رمز و راز رشد آرای ترامپ

دنیای اقتصاد: کارزارهای انتخاباتی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در این روزها روی چند چیز کوچک توافق دارند اما در این میان هر دو کارزار به شدت موافق این امر هستند که رقابت در ۱۰ روز اخیر به شدت تنگاتنگ شده است. به گزارش سی‌ان‌ان به‌رغم اینکه هیلاری کلینتون توانسته آرای الکترال خود را در ایالت‌های مخلف بالا نگه دارد، اما این اختلاف شکننده است و ترامپ توانسته است خود را به هیلاری کلینتون نزدیک کند. اما در این میان برخی چیزها تغییر کرده‌اند و این به سود ترامپ تمام شده است. از جمله در ایالت‌مین برای نبرد انتخاباتی کنگره، جمهوری‌خواهان دست برتر را دارند. نیوهمپشایر از یک ایالت طرفدار دموکرات‌ها، تبدیل به یک میدان نبرد تنگاتنگ شده است. اوهایو از یک میدان نبرد تنگاتنگ به سمت برتری جمهوری‌خواهان در حال حرکت است. یوتا نیز شرایط مشابهی با اوهایو دارد و جمهوری‌خواهان در حال حاضر برتری اندکی دارند.

این ایالت‌ها توانسته‌اند در برتری ترامپ در چند روز اخیر نقش اساسی ایفا کنند. این ایالت‌ها ایالت‌هایی هستند که به سمت جمهوری‌خواهان متمایل شده‌اند. اما مهم‌ترین نکته این است که ایالت نیوهمپشایر در حال از دست رفتن است. این ایالت جزو ایالت‌هایی بود که دموکرات‌ها در آن دست بالا را داشتند اما هم‌اینک تبدیل به «میدان نبرد» شده است. در حال حاضر کلینتون و دموکرات‌ها در حال از دست دادن ایالت‌های مردد هستند. با این وجود نامزد دموکرات‌ها تا روز سوم نوامبر در کسب آرای الکترال بهتر از دونالد ترامپ عمل کرده و وی دارای ۲۶۸ آرای الکترال است. نامزد جمهوری‌خواه نیز در حال حاضر دارای ۲۰۴رای الکترال است. اما داستان هیلاری کلینتون زمانی خطرناک می‌شود که ۶ ایالت که دارای ۶۶ رای الکترال است به سمت جمهوری‌خواه تمایل پیدا کرده‌اند یا دست‌کم به ایالت‌های موسوم به ایالت‌های میدان نبرد تبدیل شده‌اند. این ایالت‌ها شامل آریزونا، فلوریدا، نوادا، نیوهمپشایر، کارولینای شمالی و نبراسکا واقع در منطقه اوهاما است.

در حالی که نقشه انتخاباتی نشان می‌دهد فعلا وضعیت هیلاری کلینتون مستحکم‌تر از دونالد ترامپ است اما این نکته را هم گوشزد می‌کند که ترامپ اگر بخواهد ۲۷۰ رای الکترال به دست آورد باید در این ۶ ایالت پیروز میدان باشد. این نکات به کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون این مهم را می‌رساند که تیم وی باید در دو روز مانده به انتخابات تلاش بیشتری کند. در این راستا هیلاری کلینتون روز جمعه به همراه دو چهره‌ مشهور عالم موسیقی در یکی از ایالت‌های کلیدی، کارزار انتخاباتی‌اش را برگزار کرد تا به این طریق بر نظر رای‌دهندگان تاثیر بگذارد. این در حالی است که دونالد ترامپ از رویکردش برای استفاده نکردن ازچهره‌های هنری دفاع کرده است. به گزارش رویترز، هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آخرین ایستگاه کارزار تبلیغاتی روز جمعه خودبه همراه زوج مشهور عالم موسیقی آمریکا بیانسه و همسرش «جی زی»،خواننده رپ، در گردهمایی انتخاباتی در کلیولند شرکت کرد.

کلینتون در این گردهمایی انتخاباتی گفت: ما کارهای ناتمامی داریم که باید آنها را تمام کنیم، موانع بسیار دیگری که باید از بین ببریم و به کمک شما موانع نامرئی (سقف شیشه ای)را برای همیشه بشکنیم. مانع نامرئی اصطلاحی است که اجازه نمی‌دهد یک زن رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده شود. این در حالی است که دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواهان روز جمعه گفته است که برای گرد آوردن هزاران نفر در تجمع‌های انتخاباتی خود نیازی به ستاره‌های هنری ندارد. دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در «هرشی» در ایالت پنسیلوانیا گفته است: من احتیاجی نداشتم که «جنیفر لوپز» یا «جی زی» را به همراهم بیاورم. من با خودم اینجا هستم. فقط خودم. نه گیتار، نه پیانو و نه هیچ چیز دیگر. با این حال، آخرین نظرسنجی انجام شده توسط رویترز و ایپسوس نشان می‌دهد که هیلاری کلینتون با پنج درصد اختلاف از رقیب خود پیش است.

