دنیای اقتصاد: ۲۰ ژانویه در تاریخ آمریکا روز مهمی است. در این روز رئیس‌جمهوری منتخب «چمدان هسته‌ای» را از رئیس‌جمهوری قبلی تحویل می‌گیرد. در این چمدان کلید کنترل تسلیحات هسته‌ای آمریکا قرار گرفته و همه‌جا همراه رئیس‌جمهوری است. ترامپ هم همچون سایر روسای جمهور در مواقع اضطرار ۱۵ دقیقه وقت دارد تا به کمک مشاوران نظامی تصمیم خود مبنی بر حمله هسته‌ای را بگیرد و با فشار بر یک دکمه تسلیحات هسته‌ای آمریکا را بر کشور دشمن نشانه بگیرد. جوزف سیرینسیون، از بنیاد The Ploughshares Fund که یک سازمان ضد هسته‌ای است، می‌گوید: «دونالد ترامپ توانایی نامحدودی برای آغاز جنگ هسته‌ای دارد. او می‌تواند یک یا هزاران موشک هسته‌ای را پرتاب کند و به محض صدور دستور او، هیچ‌کس را یارای متوقف کردن آن نیست.»

اما محتویات این چمدان چیست؟ بر خلاف تصور عموم، این «فوتبال هسته‌ای» فقط شامل چند دکمه نیست. این «دکمه» در ادبیات عموم برای تقریب به ذهن استفاده می‌شود. این چمدان شامل برگه‌های تصمیم‌گیری و تجهیزاتی است که ترامپ برای تصدیق و تایید دستوراتش و آغاز حمله از آن استفاده می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان، به گفته «بیل گولی»، مدیر نظامی کاخ‌سفید «چمدان اضطراری رئیس‌جمهوری» مشتمل بر چهار چیز است: ۱- کتابی سیاه که فهرستی از گزینه‌های حمله را ردیف می‌کند. ۲- یک کارت ۳ تا ۵ اینچی با کدهای هویتی برای رئیس‌جمهوری برای تایید هویتش. ۳- فهرستی از پناهگاه‌های امن که رئیس‌جمهوری می‌تواند در آنجا پناه گیرد. ۴- دستورالعمل‌هایی برای استفاده از سیستم پخش اضطراری. این چمدان در روز سوگند رئیس‌جمهوری جدید، از سوی اوباما به وی تحویل داده خواهد شد.

به نظر می‌رسد مواضع و سیاست‌های ترامپ بی‌اعتمادی نسبت به او را افزایش داده است. اوباما در سخنانی در کارولینای شمالی گفت: «چگونه می‌توان این کدهای هسته‌ای را به او [ترامپ] سپرد؟ نمی‌توان به وی اعتماد کرد.» برخی از کارشناسان هسته‌ای آمریکا می‌گویند ترامپ بارها و بارها نشان داده که فردی عصبی و تندمزاج بوده و رویکردی نامشخص دارد. آنها می‌گویند شخصیت بی‌ثبات ترامپ اعتماد به وی را کم کرده است. تیم ترامپ تا کنون به پرسش‌ها در مورد نگرانی هسته‌ای پاسخ نداده است. کارشناسان آمریکایی می‌گویند رئیس‌جمهوری عالی‌ترین و آخرین کسی است که می‌تواند دستور حمله هسته‌ای را بدهد اما این سوال مطرح شده که اگر «داعش به ما حمله کند آیا پاسخ ترامپ، هسته‌ای خواهد بود یا خیر؟»

آسیا، نگران از ترامپ

آسیا اکنون نگران سیاست‌های رئیس‌جمهور منتخب آمریکا است. انتخاب او ابهام و سردرگمی در آسیا را همچون بسیاری از حوزه‌های دیگر افزایش داده است.

ژاپن

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اولین رهبر آسیایی است که با ترامپ در برج شخصی او دیدار کرد. او به دنبال اطمینان از این است که آیا رئیس‌جمهوری منتخب اتحاد میان دو کشور را حفظ خواهد کرد یا خیر. ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی خود خاطرنشان کرده بود که ژاپن و کره‌جنوبی موج سوار هستند و از تعهدات امنیتی آمریکا سوءاستفاده می‌کنند. او افزوده بود که این دو کشور باید خودشان هزینه تامین امنیت خود را بپردازند. او گفته بود که ژاپن باید برای دفاع از خود در برابر کره‌شمالی به ساخت سلاح هسته‌ای روی آورد. ژاپن همچنین از ادعای ترامپ مبنی بر نزدیکی به کره‌شمالی نگران است. او در ماه ژوئن گفته بود: «در مذاکره با این کشور [کره‌شمالی] چه مشکلی هست؟»

