همه مردان ترامپ

گروه جهان: نخستین اقدام عملی دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده به ثبت رسید. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد که مایک پنس، معاون ترامپ، رهبری «تیم انتقالی» را بر عهده گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا روز جمعه یازدهم نوامبر، مایک پنس معاون اول خود را به‌عنوان مسوول کمیته انتقال قدرت در کاخ سفید منصوب کرد. وی همچنین سه فرزند خود را به عضویت این تیم منصوب کرده است. به گزارش رویترز، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ اعلام کرده است: کریس کریستی، فرماندار ایالت نیوجرسی به‌عنوان معاون گروه انتقال قدرت ترامپ در کاخ سفید فعالیت خواهد کرد. پیش از این کریس کریستی مسوولیت کمیته انتقالی را برعهده داشت. به گزارش «ان‌پی‌آر»، نیوت گینکریچ، ژنرال مایکل فلیین، بن کارسن، رودی جولیانی و سناتور جف سس‌شنس به عضویت این کمیته منصوب شده‌اند. طبق این گزارش دستیاران ترامپ هم‌اکنون کار رایزنی برای جابه جایی و تعیین افراد برای بیش از چهار هزار سمت را آغاز کرده‌اند. زمانی که دونالد ترامپ در بیستم ژانویه ۲۰۱۷ به‌طور رسمی کار خود را شروع کند، این افراد سمت‌های مورد نظر را در دست خواهند گرفت.

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی به گروه محدودی از نزدیکان و طرفداران خود اتکا کرده بود. وی در این مدت حتی به شماری از شخصیت‌ها و افراد اصلی حزب جمهوری‌خواه حمله می‌کرد. اما اکنون همین گروه نزدیکان و یاران دونالد ترامپ نقش تعیین‌کننده‌ای در جریان انتقال قدرت در کاخ سفید بازی می‌کنند. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا همچنین دخترش ایوانکا و دو پسر خود یعنی اریک و دونالد جونیور به همراه دامادش جرد کوشنر را به عضویت کمیته انتقال قدرت منصوب کرده است. رویترز می‌افزاید، در حالی ترامپ فرزندانش را به عضویت تیم انتقال قدرت منصوب کرده است که آنها هم‌اکنون مسوولیت دارایی‌ها و شرکت‌های وی را برعهده دارند. این گزارش می‌افزاید: این تغییرات باعث شده تا کریس کریستی که جزو اولین کسانی بود که از دونالد ترامپ حمایت کرد، بیش از هرکس دیگری ناامید شود.

از کریس کریستی پیش‌تر به‌عنوان دادستان کل جدید آمریکا یاد شده بود ولی دو منبع مطلع نزدیک به دونالد ترامپ به رویترز گفته‌اند احتمالا رودی جولیانی، شهردار اسبق نیویورک به این سمت منصوب خواهد شد. در همین زمینه، رودی جولیانی روز جمعه به خبرنگاران گفته است، خوشحال است که به‌عنوان مشاور دونالد ترامپ فعالیت می‌کند. اما وی حاضر نشد توضیح دهد که آیا در کابینه آینده حضور خواهد داشت یا نه. از بامداد روز چهارشنبه که پیروزی دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا قطعی شد تا کنون گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص کابینه آینده وی منتشر شده است.

سی‌ان‌ان هم در گزارشی نوشت که ترامپ نام « ریک دیربورن» را هم به‌عنوان مدیر اجرایی این تیم معرفی کرده است. دیربورن برای مدت طولانی دستیار سس‌شنس بوده و در این امر به‌عنوان یکی از اعضای برجسته تیم انتقالی عمل خواهد کرد. با انتخاب تیم انتقالی احتمالا به‌زودی برنامه کاری ترامپ هم مشخص خواهد شد. روزنامه ایندیپندنت در این زمینه نوشت: اعضای این کمیته در برج ترامپ واقع در نیویورک‌ گرد هم آمده‌اند تا تغییرات سیاسی را اولویت بندی کنند و اعضای کابینه و دیگر نامزدهایی را که برای ۴۰۰۰ پستی که ترامپ باید کمی پس از شروع رسمی دوره ریاست‌جمهوری‌اش اعلام کند، پیشنهاد دهند. یکی از اعضای تیم گذار ترامپ گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ تن درگیر تهیه گزارش‌هایی هستند که پس از ۲۰ ژانویه چه قوانین و مقرراتی باید تغییر کند.

