غایبـان بـزرگ معارفـه تـرامپ عکس: AFP

گروه جهان: روز موعود برای جمهوری‌خواهان فرا رسید. روزی که کنوانسیون جمهوری‌خواهان آمریکا آغاز به کار کرد و قرار است در بررسی ۴ روزه نامزد نهایی خودشان را به‌طور رسمی به مردم معرفی کنند. البته این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری با دوره‌های قبل یک تفاوت عمده دارد. بیشتر نامزدهای این حزب از چند ماه مانده قافیه را به دونالد ترامپ باختند و در ادامه راه ترامپ به یکه‌تازی مشغول شد. البته این تمام حکایت نیست و هنوز ترامپ مخالفان زیادی دارد. برخی از هیات‌های نمایندگی مخالفت صریح خود را با نامزدی دونالد ترامپ اعلام کرده‌اند و در عمل این حزب به دو شقه تقسیم شده است. با این حال با گذشت بیش از یک سال پس از رقابت‌های داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا، کنوانسیون ملی چهار روزه این حزب از روز دوشنبه شهر کلیولند ایالت اوهایو آغاز به کار کرد. این گردهمایی در حالی برگزار می‌شود که با کنار رفتن همه رقبای دونالد ترامپ، میلیاردر جنجالی اهل نیویورک، به‌رغم برخی مخالفت‌ها، قرار است به‌طور رسمی به‌عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه معرفی شود.

بسیاری از رسانه‌های آمریکا کنوانسیون امسال حزب جمهوری‌خواه را متفاوت با سال‌های گذشته می‌دانند؛ چراکه برخی در بدنه این حزب همچنان با نامزدی ترامپ مخالف بوده و در این بزرگ‌ترین گردهمایی حزبی حضور نیافته‌اند. از این رو هدف اصلی کنوانسیون امسال جمهوری‌خواهان، نه تنها معرفی دونالد ترامپ به‌عنوان نامزد نهایی حزب برای انتخابات هشتم نوامبر - که از چند هفته پیش محرز شده بود - بلکه بازگرداندن اتحاد به حزب باشد.

در این راستا دان بالز در روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است که حزب جمهوری‌خواهان در حال حاضر فاقد آن یگانگی برای ادامه رقابت‌ها است؛ اما موردی که می‌تواند این حزب را به وحدت برساند، شخصی خارج از حزب است. در واقع این روزنامه معتقد است آن شخص هیلاری کلینتون است. از نظر جمهوری‌خواهان دشمنی با هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها می‌تواند عامل مهمی در ایجاد اتحاد باشد. هر دو حزب عمده سیاسی ایالات متحده، جمهوری‌خواه و دموکرات، از کنوانسیون ملی برای معرفی رسمی نامزد نهایی حزب برای انتخابات آینده ریاست جمهوری و معرفی یار انتخاباتی و معاون ریاست جمهوری استفاده می‌کنند.

کنوانسیون ملی حزب دموکرات از دوشنبه آینده به مدت چهار روز در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا برگزار خواهد شد و قرار است هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا را به‌عنوان نامزد نهایی حزب معرفی کند. در جریان برگزاری کنوانسیون، علاوه بر نامزد نهایی انتخابات و معاون او، بسیاری از چهره‌های مطرح سیاسی و اعضای ارشد هر حزب نیز حضور داشته و در حمایت از نامزد حزب و حمله به نامزد حزب رقیب، سخنرانی می‌کنند. با این حال برخی از جمهوری‌خواهان، به‌دلیل مخالفت با برخی نظرات دونالد ترامپ و اینکه حمایت آنها از او شاید بر موقعیت کاری و سیاسی آنها تاثیر منفی بگذارد، از شرکت در این کنوانسیون ملی خودداری کرده‌اند.کلی آیوت نماینده ایالت نیوهمپشایر، مارک کرک نماینده ایلینوی و جان مک کین نماینده آریزونا در مجلس سنا، از جمله افراد سرشناسی هستند که سعی کرده‌اند با عدم شرکت در کنوانسیون ملی، از نامزد جمهوری‌خواهان فاصله بگیرند.

