دنیای اقتصاد: وزیر دفاع چین می‌گوید که جنگنده‌های ژاپنی به‌طور چشمگیری خود را به هواپیماهای چینی نزدیک کردند و امنیت هواپیماهای چین را به خطر انداختند و این اقدام در نهایت به روابط دوجانبه کشور آسیب وارد می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، ژاپن در اوایل این ماه گزارش داد از اول آوریل تا سی‌ام سپتامبر ۴۰۷ بار جنگنده‌های چینی وارد حریم هوایی کشورشان شده‌اند. این رقم دو برابر رقمی است که چینی‌ها مدعی هستند جنگنده‌های ژاپنی در سال ۲۰۱۵ وارد حریم هوایی آنها شده‌اند. سرهنگ وو کویان، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: اقدام ژاپنی‌ها مانع از انجام وظیفه هر روزه هواپیماهای چینی می‌شود. چنین اقدامی از سوی ژاپن منافع ملی چین را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. وو تصریح کرد: جنگنده‌های ژاپنی از تاکتیک‌های خطرناک استفاده می‌کنند.

وو اضافه کرد: ژاپنی‌ها گاه بمب‌های خود را روی جنگنده‌های ما قفل می‌کنند و گاه نیز از بمب‌های اقدام متقابل مادون قرمز برای تعقیب جنگنده‌های ما استفاده می‌کنند. سخنگوی وزارت دفاع چین تاکید کرد که اقدامات اخیر توکیو و پاسخ نامناسب آنها به این حوادث روابط دوجانبه ما را به خطر انداخته‌اند. این در حالی است که سخنگوی ژاپن تاکید می‌کند که جنگنده‌های کشورشان مطابق قوانین بین‌المللی عمل می‌کنند و زمانی که تجاوز به حریم هوایی کشورشان را مشاهده می‌کنند تنها براساس این قوانین جنگنده‌های چینی را دور می‌کنند. این مقام ژاپنی با رد ادعای سخنگوی چینی تاکید کرد: «جنگنده‌های ژاپنی هیچ اقدام تخاصمی نداشته‌اند و به‌رغم ادعای سخنگوی چین، ما هیچ‌کدام از جنگنده‌های چینی را در موقعیت خطرناک قرار نداده‌ایم.»

رویارویی اف-15 با سوخو 30

به‌رغم اینکه چین در ماه اخیر نتوانسته گزارشی مبنی بر رفتار تخاصمی توکیو ارائه دهد اما این کشور در تابستان و در ماه ژوئن گزارش داد که دو جنگنده اف-۱۵ ژاپنی‌ها رادار آتش خود را روی دو جنگنده سوخوی چین قفل کرده بودند. وزیر دفاع چین گفت: زمانی که جنگنده‌های چینی خواسته‌اند واکنش نشان دهند، جنگنده‌های ژاپنی با بمب‌های اقدام متقابل مادون قرمز جنگنده‌های چین را تحت تعقیب قرار داده‌اند. در ماه سپتامبر اما گزارش شد، زمانی که جنگنده‌های چینی از مرزهای بین اوکیناوا و میاکو در تایوان عبور کردند، ژاپن دستور برخاستن به جنگنده‌های خود داد تا این جنگنده‌های چینی را تحت‌تعقیب قرار دهند.

ناوگان‌های چینی در تنگه میاکو

در آن زمان ژاپن زمانی که متوجه شد جنگنده‌های چینی بر‌ای نخستین‌بار وارد تنگه میاکو شده‌اند، توکیو یک جلسه فوق‌العاده برگزار کرد. در آن برهه زمانی شینهوا، خبرگزاری رسمی چین نیز گزارش داد که ناوگان‌های چینی وارد تنگه میاکو شده‌اند و چهل فروند جنگنده چینی نیز بر فراز میاکو به پرواز در آمده‌اند. گزارش شده است در عملیات‌های موسوم به شناسایی چینی‌ها هواپیما‌های تا بن دندان مسلح، به همراه هواپیماهای سوخت‌رسان در آن منطقه به پرواز در آمده‌اند. در این گزارش تصریح شده است بیشتر جنگنده‌هایی که در آن روز بر فراز میاکو پرواز داشته‌اند از نوع سوخوی ۳۰ بوده‌اند. شینهوا در گزارشی که به نقل از مقامات چینی داشته، بابت این عملیات اظهار داشته که بابت پروازهای شناسایی این عملیات انجام شده و در منطقه حریم هوایی خود نیز این عمل را صورت داده است.

این منطقه را در سال ۲۰۱۳ چین جزو حریم خود اعلام کرد که با شکایت ژاپن و ایالات‌متحده روبه‌رو شد. این منطقه، در واقع از جزایری نفتخیز برخوردار است که تا پیش از آن از اهمیت استراتژیکی برخوردار نبود. چین این جزایر را دیائو و ژاپن آن را سنکاکو می‌خواند. ژاپن نیز بر فراز این جزایر منطقه شناسایی دارد که بر فراز آن پروازهای برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهد. در چند سال اخیر بین این دو کشور بر سر این جزایر درگیر‌ی‌های دیپلماتیک فراوانی رخ داده است. هر دو کشور مدعی مالکیت بر این جزایر هستند. در حالی که این جزایر خالی از سکنه هستند اما به دلیل اینکه دارای مواد کانی فراوان و همچنین منابع نفتی سرشار است این دو کشور بر تصاحب این جزایر به شدت رقابت دارند. این منطقه همچنین موقعیت عالی برای ماهیگیری دارد.