آتش‌بس موقت در حلب

دنیای اقتصاد: آغاز عملیات موصل تمام نگاه‌ها را به سوی دومین کانون بحران در خاورمیانه جلب کرده است. این مساله ممکن است بحران حلب را از یادها ببرد یا از اهمیت آن بکاهد. این چیزی است که استفان دی میستورا بر زبان آورد. دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه، پس از پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ نسبت به نادیده گرفتن شهر حلب سوریه هشدار داد و گفت: «رخدادهای موصل عراق نباید موجب فراموش کردن حلب شود؛ چراکه حدود ۲۷۰ هزار نفر در این شهر محاصره هستند. در صورتی که از حلب غافل شویم تاریخ ما را محاکمه خواهد کرد.» وی گفت: «از این لحظه تا ماه دسامبر اگر نتوانیم به راهکاری درباره حلب دست یابیم. بعد از دسامبر دیگر شهری به نام حلب وجود نخواهد داشت.»

اگرچه وی از پیشرفت در مذاکرات لوزان و لندن سخن گفت اما تاکید کرد: «مذاکره میان روسیه و آمریکا از اولویت‌های ماست اما هرگونه مذاکراه درباره سوریه با وجود ادامه بمباران شرق حلب بی‌معنا است، حتی غرب حلب نیز با حملات روبه‌رو است.» این اظهارات در حالی است که روز دوشنبه ارتش روسیه اعلام کرد روز پنج‌شنبه به مدت ۸ ساعت حملات را در حلب متوقف می‌کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد ادامه برقراری آتش‌بس در حلب را ممکن دانست و در عین حال تاکید کرد، این مساله به توافق جناح‌های مختلف بستگی دارد. چورکین گفت: «ما به‌طور یک‌جانبه آتش‌بسی هشت‌ساعته اعلام کردیم و فکر می‌کنم تمدید این آتش‌بس به ۴۸ یا ۷۲ ساعت مستلزم توافق‌های چندجانبه خواهد بود.» ویتالی چورکین اعلام کرد: در صورت خروج تروریست‌های النصره از مناطق شرقی حلب، امکان برقراری آتش‌بس دائم در این شهر فراهم خواهد شد. به گفته نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، تروریست‌های النصره پیشنهاد نماینده سازمان ملل در سوریه مبنی بر تضمین خروج آنان از شرق حلب را رد کرده‌اند و هر پیشنهاد دیگری را هم رد خواهند کرد. سفیر روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: عربستان، قطر و ترکیه با مشارکت در نشست‌های میان آمریکا و روسیه با هدف جدا کردن گروه‌های مخالف میانه‌رو در حلب به منظور تسهیل برقراری آتش‌بس در این شهر موافقت کرده‌اند. وی تصریح کرد: «عربستان، قطر و ترکیه تصمیم دارند به‌صورت مداوم با گروه‌های مخالف میانه‌رو همکاری کنند تا آنها از النصره دوری کنند.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، پنج‌شنبه روز مهمی در تقویم روسیه است زیرا این کشور با دو اقدام مواجه است: از یک‌سو به مدت ۸ ساعت حملات را متوقف می‌کند تا حسن‌نیت خود را نشان دهد و از سوی دیگر، پنج‌شنبه همان روزی است که رهبران اتحادیه اروپا قرار است درباره روسیه در نشست بروکسل بحث و رایزنی کنند و احتمالا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کنند.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این آتش‌بس گام مثبتی خواهد بود اما زمان آن برای رسیدن محموله‌های امدادی به حلب کافی نیست. وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه خود همچنین با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه نیروهای دولتی سوریه و سازمان‌های سوری که نظام بشاراسد را حمایت می‌کنند، موافقت کردند و از روسیه خواستند به منظور پایان درگیری‌ها وارد عمل شود. با این حال، تمام آنچه که رایزنی‌های دیپلماتیک خوانده می‌شود و از سوی طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ای انجام می‌گیرد برای رهایی ساکنان حلب انجام می‌شود. اگر النصره راضی به عقب نشینی شود و طرف‌های منطقه‌ای بتوانند میان النصره و سایر گروه های شبه‌نظامی یا به اصطلاح میانه رو تمایز نهند، احتمال تداوم آتش بس در حلب زیاد است.