گروه جهان: تلاش‌ها برای بازگرداندن فتح‌الله گولن آغاز شده است. در حالی که گفته می‌شود هفته آینده افکان علا و بکیر بوزداغ وزرای کشور و دادگستری ترکیه راهی آمریکا خواهند شد تا درخصوص استرداد روحانی ترک با مقامات آمریکایی مذاکره کنند، برخی خبرگزاری‌ها گفتند مولود چاووش‌اغلو، وزیر امورخارجه ترکیه نیز به همین منظور به آمریکا سفر خواهد کرد.

به نوشته روزنامه ملیت، افکان علا و بکیر بوزداغ هفته آینده راهی آمریکا خواهند شد تا در باب استرداد مغز متفکر کودتای ۱۵ ژوئیه ترکیه با مقامات این کشور گفت‌وگو کنند. سایت خبری ایلیک نیز نوشت: در مصاحبه اردوغان با سی‌ان‌ان که هفته گذشته رخ داد، رئیس‌جمهوری ترکیه اشاره کرد که از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته‌اند تا فتح‌الله گولن، روحانی ساکن پنسیلوانیا را برای محاکمه در اختیار آنکارا قرار دهند.

حزب عدالت و توسعه معتقد است ساختاری در ارکان قضایی و ارتش این کشور وجود دارد که به فتح‌الله گولن نزدیک هستند. این حزب نام طرفداران این گروه را «دولت موازی» نام نهاده‌اند. اردوغان و رهبران حزب عدالت و توسعه در ۳ سال اخیر بسیاری از افراد وابسته به حزب نور، جماعت و حیزمت (خدمت) را به دلیل نزدیکی به فتح‌الله گولن از کار برکنار یا دستگیر کرده‌اند. سایت ایلیک می‌نویسد: وزرای یاد شده قرار است با تحویل اسناد و مدارک درخواست استرداد این روحانی را ارائه دهند.

چندی پیش نیز بینالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در یک سخنرانی با انتقاد از رویکرد ایالات‌متحده گفته بود: زمانی که حادثه ۱۱ سپتامبر رخ داد یک‌بار هم آمریکا در مورد آن ماجرا چون و چرا نکرد اما برای فتح‌الله گولن و رهبر کودتاچیان مدام چون و چرا می‌کند. نخست‌وزیر ترکیه همچنین در این سخنرانی از جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم انتقاد کرد و خواستار تحویل فوری فتح‌الله گولن به ترکیه شد.

با این حال قرار است وزیر خارجه ترکیه با مقامات آمریکایی از جمله جان کری دیدار داشته باشند و آنها را برای استرداد روحانی ساکن پنسیلوانیا متقاعد کند. در این راستا منابع خبری اعلام کردند، وزیر امورخارجه ترکیه به منظور پیگیری روند استرداد فتح‌الله گولن راهی آمریکا می‌شود. شبکه خبری تی‌آرتی گزارش داد، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه برای پیگیری درخواست آنکارا برای استرداد فتح‌الله گولن به آمریکا سفر می‌کند. بر اساس این گزارش، چاووش‌اوغلو اظهار کرد: با مقامات آمریکایی دیدارهای دوجانبه‌ای انجام خواهیم داد.

در همین حال، وزیر امور خارجه ترکیه در صفحه توئیتر خود نوشت: ما در حال برنامه‌ریزی برای سفر یک هیات عالی‌رتبه به آمریکا هستیم تا درخصوص استرداد رهبر جریان گولن مذاکره داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: ما هر تلاشی را برای استرداد گولن به‌کار خواهیم بست. همپیمان آمریکایی ما باید او را به ترکیه مسترد کند. نخست‌وزیر ترکیه در حالی پیش از این از درخواست رسمی کشورش برای استرداد فتح‌الله گولن به اتهام ایفای نقش در کودتای اخیر خبر داد که سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد، دولت واشنگتن درخواست استرداد این چهره‌ اپوزیسیون ترکیه را به‌طور رسمی دریافت کرده است. پیش‌تر فتح‌الله گولن از آمریکا خواسته بود که وی را تحویل مقامات ترکیه ندهند. گفته می‌شود ایالات‌متحده با گفتن اینکه در حال بررسی درخواست آنکارا است تا حدی با مقامات ترکیه همراهی کرده است.

سرعت تحولات در ترکیه پس از کودتا بی‌سابقه بوده است. حالا خبر می‌رسد که مقامات ترکیه گفته‌اند گارد ریاست‌جمهوری این کشور را که حدود ۲۵۰۰ عضو دارد، منحل می‌کنند. به گزارش الجزیره، بینالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در گفت‌وگو با دو شبکه تلویزیونی داخلی به بررسی اوضاع کشور پس از کودتا پرداخت و تصریح کرد: دیگر گارد ریاست جمهوری نخواهیم داشت چون دلیلی برای وجود آن نیست و ما نیازی به آن نداریم. ییلدیریم روز شنبه در این سخنرانی تلویزیونی تاکید کرد که اعضای گارد ریاست‌جمهوری از بین کسانی بودند که در جریان تلاش برای کودتا وارد ساختمان تلویزیون رسمی «تی‌آر‌تی» ترکیه شدند و این گروه مجری این شبکه را وادار کردند بیانیه اعلام حکومت نظامی و ممنوعیت آمد و شد در ترکیه را بخواند.

نخست‌وزیر ترکیه افزود: حدود ۱۳ هزار تن در پی تلاش برای کودتا زندانی شده‌اند که از بین آنها ۱۳۲۹ تن پلیس، ۸۸۳۱ تن نظامی و ۲۱۰۰ تن قاضی و دادستان و ۶۸۹ تن غیرنظامی بوده‌اند. او تصریح کرد که ۵۸۳۷ تن نیز در بازداشت موقت هستند که ۳۷۱۸ نفر سرباز و ۱۲۳ نفر سرلشکرند.