گروه جهان: یک مرد ساکن میسوری سه مامور پلیس را کشت و سه نفر دیگر را زخمی کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، این اقدام زمانی انجام گرفت که پلیس در سراسر کشور به‌ویژه در شهر لوییزیانا پس از کشته شدن ۵ مامور پلیس در شهر دالاس در ۱۷ جولای در آماده‌باش کامل به سر می‌برد. پلیس ایالت لوییزیانا هفته گذشته اعلام کرد که تهدیدهایی علیه پلیس در شهر «باتون راگ» دریافت کرده بود. سی‌ان‌ان می‌افزاید روز یکشنبه مردی که «گاوین لانگ» نامیده می‌شد و ساکن شهر کانزاس بود در بیست و نهمین جشن تولدش دست به تیراندازی زد که نتیجه آن کشته شدن دو افسر پلیس و معاون کلانتر بود. گفته می‌شود این فرد آفریقایی- آمریکایی از اعضای سابق نیروی دریایی بود که مدتی را در عراق گذرانده بود و به گزارش ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۰ با درجه گروهبانی از کار کنار گذاشته شد.

منابع پلیس به سی‌ان‌ان می‌گویند افسران پلیس که به تیراندازی‌های روز یکشنبه لانگ پاسخ دادند زمانی به او تیراندازی کردند که لانگ با آنها وارد درگیری شد. اسلحه مورد استفاده هم مدل نیمه خودکار AR-۱۵ بود. این گزارش نام قربانیان را چنین ذکر می‌کند: افسر مونترل جکسون، ماتیو جرالد و براد گارافولا. به نظر می‌رسد ماموران پلیس آمریکا دارای یک «تردید مرگبار» هستند. از یک‌سو تمایلی به کشتن هموطنان خود و خدشه‌دار کردن پلیس آمریکا ندارند. از سوی دیگر، اگر پاسخ ندهند یا خودشان کشته می‌شوند یا نمی‌توانند از پس پاسخگویی به فرماندهان بالاتر از خود بر آیند. سی‌ان‌ان می‌افزاید جکسون در ۸ جولای فیلمی را در فیس‌بوک خود منتشر کرد که نشان می‌داد پس از فوران تظاهرات در «باتون روگ» پس از کشتار ۵ جولای در «آلتون استرلینگ» او به لحاظ جسمی و عاطفی چقدر از بین رفته است.

مرد فضای مجازی

لانگ کاربر حرفه‌ای رسانه‌های اجتماعی بود و ده‌ها ویدئو، پادکست، توییت و پست با نام مستعار «کوسموس سِتِپِنرا» در شبکه‌های مجازی قرار داده بود. لانگ با این اسم مستعار لینکی را به رسانه‌های خبری فرستاد در مورد تیراندازی به نام «میکاح جانسون» و گفت که وی «یکی از ماست: # MY Religion is Justice.» یک منبع پلیس می‌گوید لانگ «در اقدام خود در باتون روگ تنها نبود» اما معلوم نیست که آیا افراد دیگری هم که او می‌شناخت در مورد این حادثه چیزی می‌دانستند یا اینکه فعالانه در این توطئه مشارکت کرده‌اند. با این حال، FBI در حال تحقیق روی افراد دیگری است که احتمال می‌دهد در این حادثه به نوعی دخالت داشتند. گویا لانگ از قبل در اینترنت هشدارهایی در مورد اقداماتش داده بود اما کسی آنها را جدی نگرفت.

مجله «سیتی ژورنال» می‌نویسد جامعه آمریکا یکی از نقاط عطف تاریخی خود را پشت سر می‌گذارد. بی‌اعتمادی و خشونت در این جامعه روندی صعودی به خود گرفته به‌گونه‌ای که اگر تدبیری برای این بحران‌های اجتماعی اندیشیده نشود سرمایه اجتماعی که همان اعتماد است از میان می‌رود و شیرازه جامعه از هم گسسته می‌شود. سی‌ان‌ان می‌افزاید در یوتیوب، ویدئوهای پست شده در ۸ و ۱۰ جولای - که از سوی سی‌ان‌ان مورد بررسی قرار گرفت- از نام «کاسموس» استفاده می‌کرد که در مورد ضرورت «بازگشت مبارزه» سخن می‌گفت. نشریه «د آتلانتیک» در تحلیلی در این مورد می‌نویسد که جامعه آمریکا به شدت طبقاتی شده و جامعه از حالت تعادل خارج شده است. در این صورت، گروه‌ها یا افراد حاشیه‌نشین یا مطرود سر به طغیان برداشته و خود را مجری عدالت می‌نامند، درست مانند همان کاری که گاوین لانگ انجام داد. افرادی مانند وی از «بازگشت مبارزه» برای بازگرداندن عدالت در جامعه سخن می‌گویند.

