زمین لرزه هسته‌ای در شبه‌جزیره

گروه جهان: کره‌شمالی قصد آرامش ندارد. این کشور با آزمایش‌های نظامی- اتمی خود قصد سر شاخ شدن با جهان به ویژه آمریکا و کره‌جنوبی را دارد، اگرچه این کشور می‌داند از قابلیت حمله به کشوری برخوردار نیست اما تلاش دارد با مانورهای نظامی و تهدید نشان دادن خود، امتیازات بیشتری برای ملت گرسنه خود بگیرد. به گزارش سی‌ان‌ان، این کشور صبح دیروز جمعه، پنجمین و بزرگ‌ترین آزمایش اتمی خود را انجام داد که از قضا گفته می‌شود موفقیت‌آمیزترین آزمایش هم بوده است. صبح جمعه زمین لرزه‌ای مصنوعی به قدرت ۳/ ۵ درجه در نزدیکی یک محل آزمایش‌های اتمی کره‌شمالی در پانگی-ری ثبت شد. بازده انفجار ۲۰ تا ۳۰ کیلوتن تخمین زده می‌شود که تقریبا دو برابر بمبی است که در هیروشیما طی جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت. رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «براساس ارزیابی ما کره‌شمالی بزرگ‌ترین آزمایش اتمی خود را انجام داده است.»

ملیسا‌هانهام، محقق ارشد در مرکز جیمز مارتین برای مطالعات عدم اشاعه می‌گوید: «برای ما دشوار است که ادعای آنها را تایید کنیم. ترسم این است که آنها یک بمب هسته‌ای را روی یکی از موشک‌هایشان نصب کنند و به سوی یکی از شرکای ما شلیک کنند، البته این اقدامی بی نهایت خطرناک خواهد بود زیرا جرقه جنگی تمام‌عیار را مشتعل خواهد کرد.» سی‌ان‌ان می‌نویسد کشورهای کره‌جنوبی، ژاپن و چین این آزمایش اتمی را محکوم کرده و آن را مخالف با قطعنامه شورای امنیت نامیدند.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که کشورش در معرض تهدیدات مستقیم همسایه شمالی قرار دارد، گفت: «تنها چیزی که کیم جونگ اون می‌تواند از این آزمایش‌های هسته‌ای دریافت کند تحریم‌های سخت‌تر بین‌المللی از سوی جامعه جهانی است. انزوا نتیجه دیگر این بلندپروازی‌ها است.» پس از این آزمایش هسته‌ای که زمین لرزه‌ای بزرگ به دنبال داشت کشورهای آمریکا و ژاپن واکنش نشان دادند. نیروی هوایی آمریکا مستقر در منطقه با بلند کردن هواپیمای WC-۱۳۵ بر فراز منطقه به‌دنبال گرفتن نمونه بود تا تعیین کند که آیا حادثه‌ای اتمی رخ داده یا خیر. دولت ژاپن نیز ۴ جت را برای بررسی تشعشعات احتمالی به پرواز در آورد. تصاویر ماهواره‌ای نشان از فعالیت جدیدی در پانگی-ری می‌دهد. در ژانویه ۲۰۱۵ کره‌شمالی اعلام کرد که یک بمب هیدروژنی را با موفقیت‌ آزمایش کرده است؛ اقدامی که با واکنش و البته تحریم‌های جدید علیه این کشور همراه شد. پائولا‌هانکوکس، تحلیلگر سی‌ان‌ان، می‌افزاید نگرانی‌ها به تدریج در حال افزایش است زیرا کره‌شمالی با سرعت باورنکردنی در سال جاری توانمندی‌های نظامی- اتمی خود را سرعت بخشیده است. علاوه بر آزمایش ژانویه ۲۰۱۵، این کشور در ماه مارس اعلام کرد که یک کلاهک هسته‌ای مینیاتوری ساخته و چند موشک بالستیک را آزمایش کرده از جمله موشکی که از یک زیردریایی شلیک شده است. این تحلیل می‌افزاید تحریم‌ها، از جمله آن دسته از تحریم‌هایی که شخص کیم جونگ اون را هدف گرفته، تاثیر اندکی بر توانمندی رژیم کره‌شمالی داشته است. فیلیپ یون، مدیر اجرایی Ploughshares Fund که گروه حامی خلع سلاح است، می‌گوید: «دلیل، این است که جامعه بین‌المللی تهدیدات این کشور را جدی نگرفته است. چشم‌اندازی برای مذاکره وجود ندارد و این وضعیت را بدتر خواهد کرد.» به نظر می‌رسد کره‌شمالی با انجام این آزمایش‌ها در نظر دارد تا توانمندی «عملیاتی» و «کلاهک‌های هسته‌ای کاربردی تر» را توسعه دهد. نیویورک‌تایمز در گزارشی در همین زمینه می‌نویسد این آزمایش‌ها یک روز پس از پایان دیدار اوباما در تور آسیایی خود (گروه ۲۰) بود. این گزارش می‌افزاید آزمایش هسته‌ای زمینه را برای دور جدیدی از تنش‌ها در این شبه‌جزیره فراهم کرده و موجب خشم در سایر کشورهای آسیایی نیز شده است. نیویورک‌تایمز می‌نویسد از جمله دلایلی که در پس این آزمایش‌ها قرار دارد این است که کره‌شمالی این آزمایش‌ها را برای مصرف داخلی انجام می‌دهد تا نشان دهد دارای مولفه‌های قدرت است.

