گروه بین‌الملل- در شرایطی که در سال ۲۰۰۰ مردم آمریکا، کشورشان را با اختلاف زیادی نسبت به چین و دیگر کشورها قدرت اول اقتصادی جهان می‌دانستند اکنون در سال ۲۰۱۳ چین را قدرت اول اقتصادی جهان می‌دانند.

به گزارش مهر و بر اساس جدیدترین نظرسنجی گالوپ، برای سومین سال پیاپی اکثریت آمریکایی‌ها ( ۵۳ درصد) بر این باور هستند که در حال حاضر چین قدرت اول اقتصادی جهان است. با این وجود ۳۲ درصد آمریکایی‌ها همچنان کشورشان را قدرت اول اقتصادی دنیا می‌دانند، این در شرایطی است که در سال ۲۰۰۰، ۶۵ درصد آمریکایی‌ها بر این باور بودند که کشورشان قدرت اول اقتصادی جهان است و تنها ۱۰ درصد آمریکایی‌ها چین را قدرت اول اقتصادی جهان می‌دانستند. به نوشته گالوپ، در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ دید مردم آمریکا در مورد این که کدام کشور قدرت اول اقتصادی جهان است، تغییر چشمگیری داشته است، در این تغییر دیدگاه مردم آمریکا، چین به عنوان جایگزین آمریکا، قدرت اول اقتصادی جهان شده است. با در نظر گرفتن نظرسنجی گالوپ، باید گفت نظرسنجی سال ۲۰۰۰ در دوران شکوفایی پس از ریاست‌جمهوری بیل کلینتون صورت گرفته است و نظرسنجی سال ۲۰۰۸ پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۷ و ادامه آن در سال ۲۰۰۸ انجام شده است. گالوپ می‌افزاید، تغییر دیدگاه آمریکایی‌ها در مورد قدرت شماره یک اقتصاد جهان می‌تواند نشان‌دهنده تایید رشد اقتصادی چشمگیر چین در سال‌های اخیر باشد. این در شرایطی است که آمریکا بر اساس تولید ناخالص داخلی، به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی توان اقتصادی، همچنان قدرت شماره یک اقتصاد در جهان است. از سوی دیگر چین با رشد اقتصادی کنونی خود توانایی پیشی گرفتن از تولید ناخالص داخلی آمریکا را طی سال‌های آتی خواهد داشت. نسل مسن‌تر آمریکایی‌ها همچنان، آمریکا را قدرت اول اقتصادی جهان می‌داند. ۵۲ درصد آمریکایی‌های بالای ۶۵ سال بر این باور هستند که کشورشان همچنان قدرت اول اقتصادی جهان است. این در شرایطی است که تنها در حدود ۲۰ درصد آمریکایی‌ها، ایالات متحده را قدرت اقتصادی شماره یک جهان می‌دانند. بر اساس گرایش سیاسی، در سال ۲۰۰۸ و پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۷، درصد دموکرات‌هایی که آمریکا را قدرت اول اقتصادی جهان می‌دانستند به ۲۶ درصد رسید این در حالی است که در سال ۲۰۰۰، ۶۵ درصد دموکرات‌ها، آمریکا را قدرت اول اقتصادی جهان می‌دانستند. هرچند دید دموکرات‌ها پس از سال ۲۰۰۸ نسبت به جایگاه جهانی اقتصادی آمریکا تا حدی ترمیم شد اما در سال ۲۰۱۳ میلادی همچنان ۴۴ درصد دموکرات‌ها چین را قدرت اول اقتصاد جهان می‌دانند.

در میان جمهوری‌خواهان در حالی که در سال ۲۰۰۰ میلادی اکثریت بالایی از آنان (۶۹ درصد) آمریکا را قدرت اول اقتصادی جهان می‌دانستند در سال ۲۰۰۸ و پس از بحران اقتصادی این درصد به ۵۰ رسید و پس از آن با ادامه رشد نزولی در سال ۲۰۱۳ این میزان به ۲۹ درصد رسیده است.

تحلیل گالوپ

در طول سه سال گذشته، مردم آمریکا چین را قدرت اول اقتصادی جهان محسوب کرده‌اند. با در نظر گرفتن احتمال پیشی گرفتن اقتصاد چین از اقتصاد آمریکا طی سال‌های آتی، مشخص نیست آمریکایی‌ها در آینده‌ای نزدیک باز هم کشورشان را قدرت اول اقتصادی جهان بدانند یا نه. اگر اقتصاد آمریکا شروع به بهبود کند دید آمریکایی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی ایالات‌متحده در مقایسه با دیگر کشورها مثبت‌تر خواهد شد. هرچند مثبت شدن دید آمریکایی‌ها نسبت به جایگاه اقتصادی این کشور در جهان، نمی‌تواند برای تغییر نظر کلی مردم در مورد جایگاه اقتصادی آمریکا در جهان کافی باشد و احتمالا آمریکایی‌ها همچنان چین را قدرت شماره یک اقتصادی جهان خواهند دانست.