گروه اقتصاد بین‌الملل: وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی جی‌۲۰ در شهر چنگدوی چین دورهم آمده‌اند تا مشکلات اقتصادی جهان را که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا(برگزیت) وخیم‌تر شده است، حل و فصل کنند. در این میان صندوق بین‌المللی پول(IMF) از کشورهای عضو جی‌۲۰ خواسته است هزینه‌های دولت را افزایش دهند، زیرا نرخ بهره‌ بسیار پایین از محدوده تاثیرگذاری خود عبور کرده است.

به گزارش گاردین، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که در نشست جی‌۲۰ منتشر شد، اعلام کرد: «رشد اقتصادی جهان همچنان ضعیف است و ریسک‌های نزولی آشکارتر شده‌اند. درصورتی که افزایش فعلی نااطمینانی‌های اقتصادی و سیاسی ناشی از برگزیت ادامه یابد، رشد اقتصادی جهان بازهم کاهش خواهد یافت.» این گزارش در شرایطی منتشر می‌شود که صندوق بین‌المللی پول به تازگی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان در سال جاری را ۱/ ۰درصد کاهش داده و به ۱/ ۳ درصد رسانده است. این صندوق همچنین پیش‌بینی کرده است اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۷، ۵/ ۳درصد رشد خواهد کرد. صندوق بین‌المللی پول از اقتصادهای پیشرفته مانند آلمان و ایالات‌متحده می‌خواهد بودجه دولتی بیشتری را به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها اختصاص دهند تا از این طریق به تقویت رشد اقتصادی جهان کمک کنند. این صندوق می‌گوید: «اصلاحاتی که افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها را تسهیل می‌کند، موجب افزایش ظرفیت تولید، تقویت سریع تقاضا در کوتاه‌مدت و سرعت بخشیدن به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خواهد شد.» در نشست قبلی جی۲۰ که در ماه فوریه برگزار شد، وزرای دارایی متعهد شدند از همه ابزارهای سیاسی، پولی، مالی و ساختاری برای تقویت رشد اقتصادی استفاده کنند.

در نشست روز شنبه جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت: «جی۲۰ به ما توانایی بیشتری داده است تا به منظور تقویت رشد اقتصادی، به‌طور جهانی بر چگونگی استفاده از ابزارهای مختلف موجود تمرکز کنیم.» لو جیوی،وزیر دارایی چین نیز گفت: «کشورهای عضو جی‌۲۰ باید مراودات و هماهنگی‌های سیاسی را افزایش دهند، به اجماع سیاسی برسند و انتظارات بازار را هدایت کنند، سیاست‌های پولی آینده‌نگرتر و شفاف‌تری را درنظر بگیرند و کارآیی سیاست‌های مالی را افزایش دهند.»

این اجلاس جی‌۲۰ نخستین نشست پس از برگزیت بود و فیلیپ هاموند، وزیر دارایی جدید بریتانیا اعلام کرد آغوش کشورش همچنان به روی کسب‌وکارها باز است. با این وجود، پیر کارلو پادوان، وزیر اقتصاد ایتالیا می‌گوید: «برگزیت هم‌اینک تاثیر خود را گذاشته است. به‌دلیل نااطمینانی‌های ناشی از برگزیت و تاثیر آن بر تقاضا، همه سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌ها درحال کاهش پیش‌بینی‌های خود از رشد اقتصادی هستند، بنابراین برگزیت هم‌اکنون یک مشکل محسوب می‌شود.» علاوه بر برگزیت، در نشست وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی جی۲۰ چالش‌های دیگری مورد بررسی قرار گرفت که مقامات شرکت‌کننده در این نشست آنها را «سه تی» نامیدند،یعنی تروریسم، ترکیه و ترامپ.

حمله تروریستی اخیر در شهر نیس فرانسه که ۸۴ کشته برجا گذاشت و طی ۱۸ ماه گذشته سومین رویداد تروریستی عمده در کشورهای اروپایی بود، بازارهای مالی را آشفته کرده است. از سوی دیگر، کودتای نافرجام ترکیه و درپی آن سرکوب مخالفان، زنگ خطری برای متحدان غربی آنکارا محسوب می‌شود، همچنین درصورت کمترشدن فاصله بین دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، نااطمینانی‌ها افزایش خواهد یافت.