گروه بین‌الملل- دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت، (اوپک)، روز گذشته اعلام کرد که بهای سبد نفتی این سازمان در آخرین روز معاملات نفتی این هفته بار دیگر از مرز ۹۰دلار در هر بشکه عبور کرد. به این ترتیب بهای سبد نفتی اوپک نسبت به روز قبل از آن ۱۴/۱دلار به ازای هر بشکه افزایش پیدا کرد. افزایش قیمت سبد نفتی اوپک در حالی صورت گرفته است که جریان کلی بازار نفت به دلیل کاهش چشم‌انداز تقاضا، میل به کاهش قیمت‌ها دارد. بهای سبد اوپک دیروز در هر بشکه ۷۹/۹۰دلار گزارش شد. انتشار دو خبر طی ۲۴ساعت گذشته توانست بر قیمت‌ سبد نفتی اوپک تاثیر گذاشته و موجب افزایش آن شود. به دنبال بروز مناقشه نفتی بین شرکت ملی نفت ونزوئلا و شرکت نفتی اکسون موبیل ایالات متحده که منجر به قطع فروش نفت ونزوئلا به این شرکت شد، اوپک از ونزوئلا پشتیبانی کرده و اعلام کرد که در این مناقشه ونزوئلا را مورد حمایت قرار خواهد داد. وزیر انرژی اکوادور که کشورش به تازگی بار دیگر به جمع اعضای کشورهای صادرکننده نفت پیوسته است، نخستین کسی بود که خبر اعلام حمایت اوپک از ونزوئلا را اعلام کرد. گالوبوگا، وزیر انرژی اکوادور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز با بیان پشتیبانی اوپک از ونزوئلا گفت: وزرای نفت عضو اوپک در نشست آتی خود که در ماه مارس برگزار می‌شود و به مناقشه نفتی ونزوئلا با شرکت اکسون موبیل آمریکا رسیدگی خواهند کرد. وی در ادامه افزود: اوپک با استفاده از اعضای حقوقدان خود این پرونده را بررسی خواهد کرد. براساس اعلام وزیر انرژی اکوادور، حقوقدانان اوپک روز چهارم مارس در این زمینه تشکیل جلسه خواهند داد.

اگرچه وزیر انرژی اکوادور در میان گفته‌های خود تاکید کرد که ونزوئلا تصمیمی مبنی بر قطع کامل صادرات نفت خود به ایالات‌متحده ندارد، اما ورود اوپک به این مناقشه نفتی می‌تواند بر جو روانی حاکم بر بازار نفت تاثیرگذار باشد. ونزوئلا چهارمین تامین‌کننده نفت ایالات‌متحده است. برخی تحلیل‌گران عقیده دارند در صورت حمایت قاطع اوپک از ونزوئلا ممکن است این کشور دست به مصادره اموال شرکت اکسون موبیل بزند. هوگو چاوز در سال ۲۰۰۷میلادی صنعت نفت ونزوئلا را ملی اعلام کرد و بر این اساس شرکت‌های خارجی موظف شدند تا سهم بیشتری از فروش نفت خام را به دولت ونزوئلا تحویل دهند. شرکت اکسون موبیل تنها شرکتی است که هنوز به طور کامل این قانون را نپذیرفته است و بدهی فراوانی به دولت ونزوئلا دارد.

