عکس: ایسنا

گروه بین‌الملل- وزیر خارجه سوریه دیروز اعلام کرد، کشورش برای مذاکره با مخالفان مسلح سوری آماده است.

به گزار ش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری ایتارتاس روسیه، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه دیروز در یک کنفرانس خبری در مسکو اعلام کرد، کشورش آماده است تا با مخالفان مسلح سوری گفت‌وگو کند. همچنین شبکه خبری اسکای نیوز نیز به نقل از المعلم اعلام کرد: «اصلاحات در سوریه تنها از طریق مذاکره ممکن است نه خونریزی.»

المعلم تاکید کرد: «دولت سوریه آماده است با هر کسی که می‌خواهد حتی کسانی که سلاح در دست دارند مذاکره کند تا به این وسیله آنها گمان نکنند راه حل و فصل بحران سوریه اقدامات مسلحانه است.»

وی نسبت به اینکه اصلاحات در سوریه تنها از طریق مذاکره امکان‌پذیر است، ابراز امیدواری کرد و گفت: «آنچه در سوریه رخ می‌دهد جنگ در برابر تروریسم است.»

المعلم ادامه داد: «یکی از شاخه‌های القاعده اقدام به کشتار در سوریه می‌کند و همزمان همین گروه نیروهای مسلح از ۲۸ کشور از جمله چچن را به سوریه فرا می‌خواند.»

المعلم در ادامه از مقامات روسیه به دلیل موضع‌شان درخصوص سوریه تقدیر و تشکر و تاکید کرد: «موضع روسیه افق‌های حل و فصل مسالمت آمیز سوریه را نزدیک‌تر می‌کند.»

ولید المعلم دیروز سفر خود به روسیه و ایران را آغاز کرد.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد: «تنها راه مورد قبول برای حل و فصل بحران سوریه راهکار سیاسی است.»

وی در ادامه با بیان اینکه وضعیت کنونی سوریه به خاطر وجود مواضع مختلف نگران کننده شده، «ادامه حمام خون» در سوریه را باعث فروپاشی این کشور در آینده خواند.

از سوی دیگر یک منبع دیپلماتیک اروپایی در دفتر سازمان ملل اعلام کرد: «الابراهیمی در تلاش برای ارائه طرحی یک ماده‌ای برای اعلام آتش بس در سوریه است.»

به نوشته روزنامه الاهرام مصر، یک منبع دیپلماتیک اروپایی اعلام کرد: «اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه در تلاش است تا طرحی یک ماده‌ای را ارائه دهد که این طرح بر اعلام آتش بس در سوریه تمرکز دارد.»

بنا به گفته این منبع، طرح الابراهیمی در مراحل اولیه آن جز اعلام آتش بس برای ایجاد زمینه جهت حل و فصل راهکار سیاسی برای سوریه شامل چیز دیگری نمی‌شود.

منبع مذکور همچنین تاکید کرد: «الابراهیمی در حال حاضر تمرکز خود را بر متوقف کردن درگیری‌ و خشونت‌ها در سوریه قرار داده و این بند در جدول کاری الابراهیمی محوری است که وی برای تحقق آن تلاش می‌کند.»

بنا به گفته این منبع، مساله موافقت همه طرف‌های درگیر برای مذاکره عملیاتی پیچیده است چون که دو طرف طرح‌هایی را برای خود دارند که طرف دیگر حاضر بر اجرای آنها نیست. همچنین مذاکره با چهره‌های نظام حاکم در سوریه که اختیارات کامل ندارند مذاکره به شمار نمی‌رود و در واقع آنها صندوق پستی برای رساندن پیام مخالفان به رهبران امنیتی و نظامی سوریه هستند.

همچنین جورج صبرا، رییس ائتلاف ملی مخالفان سوریه نیز بر لزوم دخالت فوری اتحادیه عرب برای فراهم کردن حمایت کافی از مردم سوریه و متوقف شدن موج جدید تنش‌ها تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین سفر خارجی خود قرار است با رهبران مخالفان سوری در رم دیدار کند، اما مخالفان در اعتراض به آنچه که «حمایت بزدلانه بین‌المللی» خوانده‌اند، تهدید به تحریم این کنفرانس کرده‌اند و حال مقام‌های کاخ سفید با اتخاذ تدابیری تلاش دارند تا آنها را برای مذاکره ترغیب کنند.

