گروه بین‌الملل- مردم خشمگین صربستان در اعتراض به حمایت ایالات متحده از استقلال کوزوو به سفارتخانه آمریکا در بلگراد حمله کرده و بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند. به گزارش بی‌بی‌سی، مردم صربستان که اکثر آنها را جوانان تشکیل می‌دادند پس از حمله به سفارت ایالات متحده نگهبانی آن را آتش زده و پرچم‌های آمریکا را پایین آورده و به آتش کشیدند. همچنین گروهی از مردم با بالا رفتن از دیوار سفارت مواد آتش‌زا به داخل آن پرتاب کردند. در ادامه معترضان به استقلال کوزوو با پرتاب سنگ و اشیا مختلف اقدام به شکستن شیشه‌های سفارتخانه کردند. حمله به سفارتخانه ایالات‌متحده بزرگترین حرکت اعتراض‌آمیز مردم صربستان پس از اعلام استقلال یک‌جانبه کوزوو به حساب می‌آید. به گزارش بی‌بی‌سی اگرچه نیرهای پلیس صربستان با پرتاب گاز اشک‌آور سعی در متفرق کردن مهاجمان داشتند، اما به گفته شاهدان عینی تلاش گسترده‌ای برای جلوگیری از این حمله انجام ندادند.

در همین حال ایالات متحده و سازمان ملل متحد حمله هزاران فرد معترض به سفارتخانه ایالات متحده در بلگراد را محکوم کردند. یک سخنگوی کاخ سفید نیز با محکوم کردن این حمله گفت: سفارت ایالات‌ متحده هدف حمله قرار گرفت. اما پلیس صربستان برای جلوگیری از این حمله هیچ اقدامی نکرد. همچنین وی از سالم‌بودن تمامی کارکنان بخش دیپلماتیک سفارت خبر داد. پس از این حمله یک جسد سوخته در محوطه سفارت پیدا شد. با توجه به اعلام سلامت کارکنان سفارت ایالات متحده به نظر می‌رسد این جسد به معترضان صربی تعلق داشته باشد که در خلال درگیری‌ها کشته شده است.

حمله به سفارت ایالات متحده زمانی اتفاق افتاد که نزدیک به ۱۵۰هزار نفر از مردم بلگراد در میدان پارلمان و خیابان‌های منتهی به آن اجتماع کرده بودند تا از این طریق به استقلال یکجانبه استان کوزوو اعتراض کنند. در جریان این ناآرامی سفارتخانه‌های دیگری نیز مورد هجوم تظاهرکنندگان قرار گرفت. صرب‌های خشمگین به سفارتخانه‌های بریتانیا، بلژیک، کرواسی و ترکیه نیز حمله کردند اما وارد این اماکن نشدند. این کشورها در همان نخستین روزهای اعلام استقلال یکجانبه کوزوو، آن را به عنوان کشوری مستقل شناسایی کردند.

معترضان با در دست داشتن پرچم‌های صربستان و چراغ‌های قرمز و زرد در میدان پارلمان بلگراد جمع شده بودند.

وویسلاو کوشتونیتسا، نخست‌وزیر صربستان، در جمع معترضان گفت تا زمانی که ما زنده‌ایم، کوزوو به ملت صربستان تعلق خواهد داشت. پیشتر در منطقه‌ای که به عنوان مرز کوزوو و صربستان در نظر گرفته می‌شود، نیروهای ذخیره ارتش صربستان با سنگ و لاستیک آتش گرفته به نیروهای پلیس کوزوو حمله کردند.