دنیای اقتصاد: مقامات محلی در آمریکا تایید کرده‌اند که احمد خان‌رحمی (رحیمی) مظنون افغان-آمریکایی انفجار شنبه نیویورک که پلیس فدرال در تعقیب او بود، بازداشت شده است. شاهدان عینی در لیندن نیوجرسی به رسانه‌ها گفته‌اند که شاهد تیراندازی میان یک مظنون با ماموران پلیس و سرانجام بازداشت او بوده‌اند. تصاویری هم از صحنه مجروح شدن و بازداشت مظنون در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شده است. رحمی برای زخم ناشی از اصابت گلوله تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

درک ارمستد، شهردار لیندن گفت که مظنون درحالی که در ورودی میکده‌ای در نیوجرسی خوابیده بود پیدا شد. زمانی که یک مامور پلیس برای بررسی نزدیک شد و او را بیدار کرد، مظنون به سوی او تیراندازی کرد. دو مامور زخمی شدند اما مظنون دستگیر شد. او بعدا به‌طور رسمی در پنج مورد از جمله تلاش برای قتل ماموران پلیس متهم شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که دادستانی فدرال هنوز مشغول تحقیق درباره اتهامات مظنون بمب‌گذاری نیویورک است. پلیس فدرال گفته بود که مظنون ۲۸ ساله است و در سال ۱۹۸۸ در افغانستان متولد شده است. در انفجار شنبه ۱۷ سپتامبر در منهتن نیویورک ۲۹ نفر زخمی شدند. این انفجار در محله «چلسی» این شهر رخ داد. این انفجار تنها ساعتی پس از آن روی داد که در نیوجرسی (ایالت همسایه نیویورک) هم یک انفجار در نزدیکی محل برگزاری یک مسابقه دو خیریه، به تعطیل شدن این رویداد انجامید. در جریان آن انفجار به کسی آسیب نرسید. پیش از آن در مینه‌سوتا هم هشت نفر در یک مرکز خرید به ضرب چاقو زخمی شدند. اف‌بی‌آی، پلیس فدرال، گفت شواهدی دارد که رحمی را به بمب‌های دست‌ساز در نیویورک و نیوجرسی پیوند می‌زند اما نشانه‌ای از وجود یک سلول تروریستی در ناحیه وجود ندارد.

پیشینه احمد خان‌رحمی

ساکنان محلی می‌گویند که خانواده رحمی یک خانواده معمولی و «خو گرفته به فرهنگ آمریکایی» هستند. آنها در محله الیزابت نیوجرسی یک رستوران مرغ‌سوخاری دارند. باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی در نیویورک گفت که مقام‌ها فکر نمی‌کنند ارتباطی میان حملات نیویورک و نیوجرسی با حمله پایان هفته در مینه‌سوتا که ۹ نفر در آن مجروح شدند وجود داشته باشد. آن حمله ظاهرا از سوی یک سومالیایی‌تبار که ۲۲ سال دارد انجام شد. اوباما تاکید کرد که آمریکا دست از حمله به گروه داعش برنخواهد داشت. او گفت: «ما به هدایت ائتلاف جهانی و نبرد برای نابودی داعش که خیلی‌ها را از طریق اینترنت به انجام حملات تحریک می‌کند ادامه خواهیم داد.»

واکنش‌های انتخاباتی

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نسبت به انفجار اخیر در نیویورک و بازداشت عامل این انفجار واکنش‌های متفاوتی نشان داده و درصدد بهره‌برداری تبلیغاتی از آن برآمده‌اند. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، گفته که دولت باراک اوباما برای جلوگیری از ظهور و گسترش نفوذ اسلام‌گرایان و به‌خصوص داعش اقدام موثری صورت نداده و هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی خود از حزب دموکرات را به «دادن کمک و آسودگی خیال» به اسلامگرایان تندرو متهم کرده است. ترامپ که درجمع هواداران خود در فلوریدا سخنرانی می‌کرد، گفت که دولت به رهبری حزب دموکرات به خاطر تعلل در مقابله با رشد اسلامگرایان، مسوول ریشه گرفتن تروریسم در داخل خاک آمریکا است و دوره خدمت هیلاری کلینتون به‌عنوان وزیرخارجه دولت باراک اوباما را یادآور شد و گفت: «او با حملات لفظی علیه من تنها در صدد این است افکار عمومی را از سابقه تیره خود در انداختن این هیولا به جان ما و مردم دنیا منحرف کند.» کلینتون هم در مقابل گفت: «من تنها نامزدی در این رقابت هستم که در تصمیم‌گیری دشوار برای خارج کردن تروریسم از صحنه نبرد شرکت داشته‌ام.» پیش از این هم هیلاری کلینتون و ستاد انتخاباتی او به یادآوری نقش وزیرخارجه سابق دولت باراک اوباما در عملیات منتهی به کشته شدن اسامه بن‌لادن در سال ۲۰۱۱ پرداخته‌اند. این ستاد تصاویری از خانم کلینتون در کنار باراک اوباما در اتاق نظارت بر عملیات حمله به مقر بن‌لادن را هم بار دیگر منتشر کرده است.