از سوی دیگر به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، در شرایطی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین سفر خارجی خود در روز یکشنبه در لندن توقف کرد، مقامات آمریکایی در تلاش برای نجات یک نشست مهم با مخالفان سوری هستند.

قرار است جان کری و وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی و خاورمیانه روز پنج‌شنبه در رم با مخالفان بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه از جمله شیخ احمد معاذ الخطیب، رییس ائتلاف مخالفان سوری دیدار کنند.

اما مخالفان تهدید کرده‌اند که در اعتراض به آنچه که «حمایت بزدلانه بین‌المللی» از خود خوانده‌اند، این کنفرانس را تحریم می‌کنند.

رابرت اس فورد، سفیر آمریکا در سوریه و فرستاده ارشد این کشور برای مذاکره با مخالفان سوری روز یکشنبه به قاهره اعزام شد تا از رهبران مخالفان درخواست کند تا در نشست رم حضور پیدا کنند. یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که در هواپیمای جان کری حضور داشته است، گفت: رهبران مخالفان سوری اکنون از سوی اعضای خود و مردم سوریه تحت فشار شدیدی هستند تا حمایت بیشتری از سوی جامعه بین‌المللی به دست آورند. وی افزود: «با این پیش زمینه تا حدودی بحث‌های درونی پیش آمده است که درباره رفتن به کنفرانس‌های بین‌المللی و ارزشمند بودن آن است. این مساله مشکلاتی را برای نخستین روز سفر جان کری که قرار است طی آن به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا معرفی شود و همین‌طور رفع بن‌بست دیپلماتیک در روسیه به وجود می‌آورد.

جان کری که ماه جاری میلادی وزیر امور خارجه شد، قصد دارد طی ۱۱ روز به انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، مصر، عربستان، امارات متحده عربی و قطر برود.

حتی پیش از آنکه سفر جان کری به طور رسمی اعلام شود، وی با گفتن اینکه ایده‌های جدیدی برای تغییر محاسبات بشار اسد مبنی بر اینکه می‌تواند در قدرت باقی بماند در اختیار دارد، تا حدی انتظارات را افزایش داد.

جان کری به طور علنی در خصوص این پیشنهادها توضیح نداده است، اما ظاهرا این ایده‌ها شامل به دست آوردن حمایت روسیه هستند که به بشار اسد کمک مالی و تسلیحاتی ارائه می‌دهد.

جان کری برای این مقصود تصمیم دارد تا روز چهارشنبه در شهر برلین، پایتخت آلمان با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند.

ایتالیا میزبان نشست با مخالفان سوری است. این در شرایطی است که چند روز پیش اتحادیه اروپا با افزایش تحریم تسلیحاتی سوریه برای سه ماه دیگر موافقت کرد که این اقدام مانع ارسال سلاح‌های اروپا برای مخالفان می‌شود.

اما از طرف دیگر اتحادیه اروپا با پیشنهاد انگلیس برای توسعه کمک‌های غیرمرگبار به مخالفان سوری موافقت کرد؛ در نتیجه بنا به گفته یک مقام آمریکایی اکنون جلیقه ضدگلوله، دوربین دید در شب، خودروهای زرهی و دیگر تجهیزات می‌توانند برای مخالفان مسلح سوری فرستاده شوند.

دولت باراک اوباما تاکنون تا به این میزان در حمایت خود از مخالفان سوری پیش نرفته است. با وجود آنکه آمریکا به مخالفان سوری کمک‌های غیر مرگبار نظیر رایانه و تجهیزات بی‌سیم ارائه می‌دهد، اما متمایل به ارائه کمک‌های غیر مرگبار به گروه‌های مسلح در سوریه نبوده که این رویکرد به گفته کارشناسان از تاثیر آن بر این گروه‌ها کاسته است.

مقامات وزارت امور خارجه آمریکا که همسفر با جان کری هستند، از اظهار نظر در خصوص اینکه آیا آمریکا به‌زودی آماده انجام این اقدام خواهد شد، خودداری کردند.