در کنار این بی‌عدالتی، بحث‌های نژادی نیز هست که ریشه در تاریخ آمریکا دارد. این بی‌عدالتی‌ها وقتی به عرصه نژادی می‌رسد رنگ و بوی نژادپرستی به خود گرفته و خود را در قالب نبرد سیاه- سفید متجلی می‌سازد. سی‌ان‌ان به نقل از خانواده‌های قربانیان مطالبی می‌نویسد که عمق نگرانی در جامعه آمریکا را نشان می‌دهد: «ما از خشونت عریان در جامعه آمریکا نگرانیم... خانواده‌ها از کشته شدن ماموران پلیس و شهروندان دل شکسته‌اند... ما هر نوع خشونتی که شهروندان یا ماموران قانون را هدف می‌گیرد رد می‌کنیم... امیدواریم روزی برسد که همگی در کنار هم قرار بگیریم و راه‌حل‌هایی برای مسائل اساسی‌ای بیابیم که کشور با آن مواجه است.»

مردی از طبقه متوسط

روایت رویترز نیز جالب است. این خبرگزاری می‌نویسد لانگ، ۲۹ ساله که گروهبان سابق نیروی دریایی بود و در عراق هم خدمت کرده بود، ساکن شهر کانزاس در میسوری بود. او از همسر خود جدا شده بود و در محله‌ای متعلق به طبقه کارگر زندگی می‌کرد. او فاقد پیشینه کیفری بود. رویترز این پرسش را مطرح می‌کند که چرا این جوان سیاهپوست دست به اسلحه برد و باعث شد بار دیگر تظاهرات در میسوری از سر گرفته شده و به نقطه عطفی در این منطقه تبدیل شود. این خبرگزاری می‌نویسد در ۵ جولای آلتون استرلینگ سیاهپوست از سوی پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. رویترز می‌افزاید پست‌ها و اخبار مربوط به لانگ در شبکه‌های مجازی نشان می‌دهد که او از سوءاستفاده پلیس از آفریقایی- آمریکایی‌تباران به تنگ آمده بود. او به تظاهرات دالاس پیوسته بود همان جایی که یک عضو سیاهپوست و ذخیره ارتش آمریکا ۵ افسر پلیس را دو روز پس از مرگ استرلینگ کشت. رویترز می‌نویسد لانگ خود را «مسیحی سابق» توصیف و بارها اعلام کرده بود که «به هیچ گروهی وابستگی ندارد.» آتلانتیک می‌نویسد وقتی طبقات حاشیه‌نشین که به لحاظ اقتصادی در سطوح پایین قرار دارند به شکل سیستماتیک مورد تبعیض و سوءاستفاده سیستم قرار می‌گیرند، خطر شروع می‌شود. در اینجا است که «مطرودان» یا «سرخوردگان اجتماعی» در قالب ناجی اجتماعی ظاهر می‌شوند و خود را «مجری عدالت» توصیف می‌کنند. چنین است که رویترز به نقل از گاوین لانگ می‌نویسد: «این اقدام، عدالت بود.» لانگ می‌گوید: «سیستم تلاش می‌کند تا افراد را به داعش یا سایر گروه‌های تروریستی منتسب سازد تا به این وسیله مشروعیت اقدام خود را توجیه کند اما من فقط به روح عدالت وابسته بودم.» در یوتیوب سایتی در همراهی با لانگ فعال شده با عنوان «همگام با کاسموس» که می‌نویسد آفریقایی- آمریکایی‌ها گروهی سرکوب شده هستند و سوال در مورد اینکه چرا انقلابیون آمریکایی به خاطر نبرد با سرکوب‌شدگان تمجید می‌شوند اما آفریقایی‌ها تمجید نمی‌شوند جای سوال دارد. لانگ در یک ویدئو گفته بود که «خشونت» و «فشار مالی» باعث این اقدام شده است. وال استریت‌ژورنال می‌گوید لانگ با گروه ضددولتی «گروه آزادی جدید» در ارتباط بود. سخنگوی «مرکز قانون فقر در جنوب» که فعالیت گروه‌های افراطی را رصد می‌کند اعلام کرده که لانگ هیچ اطلاعی از چنین گروهی نداشت. سوابق لانگ نشان می‌دهد که او در دوران خدمت خود مدال‌هایی گرفته بود از جمله مدال «حسن سلوک.» او از اوت ۲۰۰۵ تا اوت ۲۰۱۰ در نیروی دریایی خدمت کرد و از ژوئن ۲۰۰۸ تا ژانویه ۲۰۰۹ در عراق خدمت می‌کرد.

