گروه جهان: گروه تروریستی «فتح‌الشام» که پیشتر «جبهه‌النصره» نام داشت، همراه متحدان خود در حلب، دست به حمله‌ای برای شکستن محاصره ارتش سوریه و متحدان آن زده است.

به گزارش الجزیره، سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید این حمله «گسترده‌ترین» تهاجم شورشیان طی ماه‌های گذشته ‌است. رویترز هم در این‌باره گزارش داد که یک ستاد فرماندهی شورشیان، اعلام کرده‌ است به مواضع ارتش حمله سوریه در حلب حمله کرده ‌است. این ستاد متشکل از گروه «فتح‌الشام» -که به‌عنوان شاخه‌ای از القاعده شناخته می‌شد و نام خود را به تازگی عوض کرده- و گروه «احرار‌الشام» است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که این حمله گسترده‌ترین حمله به نیروهای دولتی طی ماه‌های گذشته به شمار می‌رود. ارتش سوریه درگیری‌ها را تایید کرده، اما می‌گوید نیروهای دولتی، شورشیان را از یک پایگاه پدافند هوایی عقب رانده و نیز گزارش‌ها در مورد تصرف «مدرسه حکمت» توسط تروریست‌ها را رد کرده‌ است. ارتش سوریه، هفته پیش با کمک نیروی هوایی روسیه، دست به پیشروی‌های چشمگیری در بخش‌های شمالی حلب زده بود. آنها توانسته بودند منطقه بنی‌زید در جاده کاستیلو در حاشیه شمالی حلب را به کنترل خود درآورند و راه خود را برای حملات بعدی به شورشیان هموارتر کنند.

در آن زمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، نیروهای دولتی با مسدود کردن آخرین مسیر ارتباطی به حلب، بخشی از شهر را که در کنترل شورشیان است به‌طور کامل به محاصره درآوردند. سازمان ملل در مورد وضعیت دست‌کم ۳۰۰ هزار غیرنظامی که جاده کاستیلو تنها مسیر دسترسی‌شان به غذا و دارو است، هشدار داده بود. چند روز پس از آن سوریه و روسیه از طرحی برای باز کردن مسیرهای امن خروج غیرنظامیان حلب خبر دادند. وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این موضوع گفته بود ایالات‌متحده در تلاش است تا ببیند آیا طرح روسیه صادقانه است، و افزوده بود اگر ثابت شود که این طرح فریبکاری ا‌ست، ممکن است همکاری مسکو و واشنگتن درباره سوریه متوقف شود. گروه «فتح‌الشام»، پیش‌تر جبهه‌النصره نام داشت و به‌عنوان شاخه‌ای از القاعده، به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شد و در طرح آتش‌بس سوریه قرار نمی‌گیرد. هم آمریکا و هم ایران تغییر نام این گروه را «تبلیغاتی» نامیده و می‌گویند تاثیری بر ماهیت آن ندارد.

هشدار سازمان ملل

با شروع حملات گروه تروریستی جبهه النصره سابق، سازمان ملل هشدار داد که نزدیک به ۳۰۰ هزار غیرنظامی در این جنگ گیر افتاده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید ارتش سوریه و نیروهای تروریستی در چند جبهه در این منطقه به روی هم آتش گشوده‌اند. همزمان گفته می‌شود ایالات‌متحده و روسیه به دنبال برقراری گفت‌وگوهای صلح هستند. رمزی رمزی، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه گفت که جلسات موسوم به صلح از ماه اوت (ماه جاری) از سر گرفته خواهد شد. در این جلسات قرار است درخصوص فرآیند انتقال سیاسی، گفت‌وگوها از سر گرفته شود. از دولت سوریه، ولید معلم، وزیر امور خارجه در این گفت‌وگوها حضور پیدا خواهد کرد. هنوز مهم‌ترین مبحث باقی مانده در این گفت‌وگوها این است که آیا اسد باید در دوره انتقال در قدرت حضور داشته باشد یا باید کناره‌گیری کند. ایران و روسیه مخالف کناره‌گیری اسد هستند و خواست مردم سوریه را مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده درخصوص کناره‌گیری اسد اعلام کرده‌اند. در این میان عربستان و برخی کشورهای مخالف اسد خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت هستند و گفته‌اند حضور اسد را در دوره انتقال نمی‌پذیرند. در ترکیه نیز تاکنون سیگنال‌های مختلفی به بیرون درز پیدا کرده است. در شرایطی که گفته می‌شد ترکیه از خواست خود مبنی بر کناره‌گیری اسد در دوران انتقال عقب نشسته اما دو روز پس از کودتا اردوغان در اظهارنظری مداخله‌جویانه گفت کشورش نمی‌تواند با ادامه حکومت بشار اسد موافقت کند. رمزی نماینده سازمان ملل در سوریه گفت: «دولت سوریه گفته است که معلم خواستار ادامه گفت‌وگوها است و در آن جلسات حضور پیدا خواهد کرد.»