طبق این نظرسنجی که بین روزهای ۳۰اکتبر تا ۳ نوامبر انجام شده، هیلاری کلینتون از حمایت ۴۴ درصدی رای‌دهندگان در سراسر کشور برخوردار است و دونالد ترامپ نیز ۳۹درصد حمایت دارد. رقابت هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در هفته آخر به شدت به هم نزدیک شده است و در برخی از ایالت‌های کلیدی که کلینتون قبلا پیش افتاده بود، اکنون این برتری از بین رفته و دو نامزد اصلی رقابتی شانه به شانه در این ایالت‌ها دارند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در ایالت‌هایی مانند فلوریدا و کارولینای شمالی از موقعیت مساوی برخوردارند و در ایالت‌میشیگان دونالد ترامپ به‌شدت فاصله خود را با هیلاری کلینتون کم کرده است. این در حالی است که وضعیت این دو در ایالتی مانند اوهایو بسیار نزدیک اعلام شده است.

درهمین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که ملانیا ترامپ، همسر دونالد ترامپ، در سال ۱۹۹۶ وهفت هفته پیش از آنکه به‌طور قانونی در آمریکا مجوز کار بگیرد، برای انجام دادن ۱۰ برنامه مدلینگ مبلغی معادل ۲۰ هزار دلار دریافت کرده است. این گزارش می‌افزاید، جزئیات موضوع کار کردن همسردونالد ترامپ قبل از اینکه مجوز بگیرد در حالی منتشر می‌شود که ترامپ موضعی سرسختانه در قبال قوانین مهاجرت و کسانی که این قوانین را نقض می‌کنند، دارد. به گزارش آسوشیتدپرس، ملانیا ترامپ در سال ۲۰۰۱ گرین کارت دریافت کرده و سپس در سال ۲۰۰۶ شهروند آمریکا شده است. همسر ترامپ همواره تاکید کرده است که به‌طور قانونی وارد آمریکا شد و هرگز قوانین مهاجرتی را نقض نکرده است. همزمان رویترز نیز گزارش می‌دهد که بنیاد کلینتون پذیرفته است در زمانی که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات‌متحده بوده است مبلغ یک میلیون دلار از قطر هدیه دریافت کرده است.

مقامات قطری در سال ۲۰۱۱ عنوان کرده بودند که به مناسبت تولد ۶۵ سالگی بیل کلینتون این مبلغ را هدیه خواهند داد. جان پادستا، رئیس انتخاباتی هیلاری کلینتون با تایید این مطلب گفت که مقامات قطری به شخصه دنبال این بودند تا مبلغ چک یک میلیون دلاری را به بیل کلینتون بدهند. این اتهام وجود دارد که فعالیت‌های این بنیاد و کمک‌های خارجی که در آن زمان دریافت داشته، موجب شده تا هیلاری کلینتون در زمانی که وزیر امور خارجه آمریکا بوده است تحت‌تاثیر کمک‌ها قرار بگیرد. این در حالی است که هیلاری کلینتون گفته است که فعالیت‌های این بنیاد شفاف بوده و نکته عجیبی در آن وجود ندارد. هنوز مقامات قطری درخصوص این کمک مالی اظهارنظر نکرده‌اند. این در حالی است که براساس فهرستی که این بنیاد منتشر کرده است مقامات قطری از ۱ تا ۵ میلیون دلار به این بنیاد کمک مالی کرده‌اند. کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون گفته است اگر وی رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده شود، این بنیاد دیگر کمک‌های خارجی را قبول نخواهد کرد.

آمار مشاغل به نفع هیلاری

روز جمعه آمار اشتغال آمریکا برای ماه اکتبر منتشر شد. بر اساس این آمار، در این ماه ۱۶۱هزار شغل جدید به اقتصاد این کشور اضافه شده، و شتاب رشد سطح دستمزدها به بیشترین مقدار خود از سال ۲۰۰۹ (پس از هفت سال) رسیده است. به‌علاوه نرخ بیکاری این کشور پس از افزایشی که در ماه سپتامبر تجربه کرد، در ماه اکتبر دوباره به مقدار ۹/ ۴ درصد رسید. به گزارش نیویورک‌تایمز این آمار بیانگر سلامت اقتصاد آمریکا هستند.

در کنار این آمار و ارقام، سایت تحلیلی بیزینس‌اینسایدر در گزارشی، انتشار آمار بازار نیروی کار آمریکا را خبر بسیار خوبی برای نامزد دموکرات انتخابات این کشور دانست. هیلاری کلینتون در اظهارنظرهای انتخاباتی خود بیان کرده بود که اقتصاد آمریکا در مسیر درستی پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ قرار دارد. بیزینس‌اینسایدر بر این اعتقاد است که حالا پس از انتشار آمار امیدوارکننده بازار نیروی کار، شاید این نامزد اعتماد از دست خود رفته را دوباره بازیابد، و در شرایطی که نظرسنجی‌ها از کاهش اختلاف آرا میان دو نامزد خبر می‌دهند، هیلاری کلینتون اندکی به موفقیت خود در انتخابات امیدوار شود.