اصول سیاست خارجی آمریکا تغییراتی ایجاد خواهد کرد. او در واشنگتن‌پست نوشت: «او تهدید کرده که قرارداد هسته‌ای با ایران (برجام) را پاره خواهد کرد و همزمان تلاش خواهد کرد رابطه جنگجویانه و رقابت‌آمیز با روسیه را اصلاح کند. این احتمال وجود دارد که وی دست در دست روسیه گذاشته و به شکل یک تیم به داعش در سوریه حمله کند.»

پوتین همچون خاورمیانه برای شرق اروپا هم برنامه دارد. این را مایکل کراولی در سایت پولیتیکو می‌گوید. پوتین احتمالا قصد دارد «ترک ناتو از سوی آمریکا» را در دوره ترامپ برجسته کند.

اما در حوزه تجارت مهم‌ترین چالش وی ضربه زدن به یک مرده است: قانون تجارت فراآتلانتیک که هم‌اینک نیز یک مرده به حساب می‌آید. ترامپ قصد دارد روابط تجاری خود را با مکزیک و کانادا برجسته‌تر کند. او می‌خواهد وعده‌های خود را به رای‌دهندگانش عملی کند: نگاه به درون کشور. پیتر بیکر در نیویورک‌تایمز می‌نویسد: مردم آمریکا به کسی رای داده‌اند که قسم خورده کارهایی انجام دهد که به سود مردم است، چه در حوزه نظامی، سیاسی یا اقتصادی. البته کسان دیگری هم بر این باورند که ترامپ به زودی با واقعیت‌های بیشتری آشنا خواهد شد و ممکن است آن‌گونه که می‌خواهد نتواند تغییراتی ایجاد کند. از جمله این افراد ریچارد پینتر در نیویورک‌تایمز است. او می‌گوید: شعار دادن در ایام انتخابات یک چیز است و حضور در عرصه عمل چیز دیگر. ترامپ به‌زودی متوجه خواهد شد برخی از شعارهایی که داده بی‌معنا است و کاری از پیش نخواهد برد. او احتمالا جنگ اقتصادی را آغاز نکند، زیرا آمریکا هزینه بیشتری پرداخت خواهد کرد. او همچنین باید از دیوارکشی به دور آمریکا حذر کند، شاید هزینه سیاسی و اقتصادی به آمریکا وارد کند. همچنین اخراج مهاجران غیرقانونی ممکن است به شورش‌های بزرگ ختم شود.