توطئه «کومی»

دنیای اقتصاد: برای شکست هیلاری کلینتون در انتخابات به دلایل فراوانی اشاره شده است اما این‌بار خود هیلاری کلینتون درباره شکست خود با صراحت بیشتری صحبت کرده و علت آن را اعلام کرد. هیلاری کلینتون گفته است که رئیس اف‌بی‌آی با گشودن مجدد پرونده ایمیل‌های او در آستانه انتخابات و سپس اعلام اینکه در این پرونده موردی مجرمانه یافت نشده، شکست او را در مقابل دونالد ترامپ رقم زده است. شبکه خبری«سی‌ان‌ان» گزارش داده است که هیلاری کلینتون در جریان یک کنفرانس تلفنی با حامیان مالی حزب دموکرات، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) را در شکست خود مقصر دانسته است.

کلینتون گفته است جیمز کومی با علنی کردن موضوع تحقیق دوباره در مورد پرونده ایمیل‌های او در روز ۲۹ اکتبر و سپس دو روز مانده به انتخابات با اعلام اینکه موردی مجرمانه در این پرونده یافت نشده، یک «حمله مضاعف» علیه او ترتیب داد. هیلاری کلینتون خطاب به حامیان مالی کارزار انتخاباتی‌اش گفته است، اقدام نخست رئیس اف‌بی‌آی جنب و جوشی را که او پس از سه مناظره انتخاباتی و نیز جنجال انتشار ویدئوی اهانت‌آمیز ترامپ به نفع خود به‌وجود آورده بود، متوقف کرد. به گفته کلینتون، دومین حرکت کومی موجب شد تا طرفداران ترامپ به جنب و جوش بیفتند اما همزمان اعلام این موضوع، موجب نشد تا رای‌دهندگان مردد به سمت کلینتون متمایل شوند. هیلاری کلینتون که نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌شمار می‌رفت، در گفت‌وگو با حامیان مالی خود اذعان داشته، این دو اقدام رئیس اف‌بی‌آی در کنار یکدیگر «بیش از آن چیزی» بوده که بتوان بر آن غلبه کرد.

جیمز کومی، مدیر اف‌بی‌آی اساسا یک جمهوری‌خواه است اما بنا به دلایل قانونی در مسندی که قرار دارد حق دخالت در امور سیاسی، به‌ویژه انتخابات را ندارد. برخی این شائبه را مطرح کرده‌اند که اقدام جیمز کومی، یک حرکت حزبی بوده تا در روند انتخابات و در نهایت در نتیجه آن تاثیر بگذارد.

کاهش محبوبیت

آخرین نظرسنجی‌های پیش از انتخابات نشان داده بودند که گشودن مجدد پرونده ایمیل‌های کلینتون کاهش محبوبیت او را میان رای‌دهندگان رقم زده است. کلینتون در دورانی که وزیر خارجه بود از ایمیل شخصی خود برای ارسال پیام‌ها و اطلاعات مهم استفاده کرده بود. این پرونده به‌دلیل نقض احتمالی مقررات اسناد محرمانه اهمیتی خبرساز پیدا کرد. پس از آنکه جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی از گشوده شدن مجدد پرونده ایمیل‌های کلینتون خبر داد، دونالد ترامپ در چند گردهمایی انتخاباتی از این موضوع ابراز خرسندی کرد. به گزارش سی‌ان‌ان هیلاری کلینتون در گفت‌وگو با حامیان مالی حزب دموکرات همچنین اعتراف کرده است که در جریان کارزار انتخاباتی فشارها و مخالفت‌های دیگری هم وجود داشته‌اند که به اندازه کافی با آنها برخورد نشد. دونالد ترامپ روز ۲۰ ژانویه رسما با ادای سوگند در برابر کنگره آمریکا به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده وارد کاخ‌سفید خواهد شد. از زمان اعلام نتایج انتخابات در چندین شهر آمریکا اعتراضاتی علیه ترامپ رخ داده‌اند. معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی با شعار «تو رئیس‌جمهور من نیستی» به سیاست‌های جنجالی ترامپ که در دوران کارزار انتخاباتی‌اش بارها از سوی او عنوان شد، اعتراض کرده‌اند.

دیدار انزواطلبان

در بحبوحه اعتراض‌های مردمی یک دیدار عجیب و غریب هم بین ترامپ و نایجل فریج صورت گرفت. این دیدار که در برج ترامپ صورت گرفت، از این جهت حائز اهمیت است که دو نفر تقریبا سیاست‌های همسو در پدیده جهانی‌گرایی دارند. نایجل فریج از حزب مستقل بریتانیا، جزو سردمداران جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده است. در حالی‌که فریج قدم‌زنان در خیابان پنجم، جایی که برج ترامپ قرار دارد به سمت خودروی خود حرکت می‌کرد در پاسخ به خبرنگاران فریاد زد: ما فقط توریست هستیم. این در حالی است که یک روز بعد از این دیدار «کلیانس کان‌وی»، مدیر کمپین ترامپ اذعان کرد که بین این دو دیداری صورت گرفته و در نهایت خود فریج نیز این دیدار را بسیار «سازنده» ارزیابی کرده است.

کان‌وی نیز گفت: فکر می‌کنم این دو از اینکه با همدیگر همکاری کنند بسیار لذت می‌برند و آنها در این جلسه در مورد این پیروزی صحبت و هر دو بر این نکته تاکید کردند که پیروزی برای سایر دنیا دارای پیام بسیار مهمی است.

