تداوم کسادی در وال‌استریت

دنیای اقتصاد- افزایش شدید بهای نفت و کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو، بهای طلا را تا حد ۹۵۰دلار طی دو روز گذشته بالا برد که بالاترین رکورد به دست آمده است. نفت در روز پنج‌شنبه رکورد ۳/۱۰۱دلار در هر بشکه را ثبت کرد؛ ولی بار دیگر قیمت‌ها به زیر صددلار سقوط کرد. روندها

گزارش تولید آه از نهاد وال‌استریت برآورد

گروه بین‌الملل- گزارش تنزل تولیدات صنعتی انتظارات وال‌استریت را برآورده نکرد و فعالان بازار را با ترس کسادی اقتصادی مجدد مواجه ساخت و باعث تنزل شاخص‌های مهم وال‌استریت در روز پنجشنبه شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، بانک مرکزی ایالت فیلادلفیا روز پنجشنبه طی گزارشی اعلام کرد، تولیدات کارخانه‌ها به زیر خط قرمز سقوط کرده است و از ۲۰- در ماه ژانویه به ۲۴- رسیده است.

به هر حال این خبر برای بازار چنان منفی بود که حتما گزارش اشتغال نسبتا مطلوب اداره کار هم نتوانست تلخی آن را از کام فعالان بازار پاک کند.

براساس گزارش اداره کار، تعداد درخواست بیمه بیکاری تا ۱۶ فوریه ۹۰۰۰ فرم کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران از همین حالا منتظر کاهش مجدد نرخ بهره توسط بانک مرکزی هستند، حتی وال‌استریت انتظار نیم درصد کاهش را دارد. بانک مرکزی در هفته جاری اعلام کرده است که نشانه‌های تورمی در اقتصاد وجود دارد، اما سرمایه‌گذاران نسبتا مطمئن هستند که بانک مرکزی برای احیای اقتصادی و سقوط اقتصاد به ورطه کسادی اگر لازم باشد، نرخ بهره را کاهش خواهد داد، اما در عین حال آنها می‌دانند که تاثیرات این اقدام بانک مرکزی زمان لازم دارد و کمکی به آنها در کوتاه‌مدت نخواهد کرد.

همه این عوامل در تصویر منفی و مبهم سرمایه‌گذاران از اقتصاد در روز پنجشنبه موثر بود. یکی از فعالان بازار معتقد است که وقتی مقامات بانک اعلام می‌کنند، آنها آماده هستند هر کاری برای احیای اقتصادی بکنند، شما خوشحال می‌شوید که کمک رسیده است، اما خانه شما هنوز در حال سوختن است. به همین دلیل کمتر دلیلی در روزها وجود دارد که بازار امیدوار و خوشحال سازد.

شاخص سهام این داوجونز در روز پنجشنبه ۱۴۳ واحد یا ۱۵/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۲۲۸۴ رسید. بزرگ‌ترین موسسه متضرر و بازنده زیرمجموعه داوجونز، جنرال‌موتورز بود. مقامات این کمپانی اعلام کردند، آنها ناگزیر از تعدیل نیروی کار برای افزایش سوددهی هستند. پس از این اعلام، ارزش سهام جنرال موتورز ۹/۴درصد تنزل پیدا کرد. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۸/۱واحد یا ۲۹/۱درصد تنزل یافت و به واحد ۱۳۴۳ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۷واحد یا ۱۷/۱درصد از دست داد و به واحد ۲۲۱۰۰ رسید.

ضرر وال استریت و نیز اخبار ناخوشایند از اقتصاد آمریکا باعث عقب‌نشینی شاخص‌های سهام در توکیو شد. علاوه‌بر این افزایش ارزش ین در برابر دلار از دلایل دیگری بود که به تنزل بازار سهام توکیو کمک کرد. شاخص سهام نیکی در روز جمعه ۱۸۸واحد یا ۴/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۳۵۰۰ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۱۳واحد یا یک درصد تنزل یافت و به واحد ۱۳۲۱ رسید. در اروپا بازارهای سهام روز نسبتا خوب و آرامی را پشت سر گذراندند و این به‌رغم اعلام گزارش اتحادیه اروپا درباره تجدیدنظر در نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو بود که حاکی از کاهش نرخ رشد اقتصاد در منطقه دارد. شاخص FTSE لندن ۶۵/۰درصد در روز پنج‌شنبه اضافه کرد، داکس آلمان، ۰۷/۰درصد به دست آورد و شاخص CAC-۴۰ فرانسه ۹۶/۰درصد افزایش پیدا کرد.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب تنزل یافت. روز جمعه در توکیو هر یورو به ازای ۴۸۰۰/۱دلار معامله شد که نسبت به آخرین ساعت روز پنجشنبه در نیویورک که هر یورو به ازای ۴۷۲۱/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار تنزل چشمگیری نشان می‌داد. همچنین نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۴۰/۱۰۷ین بود که در روز پنجشنبه در نیویورک هر دلار به ازای ۱۱/۱۰۸معامله شده بود. تنزل ارزش دلار در برابر ین، صادرکنندگان ژاپنی را از حیث کاهش میزان سودشان می‌ترساند.