گروه اقتصاد بین‌الملل: مطالعه‌ای که به تازگی از سوی مرکز تحقیق و مطالعه در جده در رابطه با اندازه‌گیری سطح پس‌انداز اشخاص صورت گرفته است، نشان می‌دهد که تمایل عربستانی‌ها برای پس‌انداز کردن افزایش یافته است. براساس نتایج این مطالعه، تعدادی از کمپین‌هایی که از سوی اقتصادانان و موسسات اجتماعی این کشور حمایت می‌شوند، عامل اصلی گرایش مردم به پس‌انداز بوده است.

به گزارش روزنامه شرق‌الاوسط، در این مطالعه که طی آن از حدود ۵۰۰ نفر نظرسنجی صورت گرفت، مشخص شد سطح پس‌انداز در میان مردم این کشور، بین ۶۷-۶۳ درصد است. همچنین نتایج نشان می‌دهند که مردم عربستان منتظر ایجاد فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند، به همین خاطر است که پول‌های خود را پس‌انداز می‌کنند.

همچنین در این تحقیق، اثرات تاهل، جنسیت و اشتغال افراد روی پس‌انداز مورد بررسی قرار گرفت. براساس نتایج به‌دست آمده، بیشترین نرخ پس‌انداز متعلق به مردان متاهل عربستان است که نشان می‌دهد ۷۴ درصد از آنها پس‌انداز می‌کنند. همچنین در این مطالعه نشان داده شد که ۸۰ درصد از شهروندان عربستان اقدام به پس‌انداز می‌کنند. این درحالی است که تنها ۱۰درصد از افراد خارجی مقیم این کشور تمایل به پس‌انداز دارند. به‌علاوه، شهروندان این کشور معتقدند که اقتصاد عربستان به شدت به مهاجران وابسته است. بانک‌های عربستان چند حساب پس‌انداز از قبیل آموزش، برنامه‌های آتی و حساب پس‌انداز مستمری ارائه کردند که مردم را براساس انطباق درآمدهایشان با هر یک از حساب‌های پس‌انداز مذکور، تشویق به پس‌انداز می‌کند. آمارها بیانگر این هستند که تمام انواع سپرده‌های پس‌انداز نزد بانک‌های سعودی، تا پایان ژوئن امسال به ۴۴۳ میلیارد ریال سعودی رسیده است. درحالی که این مبلغ در سال ۲۰۱۱، ۳۰۵میلیارد ریال سعودی بوده است. کارشناسان معتقدند که افزایش هوشیاری و احتیاط نسبت به مسائل اقتصادی و تغییر ساختار جامعه سعودی از مصرف‌کننده به پس‌اندازکننده و سرمایه‌گذار، عامل اصلی این افزایش پس‌انداز بوده است.

طلعت حافظ، رئیس کمیته آگاهی بانکی و رسانه‌ای بانک‌های عربستان، در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط اعلام کرد که جامعه عربستان در حال حرکت به سوی پس‌انداز بیشتر است. وی افزود: در حال حاضر، بانک‌های عربستانی از طریق برنامه‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید به‌دنبال این هستند که خود را با این تغییر رفتار مردم سازگار کنند.