گروه بین‌الملل- وزیر امور خارجه آلمان طی سفر خود به کشورهای آلبانی و مقدونیه تاکید کرد که کشورش حامی مطالبات کشورهای منطقه بالکان در خصوص عضویت در اتحادیه اروپا است اما هشدار داد که تمایلات ملی گرایانه در این فرآیند اخلال ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، منطقه بالکان غربی یکی از مناطقی است که تمرکز سیاست خارجه آلمان را به خود جلب کرده است. در سفر رسمی گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان به تیرانا مشخص شد که این منطقه چشم به چند هفته آینده دارد که برای آن سرنوشت ساز خواهد بود. قرار است از هم اکنون تا ماه ژوئن تصمیم‌هایی اساسی در خصوص اینکه آلبانی و دیگر کشورهای منطقه بالکان به اتحادیه اروپا تا چه میزان نزدیک شوند گرفته شود.

آلبانی امید دارد تا کاندیداتوری‌اش برای عضویت در اتحادیه اروپا توسط برلین حمایت شود.

وزیر امور خارجه آلمان پس از ملاقات با ادموند پاناریتی، همتای آلبانیایی خود گفت: «آلمان قاطعانه حامی دورنمای اروپایی کشورهای بالکان غربی است. تلاش‌های آلبانی در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا و همین طور دیگر کشورهای منطقه بالکان از حمایت ما برخوردار خواهد شد.»

وی افزود: «هیچ امتیاز ویژه‌ای وجود نخواهد داشت اما در عین حال مانعی نیز ایجاد نخواهد شد. معیار عضویت مشخص است. یعنی دموکراسی، حاکمیت قانون و یک قوه قضائیه مستقل.»

وی همچنین تاکید کرد: «بسیار مهم است گروه‌های گوناگون در آلبانی به طور صلح آمیز کنار یکدیگر زندگی کنند و درگیری‌ها براساس روحیه همکاری حل و فصل شود.»

امیدهای آلبانی برای عضویت در اتحادیه اروپا تحت‌الشعاع ملی گرایی فزاینده در این کشور قرار گرفته است. ماه نوامبر سال گذشته کمی پیش از صدمین سالگرد تاسیس جمهوری آلبانی سالی‌ بریشا، نخست‌وزیر این کشور یک سخنرانی تحریک آمیز انجام داد و گفت: «همه آلبانیایی‌های منطقه بالکان باید در یک کشور متحد شوند.»

بروکسل پایتخت سیاسی اتحادیه اروپا از این اظهارات وی به علت آنکه به آسانی باعث ایجاد تنش در کشورهای دارای اقلیت‌های آلبانیایی نظیر مقدونیه، یونان، ‌مونته نگرو، صربستان و همین طور کوزوو می‌شود، اظهار نارضایتی کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز دور نمای بریشا برای یک آلبانی بزرگتر را سرزنش کرده و آن را تهدیدی برای ثبات منطقه خواند.

وزیر امور خارجه آلمان این گونه دیدگاه‌ها را رد کرد. وی تاکید کرد: «این مهم است که به ویژه در زمان‌های مبارزات انتخاباتی احساسات ملی گرایانه را به طور مسوولانه مدیریت کنیم.»

وستروله در مذاکرات خود با بریشا تاکید کرد که پیامی صریح برای وی و دیگر ملی‌گرایان منطقه دارد.

وی تاکید کرد: «هدف مشترک همه کشورهای منطقه این است که یک روز بخشی از اتحادیه اروپا باشند که در آن آزادی تحرک برای همه وجود دارد.»

وی افزود: «به همین علت است که مساله ترسیم مجدد مرزهای ملی از جمله در بالکان دیگر نباید مطرح باشد. در اروپا مرزها معنای خود را از دست می‌دهد.»

وستروله همچنین در شهر تیرانا با بویار نیشانی، رییس جمهوری آلبانی و همین طور ادی راما، رییس حزب سوسیالیست مخالف دیدار کرد.

این مذاکرات با هدف گسترش همکاری‌های دوجانبه انجام شد اما نگاهی نیز به مسائل داخلی کنونی نظیر مبارزه با فساد و جرائم و همین طور تعامل با پناه‌جویان آلبانیایی داشت.

آلمان و همین طور مقامات آلبانی تاکید کردند که حامی همکاری اقتصادی قدرتمندتر هستند. این برای آلبانی اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا یکی از فقیرترین کشورهای اروپا است.