دومین خبری که بازارهای نفت را تکان داد و موجبات افزایش قیمت سبد نفتی اوپک را فراهم کرد، بررسی پیشنهاد حذف دلار از معاملات نفتی اعضای اوپک بود. خبرگزاری بلومبرگ به نقل از رییس دوره‌ای اوپک گزارش داد که اوپک به زودی برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه خواهد داد. براین اساس، وزرای اقتصاد و دارایی عضواوپک در آینده نزدیک گرد هم می‌آیند تا در مورد حذف دلار از معاملات نفتی و جایگزین کردن ارزهای دیگر به جای آن در معاملات نفتی گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر کنند. شکیب خلیل، وزیر نفت و انرژی الجزایر و رییس دوره‌ای اوپک در ادامه بر عزم کشورش مبنی‌بر ادامه فروش نفت به دلار خبر داد و گفت: تا زمانی که ایالات‌متحده قدرت سیاسی و اقتصادی خود را حفظ کند، دلار تنها ارز از نظر الجزایر برای فروش نفت خواهد بود. پیشنهاد حذف دلار از معاملات نفتی به دلیل کاهش شدید ارزش آن در طول سال ۲۰۰۷ میلادی از سوی ایران مطرح شد و مورد حمایت ونزوئلا قرار گرفت. در جریان اجلاس سران اوپک در ریاض، مرکز عربستان سعودی، ایران خواستار گنجانده شدن این بند در بیانیه پایانی شد. اما به دلیل مخالفت عربستان سعودی، بند حذف دلار از معاملات نفتی اوپک در بیانیه پایانی نشست سران قرار نگرفت. در ادامه کاهش بیشتر ارزش دلار خسارت سنگینی را متوجه کشورهای عربی کرد و آنها را به فکر انداخت تا فروش دست‌کم بخشی از نفت خود را با ارزی به غیر از دلار بررسی کنند. چندی قبل روزنامه الاقتصادیه چاپ ریاض از زیان ۶۰میلیارد دلاری کشورهای عربی در پی سقوط ارزش دلار خبر داد. تحلیلگران عقیده دارند بسیار بعید است که اعضای عرب اوپک با حذف دلار به طور کامل از معاملات نفتی خود موافقت کنند اما این احتمال وجود دارد که فروش بخشی از نفت خود را به یورو یا ین انجام دهند.

تحلیل گران عقیده دارند که با توجه به این دو خبر بحران روانی همچنان برفراز بازارهای نفت چرخ خواهد زد و تنها راه‌حل افزایش تولید اوپک است؛ اتفاقی که صادرکنندگان نفت تاکنون از آن خودداری کرده‌اند.

سازمان اوپک که حدود ۴۰‌درصد از نفت‌ خام جهان را تامین می‌کند، ۱۲ بهمن‌ در وین به تصمیم‌گیری درخصوص سیاست‌های تولیدی خود در ماه‌های آینده پرداخت و اعضای این سازمان توافق کردند که با تثبیت تولید فعلی با وجود تقاضای مصرف‌کنندگان، همچنان شرایط بازار را در ماه‌های آینده به دقت زیر نظر داشته باشند.

نمایندگان ۱۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت در حالی که به‌شدت از سوی مصرف‌کنندگان و به‌خصوص آمریکا برای افزایش تولید تحت فشار قرار داشتند، در پایان نشست خود تصمیم ‌گرفتند که با توجه به شرایط مبهم وضعیت اقتصادی جهان، میزان تولید را تغییر ندهند.

اعضای اوپک در بیانیه پایانی خود اعلام کردند که میزان عرضه برای تامین تقاضا در سه‌ماه نخست سال ۲۰۰۸ کافی است؛ بنابراین درحال حاضر دلیلی برای افزایش تولید وجود ندارد.

وزیران نفت ۱۳‌کشور عضو اوپک در حالی برای حضور در این گردهمایی پرخبر پا به پایتخت اتریش گذاشته ‌بودند که بازار جهانی نفت در همین روزها که پشت سرگذاشته شده از سال ۲۰۰۸ تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. بازارها اولین روز کاری سال جدید را با رکورد بی سابقه ۱۰۰‌دلاری برای هر بشکه نفت آغاز کردند، ولی در هفته‌های گذشته آرامش نسبی بر بازار حکمفرما بوده و قیمت‌ها در حدود ۱۰‌درصد کاهش داشته‌اند.

براساس این گزارش، نشست عادی بعدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت روز پنجم مارس در وین برگزار می‌شود و اعضا در این نشست درخصوص سیاست‌های تولیدی در ماه‌های بعد تصمیم‌ می‌گیرند.