گروه جهان: با شدت یافتن درگیری میان نیروهای ارتش سوریه با کردها خطر بازگشایی جبهه جدیدی در جنگ داخلی در سوریه گسترش یافته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، دو طرف طی ۵ سال گذشته سعی کرده بودند تقابلی با هم نداشته باشند. حتی برخی می‌گفتند ائتلاف نانوشته‌ای میان کردها با دولت سوریه وجود دارد. اما وقتی هفته گذشته ارتش سوریه به بمباران حسکه پرداخت، شکاف کردی- سوری سر باز کرد. نبرد میان دو طرف از روز جمعه شدت گرفته؛ زیرا مبارزان کرد، نیروهای سوری را هدف حملات خود قرار دادند. کردها در اطلس کلان آمریکا در مبارزه با داعش نقش مهمی دارند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری آلمان، یک منبع عالی‌رتبه دولت سوریه در استان حسکه فاش کرد، هیاتی از ارتش روسیه از پایگاه نظامی حمیمیم در استان لاذقیه وارد فرودگاه شهر کردنشین قامشلی واقع در شمال شرق سوریه شده است. هیات روسی نشستی اختصاصی با فرماندهان کرد شامل فرماندهان یگان‌های مدافع خلق کرد و نیروهای امنیت داخلی کردها (آسایش) داشت. گفته شده اکنون آرامش شکننده به حسکه بازگشته است. ارتش سوریه نیروهای آسایش، شاخه نظامی حزب کارگران کردستان را مسوول تلاش‌ها برای تسلط بر شهر حسکه اعلام کرده بود. ارتش سوریه می‌گوید کنترل پایگاه‌های متعددی را از دست کردها خارج کرده است. برخی گزارش‌ها حاکی از این است که به دلیل تحولات منطقه‌ای در هفته‌های اخیر دولت سوریه با حمله به مواضع کردها به‌دنبال ارسال سیگنال مثبت به ترکیه است. به دلیل بهبود رابطه میان مسکو- آنکارا، آنکارا- تهران، آنکارا- تل‌آویو و ارسال پالس‌های مثبت از سوی ترکیه مبنی بر اعتراف به اشتباه در سیاست‌گذاری‌های این کشور نسبت به سوریه به نظر می‌رسد دمشق برای مهار حس استقلال جویی کردها (در سوریه و ترکیه) به دنبال جلب نظر مساعد ترکیه برای همکاری در تحولات سوریه و حل‌وفصل بحران در این کشور است.

به‌دنبال حمله ارتش سوریه به کردها، ایالات‌متحده نیز به ارتش سوریه اولتیماتوم داد که در مناطقی که نیروهای آمریکایی حضور دارند نه پرواز کند و نه دست به حمله بزند؛ چرا که واکنش شدید این کشور را در پی خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری رویترز، بسیاری از ساکنان مناطق کردنشین طی درگیری‌هایی که از روز جمعه شروع شده پا به فرار گذاشته‌اند و ۴۱ نفر از آنان کشته شده‌اند. این گزارش در ادامه می‌افزاید نبرد در حسکه می‌تواند مشکلاتی را برای عملیات دولت سوریه در حلب به‌وجود آورد همان جایی که نیروهای کرد به همکاری با ارتش سوریه علیه شورشیان تحت کنترل ترکیه متهم شده‌اند. خبرگزاری رویترز می‌نویسد «یگان مدافعان خلق کرد» (YPG) ارتباط نزدیکی با حزب کارگران کردستان در ترکیه دارد؛ گروهی که دولت ترکیه سه دهه است با آنها در حال جنگ است. ترکیه نیز از این بیم دارد که تلاش کردها علیه داعش تا حدی برای رسیدن به استقلال انجام می‌شود و این تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه است.