پرونده کلینتون در دالان قضایی

گروه جهان: روزهای خوب با یک موضوع قدیمی به حالت تعلیق درآمد. قاضی فدرال به وزارت خارجه آمریکا دستور داده است تا بخش دیگری از اسناد هیلاری کلینتون در زمان تصدی وزارت خارجه از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ مورد ارزیابی قرار بگیرد. براساس گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس، قاضی فدرال «جیمز بوسبرگ» وزارت خارجه آمریکا را تحت فشار قرار داده تا بداند آنها قرار است چه زمانی حدود ۱۵ هزار ایمیل دیگری که مستقیما به کلینتون ارسال شده یا او ارسال کرده است، منتشر کنند. وزارت خارجه آمریکا هنوز پاسخ قطعی نداده است.

به گزارش سی‌بی‌اس، بوسبرگ همچنین به وزارت خارجه تاکید کرده تا بررسی آنچه «دیسک ۱» خوانده سرعت بخشد. این یکی از دو دیسکی است که اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در اواخر ژوئیه به وزارت خارجه آمریکا تحویل داد. روزنامه واشنگتن‌پست هم گزارش داد، انتظار می‌رود لوح فشرده شماره یک حاوی ایمیل‌ها و ضمائمی باشد که مستقیما برای کلینتون ارسال شده یا او ارسال کرده و قبلا وکلای او آنها را ارائه نکرده‌اند. طبق این گزارش، شمار اسنادی که قرار است منتشر شوند، حدود ۵۰ درصد بیشتر از ۳۰ هزار ایمیلی است که وکلای کلینتون سال ۲۰۱۴ تحویل وزارت خارجه دادند.

هیلاری کلینتون که در دور اول ریاست جمهوری باراک اوباما به‌عنوان وزیر امور خارجه خدمت کرد، به استفاده از سرور شخصی در منزلش و ارسال و دریافت پیام‌های الکترونیکی در ایمیل شخصی‌اش متهم است. طبق قانون، این وزیر خارجه باید از ایمیل دولتی برای کارهایش استفاده می‌کرد و راه نفوذ هکرها را می‌بست. با این حال کلینتون تاکید دارد که هیچ ایمیل محرمانه‌ای را از حساب شخصی‌اش ارسال و دریافت نکرده است. با نزدیک‌ شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این رسوایی به ابزاری برای جمهوری‌خواهان تبدیل شده و آنها کلینتون را به بی‌کفایتی و به خطر انداختن امنیت ملی آمریکا متهم می‌کنند.

پیش‌تر جیمز کومی، مدیر اف‌بی‌آی اعلام کرده بود برخی از ایمیل‌های مربوط به هیلاری کلینتون پاک شده است. البته وی تاکید کرده بود که بعید می‌داند این پاک شدن عامدانه باشد با این حال وی این نکته را هم گوشزد کرده بود که هیلاری کلینتون در استفاده از این ایمیل‌ شخصی بی‌احتیاط بوده است. در این شرایط اما مدیر اف‌بی‌آی پس از پایان تحقیقات گفته بود که هیچ اتهامی متوجه هیلاری کلینتون نیست اما ختم پرونده را اعلام نکرده بود. به نظر می‌رسد که موضوع ایمیل‌های هیلاری کلینتون به این آسانی مختومه نشود. رینس پیرباس، رئیس‌جمهوری‌خواه کمیته ملی در یک بیانیه گفت: به نظر می‌رسد که هیلاری کلینتون از گفتن حقیقت سرباز می‌زند. جمهوری‌خواهان سعی دارند هر چه زودتر محتوای ایمیل‌ها فاش شود تا به‌طور مستقیم نتیجه این فاش‌گویی‌ها بر انتخابات تاثیرگذار باشد. از این‌رو پیرباس در بیانیه خود تاکید می‌کند: «باید فرآیند دسترسی به این ایمیل‌ها تسریع شود و افشاگری عمومی باید قبل از شروع رای‌گیری باشد.» از نظر پیرباس بهترین زمان برای افشای محتوای ایمیل‌ها پیش از روز انتخابات است.

در واکنش به دور تازه بررسی ایمیل‌های هیلاری کلینتون، کارزار انتخاباتی وی در یک بیانیه اعلام کرد که کلینتون همکاری لازم را داشته است و معلوم نیست وزارت امور خارجه آمریکا چه بخشی از محتوای ایمیل‌ها را بررسی خواهد کرد. برایان فالون، سخنگوی این کمپین هم گفت اگر موضوع ایمیل‌های دوران کاری کلینتون در وزارت امور خارجه مدنظر وزارت امور خارجه آمریکاست، وی با افشای عمومی این ایمیل‌ها هیچ مشکلی ندارد. مارک سی.‌تونر، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا در این‌باره گفت: هدف از بررسی این ایمیل‌ها این است که مشخص شود چه ایمیل‌هایی شخصی بوده و کدام یک از آنها مربوط به امور کاری بوده است. به نظر می‌رسد با بررسی دوباره ایمیل‌ها سایه سنگین این رسوایی حرکت کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون را کند کند. هیلاری کلینتون توانسته است در سایه گاف‌های رقیب خود و همچنین اعلام حمایت برنی سندرز از وی در نظرسنجی‌ها فاصله خود را با رقیب جمهوری‌خواه خود حفظ کند.