گروه بین‌الملل- مقامات زیمبابوه اعلام کردند، تورم این کشور در ماه ژانویه به ۱۰۰۰۰۰درصد رسید.

به گزارش بی‌بی‌سی؛ کمبود غذا و انرژی از عوامل و دلایل اصلی جهش نرخ تورم از ۶۶۰۰۰درصد در ماه دسامبر به ۱۰۰۰۰۰درصد در ماه ژانویه شده است. مقامات اقتصادی زیمبابوه معتقدند، کمبود این اقلام اساسی، مقابله با تورم و مهار آن را برای دولت سخت کرده است و قیمت‌ها به طور شتابنده‌ای پیوسته رو به افزایش هستند.

حدود ۸۰درصد مردم زیمبابوه در فقر زندگی می‌کنند و تاکنون برآورد می‌شود حدود ۳میلیون نفر از مردم این کشور به کشورهای مجاور، به ویژه آفریقای جنوبی مهاجرت کرده‌اند. اقتصاد کشور زیمبابوه حدود هفت سال است که با مشکل عرضه غذا، بنزین و سوخت مواجه است.

بانک مرکزی زیمبابوه برای مقابله با تورم و نیز جلوگیری از صف‌های طولانی مردم جلوی بانک‌ها برای گرفتن پول اقدام به چاپ اسکناس‌های جدید ۱۰میلیون دلاری کرد؛ اما این اقدام هم نتوانست از تورم شتابنده در زیمبابوه جلوگیری کند.

پرزیدنت موگابه که قرار است ماه آینده برای احراز مجدد پست ریاست جمهوری در انتخابات شرکت کند. کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده و بریتانیا، سیاست‌های اقتصادی وی را عامل وضعیت کنونی اقتصادی کشور می‌دانند؛ اما موگابه معتقد است، تحریم‌های غربی‌ها باعث بسته شدن دست دولت برای مقابله با مشکلات اقتصادی شده است. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند که دولت پرزیدنت موگابه در اثر این مشکلات اقتصادی سقوط کند؛ اما با وجود تورم ۱۰۰۰۰۰درصدی هنوز دولت برقرار است.

در انتخابات ماه آینده، موگابه رقیب قدرتمندی دارد. سیمبا ماکونی، رهبر مخالفان و وزیر سابق اقتصاد رقیب اصلی او است.

به نظر می‌رسد، کمک کارگران مهاجر زیمبابوه‌ای به خانواده‌های خود که در داخل کشور زندگی می‌کنند، یکی از دلایل جلوگیری از بحران ضددولت بوده است.