نبرد ایده‌ها برای صلح در شام

دنیای اقتصاد: لوزان هم دردی از سوریه دوا نکرد و همچنان اختلافات باقی ماند. هر چند آمریکا و روسیه تا حدودی امیدوارانه به نتایج این جلسه نگاه کردند. در این راستا و با پایان گرفتن گفت‌وگوهای لوزان سوئیس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که در این گفت‌وگوها چند ایده جدید تشریح شد اما گفت‌وگوها بدون دستیابی به توافق بر سر «اقدام مشخص» در مورد توقف خشونت‌ها در سوریه پایان یافت.

جان کری همچنین به خبرگزاری‌ها گفت که نشست لوزان با دیپلمات‌های ارشد کشورهای روسیه، عربستان سعودی و ایران، «صریح و سازنده» بوده است و برخی ایده‌های مطرح شده در مورد روند صلح در سوریه، ممکن است به اتخاذ «رویکردی متفاوت» در این زمینه بینجامد. به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا همچنین بر «اضطراری بودن وضعیت در حلب» و «پیدا کردن راه‌حل فوری پیش از اینکه اقدام نظامی صورت بگیرد» تاکید کرد اما به گام‌هایی فوری که برای این موضوع باید اتخاذ شود، اشاره‌ای نکرد. او در عین حال گفت که تماس بین وزیران خارجه در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. در گفت‌وگوهای لوزان، دیپلمات‌های ارشد ۹ کشور مختلف از جمله ایران و عربستان حضور داشتند. ایران در ابتدا گفته بود که حاضر به مشارکت در این گفت‌وگوها نیست اما به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، پس از تغییر ترکیب حاضران در نشست، ایران در آن شرکت کرد. هم ایران و هم آمریکا پیش از برگزاری نشست گفته بودند که انتظار نمی‌رود این نشست به پیشرفت مهمی دست یابد. در عین حال وزیر خارجه آمریکا مذاکرات روز شنبه را «نشستی ایده‌پردازانه» توصیف کرد. او همچنین گفت در شرایطی که حاضران در نشست خواهان راه‌حلی دیپلماتیک برای بحران سوریه هستند، هیچ‌کس نمی‌خواهد این کار را در مسیری مغشوش پیگیری کند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود در مورد پایان گرفتن نشست لوزان یادآور شد که وزیر خارجه آمریکا پس از نشست راهی لندن شد تا همتایان اروپایی خود را از ابتکار دیپلماتیک جدیدی که با تمرکز بر مشارکت کشورهای کمتری شکل گرفته، مطلع کند. علاوه بر ایران، عربستان سعودی و آمریکا، روسیه، ترکیه، مصر، اردن، عراق و قطر دیگر کشورهای حاضر در نشست روز شنبه لوزان بودند و برخلاف نشست‌های پیشین در مورد سوریه، هیچ کشور اروپایی در این نشست شرکت نداشت. رویترز هم به نقل از مقامات روسی گزارش داد که نشست روز شنبه لوزان یک توافق مهم داشت و آن اینکه همه کشورهایی که در این جلسه شرکت کرده بودند متفق‌القول گفتند که خود سوری‌ها باید برای آینده خود تصمیم بگیرند. لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص بر یکپارچگی و سکولار بودن سوریه تاکید کرد. روسیه همچنین تاکید کرد که آمریکا باید برای پیش بردن موضوع آتش‌بس در سوریه جبهه فتح‌الشام را از سایر گروه‌های اپوزیسیون جدا کند. این گروه پیش‌تر با نام جبهه النصره شناخته و زیر شاخه القاعده محسوب می‌شد. اما این گروه اخیرا خود را از زیرمجموعه القاعده خارج کرده و حمایت برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی را پشت‌سر خود دارد.

روسیه این گروه را یک گروه افراطی و تروریستی می‌داند و بارها به مواضع این گروه در حلب حمله هوایی کرده است. لاوروف در این زمینه تصریح کرد: روسیه همزمان داعش و النصره را هدف قرار خواهد داد و باید درک شود که این اقدام علیه تروریسم است. این در حالی است که انتظار می‌رفت تا روز شنبه گفت‌وگوهای لوزان نتایج فوری و عملی داشته باشد اما ایالات‌متحده و روسیه نتوانستند راهکاری عینی برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها در حلب پیدا کنند. این در شرایطی است که دمشق درخصوص جلسه لوزان اعلام کرد که این نشست به توافقی خوب پیرامون تعدادی از احتمال‌ها انجامید که ممکن است به برقراری آتش‌بس در سوریه بینجامد. گفته می‌شود با حضور کری در نشست لندن و ارائه گزارش نشست لوزان ممکن است راهکارهایی عملی برای برقراری آتش‌بس در حلب ارائه شود.

وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرد منتظر نشست لندن است تا راهکارهای این کشور نیز بررسی شود.