گروه جهان: ارتش ترکیه مواضع یک گروه کرد و همچنین گروه تروریستی داعش را در سوریه با آتش توپخانه مورد حمله قرار داد. به گفته وزیر امور خارجه ترکیه مرز‌های این کشور باید از وجود داعش کاملا پاکسازی شود. دو روز پس از حمله خونین در غازیان‌تپ‌ در ترکیه که ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت، اقدامات نظامی ترکیه در نواحی مرزی سوریه تشدید شده است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به خبرنگاران گفت: «مرز ما باید کاملا از وجود داعش پاکسازی شود و آنکارا در این زمینه اقدامات لازم را صورت خواهد داد.» خبرگزاری آلمان هم در بامداد سه‌شنبه گزارش داد که ارتش ترکیه مواضع گروه کردی یگان‌های مدافع خلق (YPG) و همچنین داعش را در شمال سوریه هدف قرار داده است. یگان‌های مدافع خلق که مورد پشتیبانی آمریکا است، خبر حمله ارتش ترکیه به مواضع خود در جرابلوس و منبج را تایید کرده است. یک منبع آگاه ارتش ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تصریح کرده که هدف اصلی از این عملیات ایجاد راهی نفوذی (کریدور) برای شورشیان میانه‌‌روی سوری است. دولت ترکیه همچنین اعتقاد دارد که گروه کردی یگان‌های مدافع خلق ارتباط نزدیکی با پ‌ک‌ک دارد و هدف از این حملات، جلوگیری از پیشروی این گروه در لب مرز سوریه با ترکیه است.

از سوی دیگر نیروهای ارتش آزاد سوریه قصد دارند، طی روزهای آتی از طریق خاک ترکیه دست به حمله زده و نیروهای داعش را از جرابلوس برانند. این به این معنی خواهد بود که جرابلوس در عین آزادسازی از داعش به دست نیروهای کرد نیز نخواهد افتاد. حزب یگان‌های مدافع خلق در سوریه که دولت ترکیه آن را همتای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) می‌داند، بر بخش‌هایی از کردستان سوریه تسلط دارد و تلاش‌ها و موفقیت‌هایش برای پیشروی در سوریه چندان خوشایند ترکیه نیست. چندی پیش بود که ترکیه در مورد پیشروی کردها در منطقه هشدار داده بود. آنکارا نگران آن است که موفقیت و انسجام کردها در مناطق مرزی سوریه سبب تقویت استقلال‌طلبی‌های کردهای ترکیه شود.

تلاش برای شناسایی عاملان حمله غازیان‌تپ

در این میان تحقیقات درباره شناسایی عامل حمله انتحاری غازیان‌تپ همچنان ادامه دارد؛ حمله‌ای خونین به یک جشن عروسی که ده‌ها تن را در کام مرگ فرو برد و زخمی کرد. رجب طیب اردوغان در نخستین واکنش‌ها گفته بود که عامل این سوءقصد نوجوانی ۱۲ تا ۱۴ ساله بوده است. بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه اما اکنون گفته است که این نکته هنوز روشن نیست و در سطح گمانه‌زنی باقی مانده است. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین اظهار کرده بود، نخستین شواهد و نشانه‌ها حاکی از آن است که گروه تروریستی داعش دست به این سوءقصد زده است. سوءقصد غازیان‌تپ در حالی به وقوع پیوست که میهمانان این عروسی روز ۲۰ اوت در خیابان سرگرم جشن و پایکوبی بودند. حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) که به‌عنوان حزب کردها و از سوی دولت ترکیه وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) شناخته می‌شود، اعلام کرد که مراسم عروسی مربوط به یک خانواده کرد بوده و بیشتر قربانیان این انفجار نیز کرد بوده‌اند.