شرق‌گرایی آقای اردوغان - ۱ شهریور ۹۵

گروه جهان: نزدیکی روسیه و ترکیه موجب شده است تا پیشنهاد استفاده از پایگاه اینجرلیک از سوی روس‌ها شایعه شود. راشاتودی روز یکشنبه با انتشار این خبر گزارش داد: «بینالی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه گفته است که آنکارا درخصوص استفاده روسیه از پایگاه اینجرلیک برای حمله به داعش مشکلی نمی‌بیند. با این حال نخست‌وزیر ترکیه اذعان کرد که تاکنون چنین درخواستی از سوی روسیه دریافت نشده است. بنابر این گزارش، ییلدریم روز شنبه به خبرنگاران گفت: ترکیه پایگاه هوایی اینجرلیک را برای جنگ علیه تروریست‌های داعش «باز» گذاشته است. او افزود که این پایگاه در حال حاضر از سوی آمریکایی‌ها و قطری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین دیگر کشورها نیز ممکن است خواهان استفاده از این پایگاه باشند، این در حالی است که آلمان‌ها نیز اکنون از پایگاه اینجرلیک استفاده می‌کنند.

راشاتودی گزارش داد: زمانی که از نخست‌وزیر ترکیه پرسیده شد روسیه نیز می‌تواند از این پایگاه استفاده کند، در پاسخ به این پرسش گفت: اگر لازم باشد، پایگاه اینجرلیک می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. راشاتودی افزود: نخست‌وزیر ترکیه گزارش رسانه‌ها مبنی بر این ادعا که مسکو، ترکیه را برای اجاره دادن پایگاه اینجرلیک به نیروی هوایی روسیه تحت فشار قرار داده است، به‌شدت رد کرد و گفت: این اطلاعات نادرست است. راشاتودی ادامه داد: برخی گزارش‌های غیر موثق حاکی از این است که واشنگتن ممکن است زرادخانه هسته‌ای خود را از ترکیه خارج و آن را به رومانی منتقل کند، هر چند بخارست این خبر را تکذیب می‌کند اما روزنامه روسی «ایزوستیا» (Izvestia) در گزارشی این شایعه را دامن زده که روسیه ممکن است به زودی به این پایگاه ترکیه وارد شود. راشاتودی افزود: در همین حال نخست‌وزیر ترکیه با بیان اینکه روسیه اکنون دو پایگاه هوایی محلی در سوریه برای انجام ماموریت‌های خود دارد، ابراز تردید کرد که مسکو در واقع نیازی به استفاده از پایگاه هوایی ترکیه داشته باشد. براساس این گزارش، اکثر جنگنده‌های روسیه حملات هوایی خود علیه تروریست‌ها را از پایگاه «حمیمیم» واقع در سوریه و به تازگی از پایگاه هوایی همدان ایران صورت می‌دهد. راشاتودی گزارش داد: اگر مسکو درخواست اجازه استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک را لازم بداند، آنگاه توازن استراتژی دفاعی، ترکیه را از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، که آنکارا یکی از متحدان کلیدی آن است، دور می‌سازد.

ماه عسل ترکیه و روسیه

با شروع دور تازه‌ای از روابط ترکیه و روسیه، شرایط موجود بین دو کشور به شدت شیرین شده است. ترکیه در یک چرخش آشکار به سمت روسیه متمایل شده است. رادیو آزاد اروپا در گزارشی نوشت: عملکرد مقامات غربی در دوران پساکودتا ترکیه را به دامان روسیه فرستاده است. البته مجله فارن پالیسی علت نزدیکی این دو کشور را فراتر از موضوعات فعلی می‌داند. به نوشته این مجله، آنچه در سن‌پترزبورگ و پشت درهای بسته رخ داد به موضوع کردها باز می‌گردد. ترکیه قصد دارد تا با نزدیک شدن به روسیه نقش کردها را در آینده سوریه کمرنگ‌تر کند. زیرا آنکارا بیم آن دارد که با قدرت گرفتن کردهای سوری که به پ‌ک‌ک نزدیک هستند، آشوب در مناطق کردنشین این کشور دو چندان شود.

ترکیه قصد دارد با بازی با کارت روسیه در سوریه نقش کردها را که مورد حمایت ایالات‌متحده هستند، کاهش دهد. سردبیر روزنامه کانزاس سیتی بر این باور است که نزدیک شدن ترکیه به روسیه زنگ خطر را برای واشنگتن به صدا در آورده است. ترکیه یکی از مهم‌ترین متحدان واشنگتن در ناتو به حساب می‌آید. از این‌رو واشنگتن قصد ندارد تا میدان را به پوتین واگذار کند. جو بایدن روز چهارشنبه به ترکیه سفر خواهد کرد. او بالاترین مقامی است که در دوران پساکودتا از این کشور دیدن می‌کند.