از میت رامنی نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه و رقیب باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری چهار سال پیش و همچنین جورج بوش پدر و پسر نیز می‌توان به‌عنوان غایبان بزرگ کنوانسیون امسال حزب جمهوری‌خواه نام برد. اما فرد دیگری که غیبت او می‌تواند نشانه مهمی از وجود شکاف در میان جمهوری‌خواهان باشد، جان کیسیچ فرماندار اوهایو، ایالت میزبان کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه است. خودداری کیسیچ از سخنرانی در کنوانسیون که خود نیز داوطلب نامزدی انتخابات و از رقبای درون حزبی دونالد ترامپ بود، واکنش مدیر تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ را به دنبال داشت و او را «کج خلق» نامید. آسوشیتدپرس هم در این‌باره گزارش داد که پل منافورت صبح دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه جان کیسیچ با عدم حضور در کنوانسیون «کج خلقی» می‌کند، گفت: «ما از او برای سخنرانی در کنوانسیون دعوت کردیم. او تصمیم گرفت این کار را نکند.» ازآنجاکه این مراسم به‌صورت گسترده‌ای توسط رسانه‌ها پوشش داده می‌شود، تاثیرگذاری بر افکار عمومی - به ویژه بر رای دهندگان مستقلی که تنها به نامزد مورد علاقه خود، صرف‌نظر از وابستگی حزبی به او، رای می‌دهند - بسیار مهم است. با این وجود یکی از سخنرانان روز اول این کنوانسیون، همسر دونالد ترامپ بود که به تعریف و تمجید از همسرش پرداخت. سپس خود ترامپ وارد صحنه شد و به شکل مشابه به تعریف و تمجید از همسرش پرداخت. او بار دیگر در سخنانش به‌صورت تلویحی گفت که توافق با ایران باید بازنویسی شود. سخنران بعدی، رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک در زمان حمله یازده سپتامبر ۲۰۰۱ بود. سه ماه پیش ترامپ درباره جولیانی گفته بود اگر رئیس‌جمهوری شود، او را به ریاست کمیته مبارزه با عناصر تندرو و افراطی منصوب می‌کند. پس از او نیز تام کاتن، سناتور آرکانزاس سخنرانی و از ترامپ حمایت کرد. کاتن در هاروارد حقوق خوانده و وکیل است. او در ارتش آمریکا خدمت کرده و با ۳۹ سال یکی از سناتورهای جوان آمریکاست. او به سیاست نظامی اوباما به شدت حمله کرد و گفت ما می‌دانیم وقتی یک ابله هدایت کشور را بر عهده دارد چه اتفاقی می‌افتد. این در حالی است که اصلی‌ترین مخالفان ترامپ در این کنوانسیون حامیان تد کروز بودند. آنها خواستار رای‌گیری شفاهی شدند که البته اکثریت در رای‌گیری شفاهی، نظر آنها را رد کرد.

در جریان کنوانسیون ملی، برنامه‌های کاری و اصول سیاسی حزب نیز به‌طور رسمی اعلام می‌شود؛ هرچند تضمینی در مورد نحوه دقیق اداره امور کشور بر مبنای برنامه ارائه شده، در صورت راهیابی به کاخ سفید، در کار نخواهد بود. حدود ۵۰ هزار نفر از اعضا، نمایندگان حزبی، قانون‌گذاران و مقام‌های مختلف وابسته به حزب در کنوانسیون امسال حزب جمهوری‌خواه حضور دارند و حدود ۱۵ هزار خبرنگار از سراسر جهان این گردهمایی را پوشش می‌دهند.

التهاب در بیرون از کنوانسیون

در حالی که کنوانسیون ۴ روزه کمیسیون حزب جمهوری‌خواهان تازه آغاز شده است اما التهابات درون کنوانسیون به بیرون هم درز پیدا کرده است. روز دوشنبه حامیان و مخالفان دونالد ترامپ در اولین روز گردهمایی جمهوری‌خواهان به خیابان‌ها آمدند اما تاکنون درگیری خاصی گزارش نشده است. گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان چهار روزه خواهد بود.

ده‌ها تن از حامیان دونالد ترامپ، تنها نامزد باقی‌مانده از جمهوری‌خواهان در رقابت‌های انتخاباتی با سلاح که قوانین ایالت اوهایو اجازه می‌دهد، به خیابان‌های شهر کلیولند آمدند؛ برخی از این افراد علیه سوء رفتار پلیس با تجمع‌کنندگان هم شعار سر می‌دادند. با این حال برخی از آنان هم پلیس را در آغوش گرفته، از آنها قدردانی و برخی هم توهین می‌کردند. هنوز هیچ درگیری خاصی میان نیروهای حامی و ضد ترامپ در جریان دو تظاهرات بزرگی که دوشنبه برگزار شد، گزارش نشده است. همچنین رئیس پلیس کلیولند گزارش داد هیچ نوع خشونت یا تخریب اموال عمومی دیده نشده است. در تجمع مخالفان ترامپ هم چند صد تن شعارهایی بر ضد این جمهوری‌خواه جنجالی سر دادند. معترضان شعارهای «الان ترامپ را رها کنید» و «نه به نژادپرستی، نه به فاشیسم، نه به ترامپ» در خیابان‌ها سر دادند. بسیاری از معترضان از مواضع ترامپ درباره مهاجران، پیشنهاد ساخت دیوار در مرز مکزیک و درخواست برای ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا ناخشنود هستند. این معترضان همچنین اعتراض خود را به آنچه اقدامات نژادپرستانه پلیس خواندند، ابراز کردند.

غایبـان بـزرگ معارفـه تـرامپ