گروه جهان: وزیر دفاع کره‌جنوبی می‌گوید که کشورش خود را برای «بدترین سناریو» آماده می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان با آزمایش کلاهک هسته‌ای کره‌شمالی در روز جمعه، وزیر دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد که کشورش خود را برای بدترین سناریو در قبال پیونگ‌‌یانگ آماده کرده است.

همزمان رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی هم اعلام کرد که کره‌شمالی مجددا خود را برای یک آزمایش اتمی دیگر آماده می‌کند. همزمان «هان مین کو» وزیر دفاع کره‌جنوبی هم اعلام کرد که این آزمایش می‌تواند هر لحظه اتفاق بیفتد. سخنگوی دولت کره‌جنوبی هم درخصوص آزمایش احتمالی کره‌شمالی اعلام کرد که اگر این آزمایش‌ها انجام شوند احتمالا در دو یا سه سایت در پیونگی ری خواهد بود. در این راستا پس از آزمایش جدید پیونگ‌یانگ عالی‌ترین مقام اطلاعاتی کره‌جنوبی اعلام کرد، کره‌شمالی در تاسیسات آزمایشی خود در پیونگی‌ری دست کم دو یا سه تونل دیگر برای آزمایش‌های هسته‌ای دارد که از آنها استفاده نکرده است و هر وقت کیم‌جونگ اون، رهبر این کشور بخواهد می‌تواند از آنها استفاده کند. همچنین روز گذشته خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی در گزارشی به نقل از منابع دولتی این کشور نوشت، نشانه‌هایی وجود دارد که پیونگ‌یانگ در یکی از این تونل‌های استفاده نشده مقدمات آمادگی یک آزمایش دیگر را فراهم کرده است.

کره‌جنوبی بر این باور است که پیونگ‌یانگ از ماه نوامبر با برنامه‌های تبلیغاتی خود مردم این کشور را برای این آزمایش اتمی آماده کرده بود. وزیر امور خارجه کره‌جنوبی هم تصریح می‌کند: ظرفیت اتمی کره‌شمالی به طرز اعجاب‌انگیزی رشد کرده و به سطح قابل توجهی رسیده است. از این‌رو یون بیونگ تاکید می‌کند که پیونگ‌یانگ باید با تحریم‌های سفت و سخت‌تری روبه‌رو شود و جامعه جهانی فشار بیشتری به حاکمان این کشور وارد کند. این در حالی است که ارتش این کشور اعلام کرده قصد دارد نظام جدیدی را در امور دفاعی پیاده کند که در صورت اجرای آن به کره‌جنوبی اجازه «مجازات و مقابله به مثل» را در برابر رهبری کره‌شمالی می‌دهد. در این شرایط گفته می‌شود که در حوزه دیپلماسی هم اتفاق نظر کمتری برای برخورد با کره‌شمالی وجود دارد.

برای همین سونگ کیم، نماینده ویژه ایالات‌متحده در کره‌شمالی می‌گوید که با نمایندگان سازمان ملل کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی در حال رایزنی هستند تا این سه کشور به‌طور یکجانبه تحریم‌ها را علیه این کشور افزایش دهند. این در حالی است که واکنش کره‌شمالی در برابر تهدید به تحریم‌های اضافی در حد معمول بوده است. تا جایی که این کشور تحریم‌های صورت گرفته علیه این کشور را از جانب اوباما «خنده‌دار» توصیف می‌کند. به گزارش خبرگزاری «کی‌سی‌ان‌ای»، خبرگزاری رسمی کره‌شمالی در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه پیونگ‌یانگ آمده است: اینکه اطرافیان اوباما همه جا می‌چرخند و درباره تحریم‌های بی‌معنا صحبت‌ می‌کنند، «مضحک و خنده‌آور» است.

این بیانیه در واکنش به سخنان نماینده ویژه آمریکا در امور کره‌شمالی منتشر شد. او روز گذشته گفت که ممکن است ایالات‌متحده تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه کره‌شمالی ایفا کنند. واکنش آمریکا سه روز پس از پنجمین و بزرگ‌ترین آزمایش اتمی پیونگ‌یانگ صورت گرفت که با محکومیت جهانی روبه‌رو شد. سخنگوی وزارت خارجه کره‌شمالی همچنین گفت که کشورش از ایالات‌متحده می‌خواهد تا آن را به‌عنوان یک دارنده سلاح هسته‌ای مشروع به رسمیت بشناسد. او افزود: اوباما به سختی در تلاش است تا موقعیت استراتژیک کره‌شمالی را به‌عنوان یک کشور دارنده سلاح‌ هسته‌ای مشروع نپذیرد اما این کار همانقدر احمقانه است که بخواهیم خورشید را با کف دست بپوشانیم.

واکنش تندتر ژاپن

در حالی که مقامات سئول در حال ارزیابی اقدامات بعدی کشورشان هستند، روز یکشنبه، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به دولت این کشور دستور داد تا پیش‌نویس تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه کره‌شمالی آماده کند. به گزارش خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از یوشیهیده سوگا، دبیر ارشد کابینه دولت ژاپن گزارش داد که دولت این کشور باید آماده تشدید تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ به منظور محدود کردن بلندپروازی‌های هسته‌ای این کشور باشد. این اقدام پس از آن رخ می‌دهد که کنجی کاناسوگی، رئیس دفتر امور آسیای دولت ژاپن و سونگ کیم، نماینده ویژه آمریکا در امور کره‌شمالی به خبرنگاران اعلام کردند درخصوص شدیدترین تدابیر ممکن علیه پیونگ یانگ توافق کرده‌اند. آنها گفتند، هم به‌صورت یکجانبه و هم در همکاری با یکدیگر این تدابیر را علیه کره‌شمالی اجرا خواهند کرد. روز جمعه پیونگ یانگ تایید کرد برای دومین بار در سال جاری میلادی یک تکنولوژی تسلیحاتی هسته‌ای را آزمایش کرده است. این پنجمین آزمایش هسته‌ای است که تا کنون از سوی کره‌شمالی انجام شده و براساس گزارش‌ها بزرگ‌ترین آزمایش از میان این پنج آزمایش بوده است.

تخمین زده می‌شود که آزمایش اتمی روز جمعه پوینگ‌یانگ یک بمب اتمی ۱۰ تنی (برخی روایت‌ها ۲۰ تا ۳۰ تن) بوده است که دو برابر قوی‌تر از آخرین آزمایش این کشور بوده است. کارشناسان بر این باورند که کره‌شمالی زودتر از آنچه تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند ظرفیت هسته‌ای خود را افزایش داده است. برخی می‌گویند عدم توافق کشورها در برخورد با کره‌شمالی موجب تسریع در رشد اتمی این کشور شده است. آمریکا همواره چین را به‌عنوان یک مانع بزرگ در برابر تحریم‌‌های بیشتر ارزیابی کرده است.

کره‌شمالی بر این باور است که دستیابی این کشور به سلاح اتمی موجب می‌شود تا خطر حمله آمریکا به این کشور کاهش یابد. برای همین این کشور در بیانیه خود تاکید می‌کند که آنها به تقویت قدرت اتمی خود چه به لحاظ کمی و چه کیفی ادامه خواهند داد تا شأن این کشور و حق زندگی در صلح و آرامش را در برابر خطر روزافزون آمریکا حفظ کنند. البته جامعه جهانی نگران افزایش قابلیت این کشور درخصوص ظرفیت‌های موشکی نیز هست. این کشور در بالا بردن دقت و سرعت موشک‌های خود که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای هم دارد پیشرفت قابل توجهی به دست آورده است.