گروه جهان: نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، در دوران جوانی گیتار الکتریک می‌نواخت و ورزشکار نبود. اما مادورو نیز همچون کسانی که وی مریدشان است -فیدل کاسترو و چاوز فقید- دستاوردهای المپیک را به مثابه اعتباری برای سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی‌اش می‌پندارد. با این حال، او مشتاق پوشیدن لباس‌هایی به رنگ پرچم کشورش هم هست.

وقتی مادورو به استقبال ۸۷ المپیکی کشورش رفت و اعلام کرد که آنها خانه‌های رایگان و پول نقد دریافت خواهند کرد شاید بتوان به روی دیگر سیاست‌های او پی برد. به گزارش واشنگتن‌پست، کسی منکر تشویق اعضای تیم المپیک نیست اما ماجرا از جایی شروع می‌شود که پیروزی آنها را به خود نسبت دهد و بگوید آنها به‌خاطر سیاست‌های اقتصادی ما توانستند وارد کارزار المپیک شوند.

در کشوری که مردمانش نه تنها به نان شب که به دستمال توالت محتاجند ولخرجی‌های آنچنانی باعث سرخوردگی‌های اقتصادی و اجتماعی در کشور می‌شود. در جایی که تشویق اعضای تیم المپیک می‌تواند پیامدهای مثبتی برای آنها داشته باشد اما در این کشور این‌گونه استقبال از المپیکی‌ها می‌تواند باعث مخدوش شدن جایگاه و اعتبار آنها نزد مردم شود. واشنگتن‌پست می‌نویسد بی‌تردید بسیاری از قهرمانان المپیک در دنیا جوایز مادی از دولت‌ها و اسپانسرهایشان دریافت می‌کنند اما در ونزوئلا که مردمش ساعت‌ها در صف‌های سوپرمارکت‌ها می‌ایستند تا شاید لقمه نانی بیابند و این صف‌ها از پیمودن مسیر ماراتن هم بیشتر طول می‌کشد، خرج این پول‌های کلان برای المپیکی‌ها قاعدتا باید در مرحله آخر باشد زیرا سیر کردن شکم «صفوف گرسنه انسان‌ها» مهم‌تر از سیر کردن شکم قهرمانان
است.

مادورو این کار را «مشوق‌های مضاعف» برای قهرمانان کشورش خطاب کرد. او گفت آنها نباید نگران وضعیت وخامت‌بار اقتصادی و واحد پول این کشور باشند. مادورو افزود اگرچه واحد پولی کشور روند نزولی دارد اما قهرمانان و مربیان‌شان پول نقد به دلار آمریکا دریافت خواهند کرد. البته او ذکر نکرد که رقم پاداش‌های مالی چقدر است. برای مادورو المپیک ریو «موهبتی» بود که به واسطه آن توانست به روح ملی‌گرایی متوسل شود و به نوعی افکار مردم را از بحران‌های ملی منحرف سازد. اگر ماه‌ها خبر بد از اقتصاد کشور به گوش می‌رسید اما ریو باعث شد تا دست کم برای مدتی کوتاه اخبار بد اقتصادی به حاشیه برود. ونزوئلا سال جاری با انقباض اقتصادی 10 درصدی مواجه خواهد بود. سخنان مادورو در تشویق قهرمانان المپیک در زمانی اعلام شد که اقتصاددانان اعلام کردند که هزینه کالاهای اساسی در ماه گذشته از جولای 2015 به این سو افزایشی 773 درصدی داشته است.

رئیس‌جمهور ونزوئلا ماه گذشته اعلام کرد که 50 درصد به حداقل درآمدها اضافه خواهد شد، اما مطالعه اخیر نشان می‌دهد که حقوق‌ها به مراتب کمتر از آن است که بتواند کفاف خرید ابتدایی‌ترین ضروریات زندگی را بدهد. نکته دیگری که به گزارش واشنگتن‌پست می‌تواند بر خشم مردم بیفزاید و روند سقوط مادورو را سرعت بخشد این است که وی اعلام کرده 50درصد افزایش برای هزینه‌کرد در راستای عملکرد بهتر قهرمانان المپیک در بازی‌های تابستانی توکیو در سال 2020 تدارک دیده شده است. اقدامی که فقط باعث امید برای حدود هزار ورزشکار المپیکی خواهد شد.

یکی از قهرمانان المپیک «یولیمار روژاس» در ابتدای سال جاری یک خودرو از مادورو دریافت کرد. مادورو گفت: «او به دلیل انقلاب بولیواری، به‌خاطر رهبرمان چاوز و انقلاب قهرمانی» موفق به کسب مدال نقره شده است. یکی دیگر از قهرمانان «آلخاندرو بنیتز» هم هنگام تقدیر از او، مدال خود را به چاوز تقدیم کرد و کنار مادورو ایستاده بود. اگرچه این کشور در رده شصت‌وپنجم المپیک قرار گرفت اما این بذل و بخشش‌ها در زمانی که مردم به نان شب محتاجند و اقتصاد به مرز انفجار رسیده نمایشی است که تنها اعتبار قهرمانان را خدشه‌دار خواهد کرد.