دنیای اقتصاد: دادستانی فدرال ایالات‌متحده، به‌طور رسمی بمب‌گذار نیویورک را یک افراطی معرفی کرد و گفت که وی به گروه‌های افراطی تعلق خاطر دارد. همچنین دادستانی فدرال در آمریکا به مظنون بمب‌گذاری‌ها در نیویورک و نیوجرسی اتهام‌هایی از جمله استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، وارد کرده‌است. در این رابطه مقام‌های قضایی ایالات‌متحده، احمد خان رحمی، متهم افغان‌آمریکایی، را «شیفته اسامه بن‌لادن» توصیف کرده‌اند.

فرد بازداشت‌شده، مواد انفجاری مورد استفاده در بمب‌گذاری‌ها را از فروشگاه آنلاین «ebay» خریده است؛ ویدئویی نیز از خود گرفته که در آن در حال آزمایش بمب دست‌سازش است. به گزارش رویترز در یادداشت‌هایی که همراه رحمی پیدا شده، او ازآمریکا با عنوان «جلاد مجاهدین افغان، عراقی، سوری و فلسطینی» ابراز انزجار کرده‌است. متهم بازداشت‌شده در یادداشت‌های روزانه‌اش نوشته بود؛ «ان‌شاءالله، صدای بمب در کوچه ‌و خیابان شنیده خواهد شد. تفنگ‌ها به پلیس‌های شما شلیک خواهند کرد و ظلم شما از بین خواهد رفت.»

در بخشی دیگر از این یادداشت‌ها او به اسامه بن‌لادن، رهبر کشته‌شده القاعده، که با عنوان «برادر» نام برده شده، ابراز علاقه کرده‌است. علاقه‌ای که در مورد انور العولقی، رهبر القاعده در یمن و نضال مالک حسن، سرباز آمریکایی که هم‌قطاران خود را در پایگاهی در تگزاس کشت نیز ابراز شده است. خان رحمی در سن هفت‌سالگی همراه خانواده خود به آمریکا مهاجرت کرده بود. در جریان بمب‌گذاری‌ها در نیویورک و نیوجرسی، ۳۱ نفر زخمی شدند که البته حال هیچ‌کدام نیز وخیم اعلام نشده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد، بمب‌ دست‌ساز به‌وسیله زودپز، از همان نوعی که در جریان ماراتن بوستن استفاده شده، ساخته شده بود.

خان رحمی در جریان تعقیب و گریز پلیس، زخمی شده‌ و در حال حاضر شرایط جسمی مناسبی ندارد، اما پزشکان می‌گویند وضعیتش با ثبات است. در هر صورت پلیس هنوز موفق نشده به‌طور کامل از او بازجویی کند. دادستان‌های فدرال هم در نیویورک و هم در نیوجرسی به او اتهام‌هایی را وارد کرده‌اند. او متهم به ایجاد انفجار در نیوجرسی و محله چلسی در نیویورک شده ‌است. او به تلاش برای کشتن ماموران پلیس و همراه داشتن سلاح با گلوله جنگی بدون مجوز، نیز متهم شده ‌است.

وی همچنین به تلاش برای حمله دیگر با استفاده از مواد منفجره متهم شده است.

این نخستین اظهارنظر دادستانی آمریکا در مورد وقایع نیویورک و نیوجرسی است. پیش از این دادستانی و مقام‌های آمریکایی از علت و انگیزه این حملات اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. کاخ سفید نیز در اظهارنظر مشابهی پس از دو روز تعلل این حملات را «تروریستی» توصیف کرد. در پی اعلام جرم دادستانی فدرال، دولت ایالات‌متحده نیز گفته آن‌طور که به نظر می‌رسد وقایع این دو ایالت «حملات تروریستی» بوده‌اند. استفاده از وسایل کشتار جمعی در نیویورک و نیوجرسی با جزای حبس ابد همراه است.