اگرچه «ملت» به مفهوم امروزی در این کشور از مفهوم تهی است و حرف شنوی از مردم در قاموس رهبران این کشور معنا ندارد، اما با این حال، رژیم حاکم از پتانسیل اعتراض مردمی می‌هراسد و به دلیل همین هراس است که می‌کوشد تا قدرت خود را به رخ مردم کشیده و نطفه‌های احتمالی اعتراض را خفه کند. این روزنامه آمریکایی همچنین می‌افزاید این آزمایش‌ها مصرف خارجی هم دارد و برای کسب امتیاز از قدرت‌های بزرگ انجام می‌شود. کارشناسان و تحلیلگران می‌گویند که کره‌شمالی متعهد به داشتن زرادخانه‌ای هسته‌ای است که شامل کلاهک‌های کوچک هم می‌شود؛ کلاهک‌هایی که قابلیت سوار شدن روی موشک‌هایی با برد کوچک و متوسط را دارد. در عین حال، این آزمایش‌ها برای چنگ و دندان نشان دادن به همسایه جنوبی و مانورهای نظامی این کشور با آمریکا است. دولت آمریکا با فروش تسلیحات نظامی به کره‌جنوبی و انجام مانورهای سالانه درصدد ارتقای مهارت‌های نظامی برای مواجهه احتمالی با کره‌شمالی است. به همین دلیل، پیونگ یانگ تلاش دارد تا با انجام آزمایش‌های هسته‌ای به رقبای خود بگوید «بیکار ننشسته» و نسبت به هرگونه حمله واکنش سخت نشان خواهد داد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد پیونگ یانگ احتمالا به دنبال تغییر توازن قدرت در منطقه به سود خود است. این گزارش می‌افزاید چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین متحد و کمک دهنده به پیونگ یانگ، اگرچه نسبت به سایر کشورها واکنش آرام‌تری نشان داده اما حاضر به پذیرش یک کره هسته‌ای نیست. با این حال، تحلیلگران معتقدند پکن، سیاست یک بام و دو هوا در پیش گرفته که بعضا در تناقض با سیاست دیگر کشورها قرار دارد. این تحلیلگران می‌گویند چین از یکسو به پیونگ یانگ کمک می‌کند تا روی پای خود بایستد، اما از سوی دیگر از این کشور به‌عنوان اهرمی در برابر رقبای چین استفاده می‌کند. در عین حال، حاضر به پذیرش پیونگ یانگ هسته‌ای هم نیست. به نوشته نیویورک‌تایمز، اگرچه دولت اوباما اعلام کرده که کره‌شمالی موضوعی است که می‌تواند با چین در مورد آن همکاری کند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعاملات تجاری و مرزی پکن- پیونگ یانگ رو به افزایش است و این نشان از تفاوت رویکرد پکن- واشنگتن در مورد مساله کره‌شمالی دارد. یکی از دلایل تفاوت این رویکرد، مساله تعامل نظامی واشنگتن با سئول و استقرار یا فروش موشک‌های آمریکایی به این کشور است. نکته مهم در این آزمایش هسته‌ای این بود که دیروز جمعه شصت و هشتمین سالگرد تاسیس کره‌شمالی بود. به نوشته نیویورک‌تایمز، همواره در سالگردهای این کشور رژه یا مانور نظامی برقرار می‌شود. به همین مناسبت بود که هفته گذشته این کشور سه موشک بالستیک به دریای میان ژاپن و کره‌شمالی شلیک کرد. در ماه مارس رسانه‌های کره‌شمالی اعلام کردند که کیم جونگ اون دستور داده که «آزمایش انفجار کلاهک هسته ای» و آزمایش موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند به زودی انجام پذیرفته و عملیاتی شود. «اون» از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۱ خواستار تسریع در ساخت و کاربرد موشک‌های بالستیک و کلاهک‌های هسته‌ای شده است. این اقدامات البته تحریم‌های گسترده را برای این کشور به دنبال داشت. سه مورد از ۵ مورد آزمایش هسته‌ای در دوران «اون» انجام گرفته است.