گروه جهان: دادگاهی در ترکیه دستور بازداشت فتح‌الله گولن روحانی آمریکانشین را صادر کرده است. به گزارش الجزیره این متحد سابق اردوغان و حزب عدالت و توسعه متهم است که حامی کودتای ناکام اخیر این کشور است. کودتایی که طی آن ۲۷۰ نفر کشته شدند. خبرگزاری دولتی آنادولو روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یک دادگاه در استانبول این حکم را صادر کرده است.

او به ادعای این دادگاه متهم است که دستور کودتای ۱۵ ژوئیه را صادر کرده است. این روحانی که در تبعید خودخواسته به سر می‌برد و هم‌اینک نیز در ویلای شخصی خود در پنسیلوانیا است متهم است که مغز متفکر کودتای ۱۵ ژوئیه است و وی در تهییج افسران میانی ارتش نقش اساسی داشته است. برنارد اسمیت، خبرنگار الجزیره در استانبول بر این باور است که حکم بازداشت گولن بیشتر یک حرکت دیپلماتیک است. وی می‌گوید: این حکم جنبه عملی به خود نخواهد گرفت، زیرا وی در ترکیه حضور ندارد. فتح‌الله گولن اما درخصوص حکم صادر شده، این حرکت را محکوم کرد و گفت که اتهام دولت ترکیه پذیرفتنی نیست. او روز پنج‌شنبه پس از اعلام حکم بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «این سند خوبی است تا نشان دهد در ترکیه قوه قضائیه از استقلال برخوردار نیست و زیر پرچم اقتدارگرایی اردوغان قرار دارد و هنوز با الگوهای دموکراتیک فاصله دارد.» ترکیه هنوز به‌طور رسمی درخواست عودت گولن را از طریق این دادگاه ارائه نداده است اما گفته می‌شود این حرکت سرآغاز پروسه درخواست برای عودت گولن است. ترکیه پیش‌تر از آمریکا خواسته است تا گولن را به این کشور تحویل دهد اما دولت آمریکا از این کشور خواسته است مدارک مستحکمی برای اتهام صادر شده علیه گولن ارائه کند. با وجود این، این نخستین حکم صادرشده برای بازداشت گولن است که از سوی یکی از دادگاه‌های ترکیه صورت گرفته است. در گذشته گولن با اتهام‌های دیگری از سوی دولت ترکیه روبه‌رو بوده است. این روحانی متهم است که در داخل ترکیه افراد با نفوذی دارد که حزب عدالت و توسعه به آن «دولت موازی» می‌گوید. احمد داووداغلو، نخست‌وزیر پیشین دولت ترکیه یک‌بار به همین دلیل از دولت آمریکا خواسته بود فتح‌الله گولن را در اختیار این کشور قرار دهد تا تحقیقاتی درخصوص دولت موازی صورت بگیرد. شبکه گولن در ترکیه دارای مدارس، تجارت‌خانه‌ها و خیریه‌های بزرگی است که دولت ترکیه بر این باور است که گولن با پی‌ریزی این نهادها به دنبال نفوذ به ساختار دولت است. به تازگی نیز پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ترکیه گروه موسوم به نور و خدمت‌گزاران را که زیر نفوذ گولن است، به‌عنوان سازمان‌های تروریستی شناخته است.

بر این اساس تاکنون ۲۷ هزار نفر در ترکیه بازداشت و ۷۰ هزار نفر نیز از کار برکنار یا تعلیق شده‌اند. بیشتر کسانی که تاکنون تعلیق شده‌اند در سازمان‌های خدماتی، آموزش و پرورش، قوه‌قضائیه، سازمان بهداشت، رسانه‌ها و ارتش مشغول به خدمت بوده‌اند. اردوغان روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی به دلیل اینکه پیش‌تر با گولن متحد بوده است عذرخواهی کرد و گفت دولت ترکیه به‌دنبال این روحانی خواهد بود. رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: بی‌شک این سازمان از گستردگی بالایی در حوزه تجارت برخوردار است. شاید واقعا آنها نفوذ و قدرت زیادی هم دارند. اما ما مصمم هستیم تا دست آنها را در تمامی تجارت‌ها کوتاه کنیم تا خون و خون‌ریزی راه نیندازند. رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد: هر پولی که آنها تاکنون از تجارت به دست آورده‌اند به گلوله تبدیل و علیه ملت به کار گرفته شده است. اردوغان تاکید کرد: به همین دلیل است که جای هیچ بخششی وجود ندارد، زیرا ما از کسانی که پول را به گلوله تبدیل کرده‌اند نمی‌گذریم.

او همچنین هشدار داد که موج دستگیری‌ها به این زودی نخواهد خوابید و تاکید کرد: «این تعدادی که دستگیر شده‌اند تنها نوک کوه یخ هستند. تلاش‌ها برای شناسایی و دستگیری باقی افراد ادامه دارد.» روز پنج‌شنبه، «حسین آونی موتلو» فرماندار سابق استانبول به همراه ۱۱ تن دیگر به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه دستگیر شده‌اند. بیشتر دستگیرشدگان متهم به ارتباط با گروه گولن هستند. «مهدی اکر» معاون دبیرکل حزب عدالت و توسعه به الجزیره می‌گوید: ترکیه باید قدم لازم را برای تعطیلی مدارس و سایر تشکیلات این گروه در جای جای جهان بردارد. «اکر» تاکید کرد که این گروه دارای مدارس، سازمان‌های تجاری و بنگاه‌های خیریه در بیش از ۱۰۰ کشور است. «اکر» به این کشورها که میزبان طرفداران گولن هستند هشدار داد که حضور آنها «ریسک امنیتی» در پی دارد. اکر تصریح می‌کند: این وظیفه ما است که به این دولت‌ها هشدار دهیم.

گفته می‌شود این گروه در کشورهای آفریقایی خدمات پرستاری ارائه می‌دهد.