سومین شب اعتراض‌ها در آمریکا

بسیاری از آمریکایی‌ها برای سومین شب پیاپی در اعتراض به دونالد ترامپ به خیابان‌ها آمدند. در این میان اما ترامپ هرچه بیشتر لحن آشتی‌جویانه‌ای در پیش گرفته و پیام‌های تبریک از سراسر جهان دریافت می‌کند. براساس گزارش‌ها، تظاهرات جمعه شب عموما مسالمت‌آمیز برگزار شد و درگیری میان پلیس و معترضان پیش نیامد. اما در اکثر شهرها مشکلاتی در رفت‌وآمد خودروها به‌وجود آمد. تظاهرات جمعه شب آمریکایی‌ها علیه ترامپ همانند شب‌های گذشته با شعار «ترامپ رئیس‌جمهور من نیست» پیش رفت. این شعار اکنون به شعار اصلی معترضان آمریکا که عموما جوانان هستند، تبدیل شده است. معترضان رئیس‌جمهور منتخب را فردی «نژادپرست» و «زن‌ستیز» می‌خواندند. کالیفرنیا نخستین ایالتی بود که اعتراض‌ها علیه ترامپ را شروع کرد. برخی معترضان از اینکه مردم آمریکا فردی «نژادپرست، بیگانه‌هراس و زن‌ستیز» را به ریاست جمهوری انتخاب کرده بودند درخشم و حیرت بودند.

تغییر لحن ترامپ

دونالد ترامپ روزهای گذشته این اعتراض‌ها را «غیرمنصفانه» خوانده و از معترضان انتقاد کرده بود. اما شب گذشته او لحنی دوستانه نسبت به معترضان در پیش گرفت و در توییتی نوشت: «من این واقعیت را دوست دارم که گروه کوچکی از معترضان علاقه خود را به کشور بزرگ ما نشان دادند. ما با هم کنار خواهیم آمد و به کشورمان افتخار خواهیم کرد».

او پنج‌شنبه شب در توییتر نوشته بود: «ما یک انتخابات ریاست جمهوری بسیار باز و موفقیت‌آمیز داشتیم. اما اکنون با معترضان حرفه‌ای مواجه هستیم که از سوی رسانه‌ها تحریک می‌شوند. این بسیار ناعادلانه است». ترامپ روز جمعه در مصاحبه‌ای با روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت: در لفاظی‌هایش در جریان مبارزات انتخاباتی اغراق نکرده اما تلاش خواهد کرد دوباره کشور را متحد کند. او گفت: «من کشوری می‌خواهم که به خود علاقه‌مند باشد و مایلم روی این نکته تاکید کنم». در این میان ترامپ رفته رفته پیام‌های تبریک بیشتری از رهبران کشورهای مختلف دریافت می‌کند. از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که روز جمعه در تماس تلفنی با ترامپ، انتخاب او را تبریک گفت و به وی اطلاع داد، خوشحال است که با رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در اجلاس سران گروه ۲۰ در هامبورگ دیدار خواهد کرد.

مرکل روز چهارشنبه گذشته و یک روز پس از انتخابات آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، او مایل به همکاری با ترامپ است به شرطی که آلمان و آمریکا به ارزش‌هایی مانند دموکراسی، آزادی، عدالت و احترام حقوق به اقلیت‌ها همچنان وفادار بمانند. کارزار انتخاباتی ترامپ مملو از شعارهای پوپولیستی راست‌گرایانه بود. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز با ترامپ تلفنی گفت‌وگو کرده است. براساسی گزارشی که کاخ الیزه در اختیار رسانه‌ها قرار داده دو طرف به علاقه خود برای همکاری میان دو کشور تاکید کرده‌اند.

بنابر این گزارش، اولاند و ترامپ می‌خواهند با یکدیگر درباره مبارزه علیه تروریسم، بحران اوکراین، سوریه و عراق و نیز موافقت‌نامه آب‌وهوایی گفت‌وگو کنند. رئیس جمهوری فرانسه پیش از این نگاه انتقادی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ابراز کرده و گفته بود انتخاب ترامپ سرآغاز دوره‌ای از ناامنی است. یکی دیگر از چهره‌های سرشناسی که روز جمعه پیروزی ترامپ را به وی تبریک گفت بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد بود. بان کی مون در تماس تلفنی با ترامپ از لحن آشتی‌جویانه او «پس از یک کارزار انتخاباتی سخت» استقبال کرد. دبیرکل سازمان ملل در تماس تلفنی خود با ترامپ گفت که آمریکا و سازمان ملل همکاری خود را برای صلح و امنیت جهانی همچنان ادامه خواهند داد.

سیاست خارجی آمریکا در عصر جدید