گروه جهان: آیا موفقیت حزب راست افراطی در انتخابات محلی آلمان می‌تواند منادی اتفاقات جدیدی باشد که در شرف وقوع است؟ به گزارش سی‌ان‌ان، رقابت روز یکشنبه از سوی بسیاری نوعی همه‌پرسی در مورد سیاست مهاجرتی آنگلا مرکل تلقی می‌شود. این گزارش می‌افزاید: حزب تازه‌تاسیس «آلترناتیو برای آلمان» (AFD) حزب «اتحادیه دموکرات مسیحی» مرکل را در انتخابات محلی در ایالت مکلنبورگ ـ فورپومرن شکست داد و پس از حزب «سوسیال دموکرات» در جایگاه سوم قرار گرفت. به نوشته سی‌ان‌ان، این ایالت زادگاه مرکل است و به‌طور سنتی وی در آنجا دارای رای بود. کارشناسان می‌گویند نتیجه انتخابات به این معنا نیست که سال آینده مرکل (اگر بخواهد در رقابت‌ها شرکت کند) در انتخابات با فاجعه مواجه شود.

کارشناسان می‌گویند «آلترناتیو برای آلمان» احتمالا با مشکلاتی برای تشکیل ائتلاف با احزاب سیاسی سنتی‌تر مواجه خواهد بود. اما با این حال، این سیگنال‌ها باعث نگرانی و به صدا در آوردن زنگ خطر برای مرکل است. ریان هیث، خبرنگار ارشد پولیتیکو در حوزه اتحادیه اروپا، می‌گوید: «آنچه اکنون مرکل می‌بیند یک حزب طغیانگر و راستگرا است که ثابت کرده می‌تواند پیروز شود. این حزب اکنون به مرحله حساسی رسیده است.» او می‌گوید مرکل هر چقدر دارای قدرت باشد اما نمی‌تواند AFD را نادیده بگیرد. هیث می‌گوید: «این راستگراها اکنون بیش از نیمی از پارلمان‌های ایالتی را تصرف کرده‌اند.» اما چه چیز باعث شد راستگراها در انتخابات به موفقیت برسند؟

دلیل موفقیت راست‌گراها

بسیاری از ناظران و کارشناسان سیاسی معتقدند که حزب «آلترناتیو برای آلمان» به چند دلیل از موفقیت برخوردار شده است. یکی از دلایل این است که این حزب می‌کوشد بر تفاوت‌های خود با احزاب سنتی تاکید کند و خود را یک جریان سیاسی نوین جلوه دهد. دیگر اینکه این حزب از موضوع پناهجویان و ترس مردم از این بابت به سود خود بهره‌برداری سیاسی می‌کند. دلیل سوم هم این است که این حزب آشکارا اعلام می‌کند که می‌خواهد از گسترش اسلام در آلمان جلوگیری کند. حزب «آلترناتیو برای آلمان» با موفقیتی که امروز به دست آورد هم اکنون از ۱۶ پارلمان ایالتی در ۹ پارلمان حضور دارد.

اما دلیل دیگری هم برای برتری یافتن این حزب راستگرا ذکر شده است. سیاست خانم مرکل برای پناه دادن به بیش از ۱/۱ میلیون پناهجو و آواره در سال گذشته، که عمدتا از کشورهای خاورمیانه خود را به آلمان رساندند، با انتقادهای بسیاری روبه‌رو بوده است. حوادثی از جمله تعرض به زنان در شهر کلن، حمله یک جوان ۱۶ ساله که به قتل ۹ نفر در مونیخ منجر شد، حمله پناهجویی با تبر و چاقو به مسافران قطار بین شهری در جنوب آلمان باعث شد تا حزب ضد مهاجرت و ضد اسلامی مثل آلترناتیو برای آلمان با استقبال مواجه شود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که محبوبیت خانم مرکل در طول سال گذشته به کمترین حد خود در پنج سال گذشته تنزل پیدا کرده است. کسانی که از سیاست‌های خانم مرکل ناراضی هستند به احزاب تندرویی مثل «حزب آلترناتیو برای آلمان» روی آورده‌اند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند این حزب می‌تواند در انتخابات سراسری تا دوازده درصد آرا را به دست آورد که آن را به سومین حزب بزرگ آلمان تبدیل خواهد کرد. با وجود تمام انتقادها، خانم مرکل سرسختانه از سیاست‌های مهاجرتی خود دفاع کرده است. حزب دموکرات مسیحی خانم مرکل از سال ۲۰۰۶ جزو احزاب ائتلاف در ابالت مکلنبورگ-فورپومرن بود و اگر ۱۹ درصد رای پس از اعلام نتایج تایید شود، بدترین نتیجه این حزب در این ایالت خواهد بود.

شانس مرکل در 2017 چقدر است؟

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود به نقل از هیث می‌افزاید احتمال زیادی هست که مرکل در انتخابات ۲۰۱۷ پیروز میدان شود اما این پیش‌بینی‌ها تا حد زیادی مبتنی است بر ضعف ملی سوسیال دموکرات ها. سی‌ان‌ان معتقد است سیاست‌های مرکل در مورد مرزهای باز در برابر مهاجرین باعث آسیب به حزب او شده است. برخی احزاب متحد مرکل نیز اعلام کردند که سیاست آشفته مرکل در برابر مهاجرین «نتایج تلخی» در انتخابات به بار آورد و «تجربیات جدیدی» را رقم زد. آلمان در سال ۲۰۱۵ حدود یک میلیون مهاجر را پذیرفت و این کشور را در اروپا به اولین کشور در پذیرش مهاجران تبدیل کرد. اگرچه مرکل وعده داده که مبارزه با تروریسم را بهبود خواهد بخشید اما در مواضع خود مبنی بر پذیرش پناهجویانی که به دلایل مشروع وارد آلمان شده‌اند اصرار دارد.

زنگ خطر برای مرکل