گروه جهان: ده‌ها هزار یمنی در پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند تا حمایت خود از حوثی‌ها را اعلام کنند چراکه رئیس شورای حکومتی جدید این گروه متعهد شده که دولت را در روزهای آینده به‌طور کامل تشکیل دهد. در پاسخ به نمایش قدرت حوثی‌ها در یمن، سفرای گروه ۱۸ (G۱۸) که از مذاکرات صلح به رهبری سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ یمن حمایت کرده‌اند، اعلام کردند که «اقدام یکجانبه و غیرقانونی حوثی‌ها در صنعا» را محکوم می‌کنند. تظاهرکنندگان که میدان «السبعین» را پر کرده بودند، پرچم یمن را به اهتزاز درآورده و شعارهایی سرمی‌دادند. صالح الصمد، یکی از رهبران حوثی، برنامه این شورا برای اداره این کشور جنگ‌زده در صورت شکست مذاکرات صلح را اعلام کرد. او گفت: «امور اقتصادی اولویت کار ما در آینده خواهد بود.»

این مقام حوثی در سخنرانی دیگری که از تلویزیون یمن پخش شد به هیات مذاکره‌کننده حوثی در مسقط دستور داد که با نماینده سازمان ملل که رهبری مذاکرات را دارد، مذاکره نکنند. او افزود: این هیات باید به صنعا بازگردد و با شورا مشورت کند. به گزارش رویترز، اعلام تشکیل حکومت برای اداره یمن از سوی حوثی‌ها با همراهی «کنگره مردمی یمن» به رهبری علی عبدالله صالح، اداره آن بخش‌هایی از یمن را که تحت کنترل حوثی‌ها و صالح است، وارد فاز رسمی کرد. رویترز در ادامه می‌افزاید که این تظاهرات یکی از بزرگترین تظاهرات از زمان آغاز جنگ در یمن بوده است. این اعتراض گسترده مردمی در حالی انجام شد که ائتلاف عربی به رهبری عربستان، منصور هادی را رئیس‌جمهوری کشور می‌شناسد و حملات هوایی و زمینی خود را شدت بخشیده است.

همزمان با برگزاری تظاهرات سه حمله هوایی به مقر ریاست‌جمهوری صورت گرفت که ۶۰۰ متر از میدان السبعین فاصله دارد. البته این حمله تلفاتی در بر نداشت. در شمال یمن هم حملات موشکی به جنوب عربستان در نجران یک کشته و ۵ زخمی برجای گذاشت. از سوی دیگر، ائتلاف سعودی نبرد برای کنترل بانک مرکزی را نیز شدت بخشیده است. منصور هادی می‌گوید در نظر دارد هیات‌مدیره جدیدی برای بانک برگزیند. برخی می‌گویند ائتلاف سعودی در نظر دارد تا منطقه‌ای همچون منطقه سبز بغداد را در مناطق تحت‌کنترل عربستان در یمن تشکیل دهد تا به این وسیله مراکز اداری، حکومتی و سفارتخانه‌های خارجی را در آنجا مستقر سازد. رویترز می‌افزاید بانک مرکزی آخرین نهاد مالی در این کشور فقیر و جنگ‌زده است که حقوق کارمندان دولت در هر دو سوی جبهه نبرد را می‌پردازد و تضمین‌کننده واردات غذا به یمن است.

دوری آمریکا از ائتلاف عربستان

به دنبال هدف قرار گرفتن شهروندان و مراکز غیرنظامی از سوی ائتلاف عربستان، دولت آمریکا تلاش دارد تا از ائتلاف سعودی فاصله بگیرد. به گزارش سی‌ان‌ان، برای اینکه دولت آمریکا دامان خود را از مشارکت در حمله به غیرنظامیان یمنی پاک نگه دارد می‌کوشد تا حدفاصلی در روابط خود با عربستان در قضایای یمن قائل شود. بر همین اساس، ایالات‌متحده تیم برنامه‌ریزی خود را از عربستان بیرون کشیده است. وظیفه این تیم هماهنگی برای عملیات هوایی نیروهای ائتلاف بود. این تیم اکنون به بحرین منتقل شده است. سی‌ان‌ان می‌افزاید این تصمیم به‌طور مستقیم با حمله نیروهای سعودی به بیمارستانی که ۱۹ کشته و ۲۴ مجروح بر جای گذاشت ارتباطی ندارد. گفته شده این تصمیم مدت‌ها در جریان بوده و به تازگی جنبه اجرایی به خود گرفته است.

آدام استامپ، سخنگوی پنتاگون می‌گوید: «همکاری‌ای که ما با عربستان شکل دادیم به مثابه چک سفید امضا به کسی نیست. در هیچ مرحله‌ای، نیروهای نظامی به‌طور مستقیم یا ضمنی به تایید حملات هدفمند نمی‌پردازند.» حمله به این بیمارستان در استان «حجه» باعث شد «پزشکان بدون‌مرز» تمام نیروهای خود را از این کشور بیرون بکشد. این گروه اعلام کرد که پرسنل خود از ۶ بیمارستان در شمال یمن را بیرون کشیده و نیروهای عربستانی را به «بمباران ناعادلانه» متهم کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، ائتلاف سعودی اصرار دارد که حوثی‌ها نوجوانانی ۶ تا ۸ ساله را به‌عنوان مبارز و پیام‌آور مورد استفاده قرار می‌د‌هند. این در حالی است که براساس گزارش سازمان ملل در ماه مه ‌ائتلاف سعودی حملات خود به مراکز مربوط به کودکان را ۶ برابر کرده است.