گروه جهان: فتح‌الله گولن، روحانی عزلت‌نشین ترکیه متهم به رهبری کودتای اخیر ترکیه شده است. او بارها متهم شده است که رهبری کودتا را در ترکیه به عهده داشته اما هر بار آن را رد کرده است. به‌رغم آنکه رسانه‌های ترکیه هفته پیش خبر دادند که گولن بی‌سر و صدا از ایالات‌متحده فرار کرده است، فرید زکریا کارشناس و مجری شبکه خبری سی‌ان‌ان در منزل وی در پنسیلوانیا با او گفت‌وگو کرد. البته سی‌ان‌ان با یک طرف دعوا نیز پیش‌تر گفت‌وگو کرده بود. اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هفته پیش در گفت‌وگو با این شبکه خبری اعلام کرد که برخی از ارتشی‌ها از گولن دستور می‌گرفتند. او همچنین در این گفت‌وگو مجددا انگشت اتهام را به سوی طرفداران گولن در داخل ارتش گرفت و گفت: آنها از این روحانی تبعیت می‌کنند.

با این حال گولن در گفت‌وگوی خود با زکریا گفت که خواستار تشکیل یک گروه تحقیق بین‌المللی شده است تا ادعای دولت ترکیه را مورد بررسی قرار دهد. او در این مورد گفت: اگر من به‌طور شفاهی به کسی دستوری داده باشم، اگر مکالمه تلفنی داشتم یا یک دهم این ادعاها صحت داشته باشد، خودم گردنم را کج می‌کنم و می‌گویم که آنها حقیقت را می‌گویند و من خودم را تسلیم می‌کنم تا دارم بزنند.

در ۱۵ ژوئیه در ترکیه بخشی از ارتش این کشور علیه دولت دست به کودتا زد که در پی آن ۲۷۰ نفر کشته شدند. همین امر موجب شد دولت ترکیه دست خود را بر روی ماشه بگذارد و دستور دستگیری‌های فله‌ای را صادر کند. اردوغان پیشتر در سی‌ان‌ان هم گفته بود از عاملین کودتا انتقام خواهد گرفت اما گولن می‌گوید هیچ نقشی در این نا‌آرامی‌ها نداشته است. گولن می‌گوید: «کودتا بیشتر شبیه فیلم‌های هالیوودی بود. به نظر می‌رسد که این کودتا ساختگی بوده باشد. اینها شبیه یک صحنه‌آرایی‌ است. به نظر می‌رسد آنها زمینه را آماده کرده بودند تا آنچه را اکنون در حال انجامش هستند، انجام دهند.» گولن نیز پیش‌تر اتهام مشابهی را به دولت در آنکارا زده بود، ترکیه نیز بارها این اتهام را رده کرده است. غرب و سازمان‌های مدافع حقوق بشر با نگرانی به وقایع و واکنش‌های پس از کودتا در ترکیه می‌نگرند. اما دولت ترکیه این انتقادها و نگرانی‌ها را رد کرده و می‌گوید بازداشت‌ها، پاکسازی‌های و اخراج هزاران نفر از ارتشیان، قضات و کارمندان، برای «تثبیت دموکراسی» لازم است. دفتر رئیس‌جمهوری ترکیه هنوز به گفته‌های تازه فتح‌الله گولن واکنشی نشان نداده‌است. دولت ترکیه جنبش «خدمت» را که بر پایه افکار گولن شکل گرفته است، یک گروه «تروریستی» می‌داند. شبکه‌‌ای از سازمان‌های خیریه، مدارس و مراکز آموزشی و دیگر نهادهای اجتماعی و اقتصادی به جنبش خدمت وابسته هستند. به گفته شبکه خبری سی‌ان‌ان درخواست‌های ارائه‌شده از سوی آنکارا، برای بازپس‌گیری گولن، در فهرست اتهام‌ها در «قوانین استرداد» که بین دو کشور توافق ‌شده، قرار نمی‌گیرد. دفتر نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید دولت آن کشور مدارک و شواهد زیادی را در اختیار آمریکا می‌گذارد. نخست‌وزیر ترکیه به تازگی گفته واشنگتن «قلب» ترکیه را شکسته ‌است. پیش از این گفته‌ها، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس با همتای ترک خود، خواسته بود اردوغان برای دولتش روشن کند اتهام‌هایی که آنها به شکلی به آمریکا ارتباط می‌دهند، کاملا نادرست است: «در غیر این‌صورت روابط دیپلماتیک دو کشور و امنیت نیروهای آمریکایی در ترکیه می‌تواند در خطر قرار گیرد.» با این حال وضعیت این روحانی تاکنون تبدیل به موضوع اختلاف میان دو کشور عضو ناتو شده است. گولن در این‌باره به سی‌ان‌ان می‌گوید: من بارها علیه کودتا صحبت کرده‌ام. بارها نفرین‌شان کرده‌ام. من هر کسی را که علیه دموکراسی کودتا کند نفرین می‌کنم.