رویترز می‌نویسد او در سال ۲۰۱۱ از همسرش جدا شد و فرزندی هم نداشت. از او در ماه مارس به دلیل فرار مالیاتی و بزهکاری شکایت شد و در ژوئن از ارتش اخراج شد. او برای یک ترم در بهار ۲۰۱۲ در دانشگاه آلاباما تحصیل کرد. با این حال، رویترز در گزارشی دیگر از «باتون روگ» چنین نام می‌برد: «شهری که میان پلیس و مردم تقسیم شده است.» این گزارش می‌نویسد تنش در ایالت لوییزیانا ریشه در سال‌های قبل دارد. بسیاری معتقدند که پلیس خشن‌تر و غیرپاسخگوتر شده آن هم در شهری که بیش از نیمی از جمعیت ۲۳۰ هزار نفری‌اش سیاهپوست هستند و مشکلات نژادی تاریخی چند دهه‌ای دارد. یکی از وکلای شهر باتون روگ می‌گوید «اقلیت‌ها از پلیس بسیار می‌ترسند و اغلب از آنها واهمه دارند.» در چنین شرایطی که شهر میان پلیس و مردم یا سیاه و سفید تقسیم شده و بیم درگیری‌های بیشتر نژادی می‌رود رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی خواستار «وحدت ملی» شده است. برخی مقام‌های آمریکایی می‌گویند این شهر تاوان بداخلاقی‌های خود را می‌دهد.

به نوشته رویترز، باتون روگ به یکی از شهرهای «جرم خیز» آمریکا تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۵، این شهر شاهد ۶۰ قتل، ۹۸ تجاوز به عنف و ۸۰۹ مورد سرقت شده است البته ذکری از میزان جرائم خشن به میان نمی‌آوریم. چنین است که برخی کنشگران محلی از پلیس خواسته‌اند برای کنترل اوضاع «به‌صورت منظم در شهر گشت‌زنی داشته باشند».

واکنش‌ها

باراک اوباما پس از این حادثه خواستار همبستگی ملی شد و علیه استفاده از آن برای شعله‌ور کردن نبردهای سیاسی در جریان مبارزات انتخاباتی هشدار داد. او در یک کنفرانس خبری گفت: «ما اختلافات خود را داریم و اینها تازگی ندارد. برای همین خیلی مهم است که همه به رفتار و گفتاری متوسل شوند که باعث همبستگی بیشتر در کشور شود.» او افزود که «نیازی به شعارهای آتش افروزانه نداریم.» اوباما گفت:‌ «صرف‌نظر از انگیزه، مرگ این سه مامور شجاع موید خطری است که پلیس هر روز در سراسر کشور با آن روبه‌رو است و ما به‌عنوان یک ملت باید با صدای بلند و روشن بگوییم که هیچ چیزی خشونت علیه حافظان قانون را توجیه نمی‌کند.» دونالد ترامپ نامزد «تقریبا محرز» حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا، در توییتر و فیس‌بوک به این حادثه واکنش نشان داد و آن را نتیجه «خلأ رهبری» در آمریکا خواند. هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها هم در بیانیه‌ای نوشت که «حمله به پلیس، حمله به همه ما است. توسل به خشونت، نفرت و حمله به مردان و زنانی که هر روز زندگی خود را در خدمت خانواده‌ها و محلات کف دست می‌گذارند هیچ توجیهی ندارد.»