گروه خودرو - پس از اظهار نظر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری، در مورد لغو عوارض واردات و عدم‌موفقیت وزارتخانه صنعت و معدن در کنترل بازار خودرو، راهکارهایی برای مهار قیمت‌ها پیش‌بینی شده که از جمله آن ورود شورای رقابت به این عرصه است.

اما سخنان احمدی‌نژاد که همزمانی پیدا کرده بود با رای قاطع نمایندگان خانه ملت مبنی بر تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروساز، تبعات دیگری نیز به دنبال داشت از جمله احتمال تغییر و تحولات مدیریتی در شرکت‌های یاد شده که با اظهار نظر دیروز رییس سازمان گسترش در این زمینه وارد مرحله جدیدی شده است. هر چند پس از مصاحبه تلویزیونی احمدی‌نژاد، حذف سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان از شیوه قیمت‌گذاری خودرو و نظارت بر عملکرد خودروسازان در این زمینه محتمل به نظر می‌رسید؛ اما مهدی غضنفری دیروز در جمع خبرنگاران وظایف جدید این سازمان را تشریح کرد.

بر این اساس بازتاب دیگر سخنان احمدی‌نژاد، ورود عملی شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری بود.این شورا طی سه ماهه گذشته از عملکرد سازمان حمایت در قیمت‌گذاری خودرو انتقاد کرده بود این در حالی‌است که رییس شورای یاد شده قیمت‌گذاری را در حیطه وظایف این شورا خوانده بود. محمود احمدی‌نژاد نیز در مصاحبه تلویزیونی خود از ورود شورای رقابت به این عرصه حمایت کرده بود. اما دیروز مهدی غضنفری وزیر صنعت و معدن و تجارت که فعلا به عدم‌مدیریت در تنظیم بازار خودرو متهم است در حاشیه همایش تعالی سازمانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما هم منتظر اعلام قیمت‌های جدید خودرو هستم، عنوان کرد که براساس توافق صورت گرفته، ضابطه‌گذاری برای قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت و اعمال این قیمت‌گذاری به سازمان حمایت واگذار شد.

وی به ورود رسمی شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو اشاره و تاکید کرده که هر دو دستگاه؛ یعنی شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در تعامل با یکدیگر قیمت‌گذاری خودرو را پیش خواهند برد و سازمان حمایت جلسات مرتبی را در این زمینه با شورا دارد.

اما مصاحبه شنبه شب احمدی‌نژاد و تاکید وی بر کاهش قیمت‌ها، از یکشنبه گذشته بازار خودرو را دچار آشفتگی کرد؛ به طوری که برخی به امید کاهش قیمت‌ها از خرید دست کشیدند و برخی نیز که طی روزهای گذشته از شرکت‌های خودروساز خرید قطعی کرده بودند هم اینک دنبال بازپس‌گیری پول خود هستند در این زمینه غضنفری در پاسخ به این سوال خبرنگاران که از وی پرسیدند کاهش قیمت خودرو چه زمانی محقق می‌شود؟ تصریح کرد: بعد از دستور رییس‌جمهور و نگرانی مجلس هر دو خودروساز از روز گذشته کار خود را برای بررسی چگونگی کاهش قیمت خودروهای پرتیراژ در کشور آغاز کردند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی خودروسازان خودرو را پیش فروش کرده و هم اکنون به دلیل مصوبه افزایش قیمت دولت از تحویل خودرو با قیمت قبلی امتناع می‌ورزند؟ گفت: همه باید ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان را در این رابطه رعایت کنند.

اعلام دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو تا آخر سال

رییس شورای رقابت نیز پس از سخنرانی احمدی‌نژاد اعلام کرد که دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو تا آخر سال اعلام می‌شود.

پژویان با اشاره به سخنان رییس‌جمهور مبنی بر اینکه قیمت‌گذاری خودرو از وظایف شورای رقابت است، افزود: ما در شورای رقابت دستورالعمل قیمت‌گذاری را اعلام می‌کنیم. من مجددا از وزیر صنایع درخواست می‌کنم که اطلاعات قیمت‌گذاری خودروها را به شورای رقابت بدهد تا این شورا بر اساس چارچوب و روش شناسی خود قیمت خودرو را تعیین کند.

پژویان در ادامه از سازمان حمایت نیز انتقاد و تصریح کرد: در هیچ جای دنیا وظیفه سازمان حمایت قیمت‌گذاری نیست، اما متاسفانه بعد از جنگ، وظایف گوناگونی به این سازمان محول شد. مثلا یکی از وظایف سازمان حمایت، رعایت حقوق مصرف‌کننده مانند بررسی گارانتی‌ها و خدمات پس از فروش است.

احتمال تغییرات مدیریتی

اما در حاشیه همایش دیروز رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از قوت گرفتن احتمال تغییر مدیران عامل دو خودروسازی سایپاو ایران خودروخبرداد.غلامرضا شافعی ضمن اعلام این خبر در جمع خبرنگاران،افزود: با توجه به تغییرات انجام شده در هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا، احتمال تغییر مدیرعامل فعلی این شرکت وجود دارد.

به گفته وی، براساس قانون، هیات‌مدیره جدید این اختیار را دارد که فرد دیگری را به عنوان مدیرعامل انتخاب کند.

شافعی همچنین درخصوص امکان تغییر مدیرعامل شرکت ایران خودرو نیز گفت: مقرر شده تا جلسه هیات‌مدیره این گروه خودرو‌سازی به زودی برگزار شود که بر این اساس احتمال تغییر مدیرعامل فعلی این مجموعه نیز وجود دارد.