چین

چین بزرگ‌ترین تهدید برای هژمونی آمریکا است. ترامپ از تجارت همه‌جانبه با چین انتقاد کرده و این کشور را به «تجاوز» به آمریکا متهم کرده است. سرمقاله گلوبال‌تایمز می‌نویسد: «محتمل است که در روزهای آغاز ریاست ترامپ بر کاخ سفید او به نوعی روابط مستقر با چین را با شوک‌هایی روبه‌رو کند. از جمله این تکانه‌ها انتصاب یک فرمانده کل جدید برای این منطقه است.» با این حال، «شن دینگلی»، قائم مقام موسسه امور بین‌الملل در دانشگاه فودان می‌گوید با توجه به عمیق روابط دو کشور بعید است که ترامپ تغییرات بنیادینی به وجود آورد. او معتقد است: «جنگ تجاری غیرقابل تصور است. ترامپ فردی باهوش است. او گفته که این مواضع فقط برای کسب رای بوده است و به محض استقرار در قدرت او هوشمندی را پیشه خود خواهد کرد و به فرصت‌های دوجانبه لگد نخواهد زد.»

شن دینگلی معتقد است که اولویت آمریکا مسائل داخلی خواهد بود و ترامپ احتمالا تمایل نخواهد داشت که در مورد مسائلی مانند دریای چین جنوبی با پکن سر شاخ شود. سیاست «گردش به شرق» در دولت اوباما چندان به مذاق چینی‌ها خوش نیامده است. گلوبال تایمز معتقد است که ترامپ یک انزواطلب خواهد بود و با توجه به افزایش شکاف در داخل جامعه آمریکا، او «میل چندانی نخواهد داشت» که با چین وارد خصومت شود. سرمقاله این روزنامه می‌افزاید: «بدون وحدت درونی، یک قدرت خارجی قادر نخواهد بود که در خارج مشکل‌سازی کند.»

کره‌جنوبی

پیروزی ترامپ در شرایط بدی به کره‌جنوبی رسید. رئیس‌جمهوری این کشور درگیر پرونده فساد است. تظاهرات داخلی در این کشور برای استعفا در حال برگزاری است و تضاد این کشور با کره‌شمالی هم مزید بر علت شده است. «جان دلوری»، استاد مطالعات آسیایی در دانشگاه «یون سی» در سئول می‌گوید: «کره‌جنوبی اکنون بی‌رهبر است. کسی نیست که بتواند با ترامپ دیدار کند.» کره‌جنوبی با همسایه شمالی درگیر است و این کشور محل اسکان ۲۸۵۰۰ سرباز آمریکایی است که از این کشور دفاع می‌کنند. موشک‌های «تاد» در این کشور مستقر است. ترامپ با اعلام اینکه نیروهایش را از کره بیرون خواهد کشید مگر اینکه این کشور نیز سهمی از هزینه‌ها را بپردازد باعث نگرانی مقامات سئول شده است.

پاکستان و هند

منطقه کشمیر به‌عنوان منطقه مورد مناقشه میان هند و پاکستان همواره عامل تنش در روابط دو کشور بوده و پیروزی ترامپ هم در برهه‌ای بود که تنش میان این دو کشور به بالاترین حد خود رسیده است. ترامپ در ماه گذشته در مصاحبه‌ای با هندوستان تایمز گفته بود: «مایلم این دو کشور روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند.» ترامپ به «اندرسون کوپر»، خبرنگار سی‌ان‌ان، گفته بود که پاکستان به دلیل داشتن سلاح هسته‌ای «مشکل بزرگی» برای آمریکا است. هند اما به نظر می‌رسد نگرانی زیادی نداشته باشد. ظاهرا تنها کشوری که از حضور ترامپ در کاخ سفید نفع می‌برد هند است. ترامپ در مورد هند گفته بود به این کشور «عشق زیادی» دارد زیرا «دوستان بسیاری» از آنجا دارد. دیپلمات‌ها می‌گویند هند احتمالا از تعهد آمریکا به متحدان آسیایی مانند ژاپن و کره‌جنوبی بهره زیادی می‌برد زیرا مانع پیشرفت‌های چین در دریای چین جنوبی می‌شود. از سوی دیگر ایالات‌متحده احتمالا ناوگان دریایی هند را تقویت کند. استراتژی ترامپ برای مبارزه با داعش و تروریسم نیز به نفع هند است، اما یک «احتمال منفی» هم هست: اگر ترامپ جریان مهاجرت به آمریکا را با مانع مواجه کند، این موضوع می‌تواند بر صنعت IT در هند تاثیر منفی بگذارد.