فریج در همان روز که کان‌وی دیدار دو طرف را آشکار کرده بود، عکسی از خود در داخل برج ترامپ منتشر کرد که دو شست خود را به نشانه موفقیت رو به دوربین بالا گرفته بود. او زیر این عکس هم نوشته بود: «بسیار خرسندم که با دونالد ترامپ جلسه داشتم. او آدمی راحت و پر از ایده‌های عالی است. من مطمئنم که او رئیس‌جمهوری خوبی خواهد بود.» او همچنین نوشته بود که ترامپ مطمئنا از رابطه بریتانیا و ایالات‌متحده حمایت قوی خواهد داشت. ترامپ در طول کارزار انتخاباتی خود بارها از برگزیت یاد کرد و آن را الگویی مناسب برای سیاست‌های خود معرفی کرد.

ترامپ بر این باور است که سیاست‌های جهانی‌شدن و تجارت آزاد به اقتصاد این کشور لطمه زده و موجب شده است تا سرمایه‌ها از ایالات‌متحده فرار کنند. به تازگی باراک اوباما در گفت‌وگو با یک نشریه یونانی سیاست‌های انزواگرایانه ترامپ را خطرناک خوانده و از آمریکایی‌ها خواسته در برابر این سیاست مقاومت کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با یک نشریه یونانی گفت: بهترین شانس ما برای کشور مقاومت در مقابل تقاضای درون‌گرایی و به جای آن اقدام برای تقویت دوباره ارزش‌های مشترک ما و همکاری با یکدیگر به منظور تضمین عملکرد خوب نهادهای اقتصادی و سیاسی برای تامین امنیت و موفقیتی است که مردم شایسته آن هستند. اوباما که از روز سه‌شنبه به یونان و آلمان سفر می‌کند و بعد از آن عازم پرو خواهد شد در این مصاحبه مکررا اشاراتی را به حرف‌هایی که دونالد ترامپ پیش از این علیه نهادهایی مثل ناتو و اتحادیه اروپا زده، داشت. اوباما گفت: من معتقدم همگرایی اروپا یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای سیاسی و اقتصادی عصر نوین بوده که مزایای آن هم برای اعضای اتحادیه اروپا و هم برای آمریکا و کل جهان است.

رئیس‌جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا ادامه داد: اروپا بزرگ‌ترین شریک اقتصادی ما است و ما منافع اقتصادی عمیقی در اروپایی که با ثبات و رو به رشد باشد، داریم. این در حالی است که دونالد ترامپ در زمان کمپین ریاست جمهوری ائتلاف آمریکا با نهادهایی مثل ناتو و اتحادیه اروپا و همچنین توافقاتی را که در زمینه‌ مسائلی مثل آب و هوا و برنامه هسته‌ای ایران برقرار کرده، زیرسوال برده بود. باراک اوباما در مصاحبه خود گفت: موفقیت و رشد تنها در محیط‌های برخوردار از ثبات، شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری که در آنها حاکمیت قانون باعث حفظ حقوق افراد شده و احساس اطمینان به کارآفرین‌ها برای رشد پیدا کردن داده شده و احساس امنیت به تاجران بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری بدهد، به وجود خواهد آمد. اوباما گفت: ما در هر دو سوی اقیانوس اطلس با وظیفه تضمین پاسخگویی نهادهای سیاسی و سیاست‌های اقتصادی ما به نیازهای مردم رو به رو هستیم. بسیاری از مردم ما احساس می‌کنند که تجارت و جهانی‌سازی به ضرر آنها بوده است.

احتمال استعفای کارکنان ارتش

مقامات رسمی ارتش آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی در حال گفت‌وگو برای استعفا از سمت‌های خود هستند. منابع آگاه ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در گفت‌وگو با نشریه گاردین گفته‌اند که بین دوراهی ماندن و اجرای سیاست‌های ترامپ یا استعفا مانده‌اند. دونالد ترامپ در ستادهای انتخاباتی خود بیان کرده بود که روش‌های مقتدرانه‌ای برای امنیت ملی معرفی خواهد کرد. می‌توان جنجال‌برانگیزترین سیاست‌های حوزه امنیت ملی او را که طی ستادهای انتخاباتی خود به آنها اشاره کرد، مواردی همچون به‌کارگیری مجدد شکنجه، ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا، تبعید‌های گسترده، گسترش نظارت‌های داخلی، بمباران‌های گسترده داعش، هدف‌ قرار دادن خانواده‌های افرادی که مضمون به تروریست بودن هستند و بازداشت مظنونان تروریستی به‌طور نامحدود دانست.

به گزارش گاردین، در ماه آگوست نیز ۵۰ مسوول سیاست خارجی جمهوری‌خواه به همراه مقامات امنیتی آمریکا نامه‌ای سرگشاده نوشتند که طی آن ترامپ بی‌ملاحظه‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا نامیده شد. به عقیده آنها ترامپ پیرامون مسائل ساده بین‌المللی هم در جهل است: «او شخصیت، تجربه و ارزش‌های انسانی کافی برای برعهده گرفتن مسوولیت امنیت ملی را ندارد.»

البته ترامپ این ادعاها را بی‌اساس خوانده و در جواب گفته است که آنهایی که در این نامه از صلاحیت دم می‌زنند، باید بدانند که اوضاع کنونی دنیا و ناامنی‌هایی که وجود دارد، حاصل دسترنج آنها است.